Gå til innhold

Tretthet, pusteproblemer og allergi

Anbefalte innlegg

Hei,

Hvert år fra april til august er jeg plaget med tretthet samt pusteproblemer ved jogging (hiver etter pusten, piper, sårhet). Føler meg ganske sikker på at dette er allergi selv om hverken allergi- eller astmatester slår ut. Hvor vanlig er dette? Bruker 1-2 Clarityn hver dag og Airomir når jeg jogger. Begge hjelper. To spm.:

1. Er det fornuftig å bruke allergimedisiner selv om allergi ikke er påvist, og kan det gi bivirkninger på lang sikt?

2. Jeg lurer på om fysisk anstrengelse kan forverre luftveisplagene, slik at jeg bør drive med roligere former for mosjon i sommerhalvåret?

Takk,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25385-tretthet-pusteproblemer-og-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Melle

Det er endel som reagerer akkurat som allergikere i pollensesongen uten at vi klarer å påvise allergi med tester. Jeg tror da du er pollenallergiker, men av en eller annen grunn er ikke testene gode nok til å fange det opp.

Det er helt riktig å bruke allergimedisin og det er ingen langsiktige bivirkninger.

Fysiske anstrengelser vil ikke forverre plagene dine. Men hvis du er mye plaget med pusteproblemer i pollensesongen kunne du kanskje få en forebyggende inhalator (med kortison) i tillegg til Airomir. På den måten ville du kanskje klare deg bedre gjennom denne tiden. Snakk med legen din om det.

• 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...