Gå til innhold

Doble hjerteslag eller hjerteflimmer?

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid og har vært plaget med et hjerte som til tider slår ujevnt, (som en hest i hinderløype).

Det kan vare mer og mindre en hel dag eller bare perioder.

Det kan starte mens jeg går eller mens jeg sitter. Det plager meg, men gjør ikke vondt.

Jeg tror ikke pulsen er høyere for jeg svimler ikke eller hiver etter pusten. Jeg klarer ikke å ta pulsen mens det pågår, finner den ikke.

Hjerteslaga skjer ca. på midten av brystkassen og hele kroppen rister med.

Når dette skjer pleier jeg å sette meg og bevege håndleddene, blir litt rastløs, men tror ikke det er farlig.

Det ville vært fint å vite hva det er, for slekta mi har hjerteflimmer, og synes det ligner på dette. Andre har nevnt at det kan være doble hjerteslag.

Uansett er det greitt å vite hva jeg skal forholde meg til.

Håper jeg får svar fra legen, men også fra andre med lignende erfaringer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25400-doble-hjerteslag-eller-hjerteflimmer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Egget.

Høyst sannsynlig er det ekstraslag du har. Det er et vanlig fenomèn, men hos enkelte adskillig mer uttalt under graviditeten. Det er dels hormonelt betinget, dels forårsaket av endel mekaniske effekter (trykk nedenfra i siste del av svangerskapet).

Hos enkelte gravide kan det i perioder være ganske mange ekstraslag pr. døgn. Ikke sjelden kan hvert 2. slag være et ekstraslag (såkalt tvillingpuls), og da vil man kunne få inntrykk av at pulsen er langsom, idet ekstraslaget ofte kommer så tett opp til foregående normalslag at det ikke pumper særlig blod, og dermed ikke gir særlig puls. Normalslagene vil kunne oppleves som skikkelige dunk, fordi hjertet vanligvis tar seg en liten pause etter ekstraslaget, og dermed rekker å fylle seg godt opp..

Andre ganger er det mer tilfeldig når ekstraslagene kommer, og da kan det nesten kjennes ut som om man har forkammerflimmer, fordi pulsen da blir skikkelig uregelmessig.

Dette er et helt uskyldig fenomèn, og du behøver ikke engste deg for det. Be din lege sjekke pulsen din, evt. et EKG, ved neste kontroll. Ikke la dette få noen konsekvenser for deg under graviditeten, driv regelmessig mosjon, fødselsforberedelser, osv.

Svar til Egget.

Høyst sannsynlig er det ekstraslag du har. Det er et vanlig fenomèn, men hos enkelte adskillig mer uttalt under graviditeten. Det er dels hormonelt betinget, dels forårsaket av endel mekaniske effekter (trykk nedenfra i siste del av svangerskapet).

Hos enkelte gravide kan det i perioder være ganske mange ekstraslag pr. døgn. Ikke sjelden kan hvert 2. slag være et ekstraslag (såkalt tvillingpuls), og da vil man kunne få inntrykk av at pulsen er langsom, idet ekstraslaget ofte kommer så tett opp til foregående normalslag at det ikke pumper særlig blod, og dermed ikke gir særlig puls. Normalslagene vil kunne oppleves som skikkelige dunk, fordi hjertet vanligvis tar seg en liten pause etter ekstraslaget, og dermed rekker å fylle seg godt opp..

Andre ganger er det mer tilfeldig når ekstraslagene kommer, og da kan det nesten kjennes ut som om man har forkammerflimmer, fordi pulsen da blir skikkelig uregelmessig.

Dette er et helt uskyldig fenomèn, og du behøver ikke engste deg for det. Be din lege sjekke pulsen din, evt. et EKG, ved neste kontroll. Ikke la dette få noen konsekvenser for deg under graviditeten, driv regelmessig mosjon, fødselsforberedelser, osv.

Tusen takk for det utfyllende svaret.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...