Gjest mij Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Er det slik at kaken noen kaller for opp-ned-kake er den samme som andre kaller Verdens Beste? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ja og tja Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Jeg tror det. Nå har jeg aldri skjønt hvorfor den kalles Verdens Beste, da, jeg syns nemlig ikke den er SÅ god. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hare1365380455 Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Det kommer vel an på hvilken vei kaken er.. opp-ned eller ned-opp...... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tula Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Høres ut som Kvæfjord-kaka?! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Jeg tror det. Nå har jeg aldri skjønt hvorfor den kalles Verdens Beste, da, jeg syns nemlig ikke den er SÅ god. Helt enig. Det er en av de få kakene jeg ikke liker særlig godt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ja og tja Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Høres ut som Kvæfjord-kaka?! Ja, det er visst samme kaka, ja. Kjært barn har mange navn... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tula Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Ja, det er visst samme kaka, ja. Kjært barn har mange navn... Jeg har fått overdose av den kaka i oppveksten da min mor fikk et kompliment for den en gang;) Nå serveres den i samtlige familiemedlemmers bursdag:( Får bare lyst å skrike når jeg ser den!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Jeg har fått overdose av den kaka i oppveksten da min mor fikk et kompliment for den en gang;) Nå serveres den i samtlige familiemedlemmers bursdag:( Får bare lyst å skrike når jeg ser den!! Dette ble da en hyggelig tråd ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AveM Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Jeg har fått overdose av den kaka i oppveksten da min mor fikk et kompliment for den en gang;) Nå serveres den i samtlige familiemedlemmers bursdag:( Får bare lyst å skrike når jeg ser den!! Jeg har også fått overdose av den forlengst, da flere i familien ber meg lage den med jevne mellomrom. Jeg lager så gjerne, men spise får de andre ta seg av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Ja det er det! Se det, nå svarte jeg kun på det du spurte om, mij! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Ja det er det! Se det, nå svarte jeg kun på det du spurte om, mij! ..du er heller ikke begeistret for den? :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theoline Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Her er det to helt forskjellige kaker, Verdens beste er den med marengs, mandelflarn og slik, også kalt Kvæfjordkake! Opp Ned kake er en kake der du legger nøtter ned i formen først, grovhakket om jeg ikke tar helt feil, så fyller du på med resten av deigen, steker den,tar den ut, skjærer den i to og fyller med vaniljekrem, og snur den opp ned slik att nøttebunnen blir en nøttetopp, altså ikke marengs i den kaka! Krøkkete forklart, men poenget at her hos oss er det to vidt forskjellige kaker, gode kaker begge to, men holder en knapp på Opp Ned kake, nam!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Osiris Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Jeg er vant med at oppnedkake er en kake med ananasringer i bunnen. Røren la seg rundt ananasen om dere skjønner hva jeg mener. Når kaken snus etter steiking og avkjøling blir de ringene et fint mønster på toppen. Sto i en bakebok/hefte som mamma hadde når jeg var lita. Sikkert 20 år siden jeg har smakt den kaka nå, men den var god! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caryyne Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Her er det to helt forskjellige kaker, Verdens beste er den med marengs, mandelflarn og slik, også kalt Kvæfjordkake! Opp Ned kake er en kake der du legger nøtter ned i formen først, grovhakket om jeg ikke tar helt feil, så fyller du på med resten av deigen, steker den,tar den ut, skjærer den i to og fyller med vaniljekrem, og snur den opp ned slik att nøttebunnen blir en nøttetopp, altså ikke marengs i den kaka! Krøkkete forklart, men poenget at her hos oss er det to vidt forskjellige kaker, gode kaker begge to, men holder en knapp på Opp Ned kake, nam!! det stemmer.. og eg er heilt enig i at opp-ned kaka er veldig god! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 ..du er heller ikke begeistret for den? :-) Jeg er desverre allergisk mot nøtter og mandler Har nok ikke smakt opp-ned kake på 20 år eller mer... Men jeg HUSKER at den var dritgod!! Så det er jo synd at jeg ikke kan spise den... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Jeg er vant med at oppnedkake er en kake med ananasringer i bunnen. Røren la seg rundt ananasen om dere skjønner hva jeg mener. Når kaken snus etter steiking og avkjøling blir de ringene et fint mønster på toppen. Sto i en bakebok/hefte som mamma hadde når jeg var lita. Sikkert 20 år siden jeg har smakt den kaka nå, men den var god! Venninna mi pleide å lage den kaka, den er god med krem på ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Osiris Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Venninna mi pleide å lage den kaka, den er god med krem på ) Ja den er god. Må sjekke om mamma fortsatt har oppskriften. Fikk lyst på den nå. *nam* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresja Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Her er det to helt forskjellige kaker, Verdens beste er den med marengs, mandelflarn og slik, også kalt Kvæfjordkake! Opp Ned kake er en kake der du legger nøtter ned i formen først, grovhakket om jeg ikke tar helt feil, så fyller du på med resten av deigen, steker den,tar den ut, skjærer den i to og fyller med vaniljekrem, og snur den opp ned slik att nøttebunnen blir en nøttetopp, altså ikke marengs i den kaka! Krøkkete forklart, men poenget at her hos oss er det to vidt forskjellige kaker, gode kaker begge to, men holder en knapp på Opp Ned kake, nam!! Verdens Beste og Opp Ned Kake er også to vidt forskjellige kaker på mine kanter (vest). Er spesielt gland i Verdens Best (som også kalles Det beste i verda og Kvæfjordkake), En veanninne laget Opp Ned Kake da min datter ble konfirmert. Så vidt jeg husker har den ikke krem verken inni eller oppå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Ja den er god. Må sjekke om mamma fortsatt har oppskriften. Fikk lyst på den nå. *nam* Legg inn den da hvis du finner den. Tror kanskje den er fra Freias bakebok. Jeg tror jeg hev moren mins bakebok ( ( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Her er opp-ned-kake noe helt annet enn Verdens Beste (som egentlig heter Kvæfjord-kake). På opp-ned-kaka har man "pynten" neders i kakeforma før man har røra oppi (her er det vanlig med mandler og sukker eller ananas. Når kaka er stekt snur man den opp ned, og vips har man en ferdig pynta kake. Røra virker litt sånn sukkerbrødaktig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.