Gå til innhold

"Klump" i magen


nordlandspus

Anbefalte innlegg

nordlandspus

Er 16+4 med tvillinger. De siste ukene har jeg hatt en ekkel følelse litt nedenfor navlen til venstre. Den er vanskelig å beskrive; det kjennes nesten som om jeg har en tung "klump" inni magen. Merker den mest hvis jeg rører på meg/anstrenger meg litt, men også når jeg er i ro hvis det er litt utpå dagen. Den er faktisk ganske ubehagelig når jeg går. Følelsen er blitt verre med tida, i starten var den bare der av og til.

Håper jo selvsagt at det bare er noe som strekkes akkurat der - har oftere "stikking" der enn ellers i magen. Har også syslet med tanken om at kanskje morkaka mi ligger akkurat der og at den kjennes - men det går vel ikke an.

Kan dette være noe jeg bør bekymre meg over? Bør jeg kontakte lege? Ved siste kontroll hadde jeg allerede kjent den litt, men ikke så mye at jeg tenkte på å spørre legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vet ikke helt om jeg skal svare

Er du sikker på at alt er bra med begge barna? Har hørt at man ofte opplever at barnet blir tungt dersom noe skulle ha gått galt. Håper virkelig at dette ikke er tilfellet hos deg, men ville ha sjekket det ut likevel. Bedre med en sjekk for mye osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Når du bærer på tvillinger, vil du nok oppleve at magen vokse fortere enn om du bare hadde en. Denne hurtige veksten kan gi mer strekksmerter enn vanlig. Jeg er ikke helt sikker på om strekksmerter og følelsen av å ha en tung klump i magen, er det samme. Det er ikke så lett å beskrive smerte/ubehag, og heller ikke alltid så lett å forstå hva som ligger bak. Morkaken kjenner man sjelden noe til i det hele tatt. Det kan tenkes at barna har lagt seg sånn til at du kjenner dem som en klump, f.eks. ved at de ligger med hodene sine der du beskriver. Hvis du ikke har vært gravid tidligere, kan det kanskje oppleves som litt ubehaglig at du plutselig kjenner at "noe" er i magen. Det stemmer med din beskrivelse at barna nå ligger rett under navlen. Hvis du synes at denne følelsen fortsetter å øke på og tildels plage deg, bør du kontakte legen din for en nøyere sjekk, evt. en ultralydundersøkelse. Går følelsen over til å bli smertefull, må du kontakte lege straks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...