Gå til innhold

Stemor til voksne unger - ingen aksept

lattekatte

Anbefalte innlegg

Hei!

Er nybakt stemor til 4 voksne unger i alder 17-26. To er hjemmeboende hos mor og alle føler at far har sviktet sin gamle familie. Avstand til familien og hans nye bosted er stor og det krever organisering å få til dette.

Jeg har ikke møtt de enda og lurer på hvordan vi skal tilnærme oss denne betente situasjonen med kløkt for å få en smule aksept for vårt forhold om ikke annet.

Jeg er lagt for hat og forstår deres sinne da far har fortiet både hvordan han har hatt det og sitt forhold til meg som ble avslørt ved en tilfeldighet.

Ikke smart

Har du noen råd for hvordan vi skal gå frem på lang sikt for å normalisere situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sett det på nært hold

La dem få fred! Ikke treng deg på på noen måte. Pappan har mer enn nok med å forsøke å opprette tilliten til barna sine, sånn jeg skjønner det. Han kan ikke samtidig forlange noe i retning av at de skal akseptere deg i lyeblikket - ikke en gang tåle deg.

Selvfølgelig er du lagt for hat - fra deres synspunkt med veldig god grunn.

La dem få fred leeeeeenge! Ikke bli sur om det tar år.

Har vært borte i samme situasjon, og det holdt på å gå helt galt fordi den nye damen og pappan presset dem.

Faren har faktisk oppført seg temmelig dårlig, og det må dere bare akseptere at det tar tid å komme over for ungene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med hun andre som har svart. Reagerer også på at du kaller deg stemor når du aldri har møtt dem og de dessuten er voksne.

Det kan være lurt å innta en litt tilbaketrukket rolle i første omgang. La dem få tid til å venne seg til situasjonen, og treng deg aldri på.

Og det holder lenge å være "kjæresten til pappa". Tror neppe de har behov for noen ny mor, i en fase av livet hvor de er i ferd med å gjøre seg uavhengig av foreldrene.

Hilsen en ikke-stemor

til voksne barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La dem få fred! Ikke treng deg på på noen måte. Pappan har mer enn nok med å forsøke å opprette tilliten til barna sine, sånn jeg skjønner det. Han kan ikke samtidig forlange noe i retning av at de skal akseptere deg i lyeblikket - ikke en gang tåle deg.

Selvfølgelig er du lagt for hat - fra deres synspunkt med veldig god grunn.

La dem få fred leeeeeenge! Ikke bli sur om det tar år.

Har vært borte i samme situasjon, og det holdt på å gå helt galt fordi den nye damen og pappan presset dem.

Faren har faktisk oppført seg temmelig dårlig, og det må dere bare akseptere at det tar tid å komme over for ungene hans.

Hei! Sikkert lurt ja, jeg tar i mot alle råd med takk :-)

Hilsen kjæreste til pappa'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med hun andre som har svart. Reagerer også på at du kaller deg stemor når du aldri har møtt dem og de dessuten er voksne.

Det kan være lurt å innta en litt tilbaketrukket rolle i første omgang. La dem få tid til å venne seg til situasjonen, og treng deg aldri på.

Og det holder lenge å være "kjæresten til pappa". Tror neppe de har behov for noen ny mor, i en fase av livet hvor de er i ferd med å gjøre seg uavhengig av foreldrene.

Hilsen en ikke-stemor

til voksne barn

Er du sammen med en mann med voksne barn? Har sett for meg at du er rundt 25 jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ares1365380229

Hei. Er ikke de fleste voksne av de. Faren har vel litt rett på privat liv.

Faren min var nesten i samme situasjon som deg. De voksne barna til dama hans likte han ikke. De prøvde å få moren til å finne seg en annen enn.

Dama til faren prøvde det og faren min var vist bedre så de ville at hun skulle bli med faren min igjen. De vart sammen i 6 år og dette hendte for ett år siden.

Hvorfor skal barna bestemme?

Jeg har ikke likt stemoren min fra dag en. Pga private grunner. Men det er faren min sitt valg og det respekterer jeg. For han har rett på privatliv og er voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilsen en ikke-stemor

til voksne barn

Stemor????

for en tid tilbake snakket jeg ved etpar anledninger med en Familieterapeut, hun sa at stefar er et akseptert brukt ord i norge på en person som er gift med mor. Men; stemor finnes ikke i norsk ordbruk som dekkene til en person som er gift med far. Alså et ord som ikke er akseptert brukt på norsk.

Dessuten er vel navnet til den aktuelle personen det som blir brukt på norsk når det er snakk om mor eller fars partner/ektefelle???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemor????

for en tid tilbake snakket jeg ved etpar anledninger med en Familieterapeut, hun sa at stefar er et akseptert brukt ord i norge på en person som er gift med mor. Men; stemor finnes ikke i norsk ordbruk som dekkene til en person som er gift med far. Alså et ord som ikke er akseptert brukt på norsk.

Dessuten er vel navnet til den aktuelle personen det som blir brukt på norsk når det er snakk om mor eller fars partner/ektefelle???

Var det meningen at dette var til meg?

Jeg reagerer også på at hun kaller seg stemor, men jeg har aldr oppfattet noen kjønnnsforskjell i bruken av ordet. Det er mange som kaller seg stemor når de er gift med eller bor sammen med barnas far, uansett om moren lever eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var det meningen at dette var til meg?

Jeg reagerer også på at hun kaller seg stemor, men jeg har aldr oppfattet noen kjønnnsforskjell i bruken av ordet. Det er mange som kaller seg stemor når de er gift med eller bor sammen med barnas far, uansett om moren lever eller ikke.

nei egentlig ikke beregnet til noen spesielt, bare hva terapeuten sa om bruken av ordet stemor eller stefar ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei egentlig ikke beregnet til noen spesielt, bare hva terapeuten sa om bruken av ordet stemor eller stefar ;-))

Men det var en pussig uttalelse. Tror ikke det samsvarer med vanlig praksis å gjøre en slik kjønnsforskjell.

Jeg har også lagt merke til at folk bruker begrepene stemor/stefar uavhengig av hvem ungene bor fast hos, og uavhengig av hvorvidt den egentlige moren/faren er i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...