Gå til innhold

Mobil - hvilke rettigheter har jeg?


smurf78

Anbefalte innlegg

Kjøpte ny mobil for ikke så lenge siden, men siden det var masse feil på den leverte jeg den på service sammen med komplett liste over alle feil. Fikk den tilbake etter 2 uker, men bare en av de 6 feilene var fiksa. Ergo leverte jeg den inn igjen på service dagen etter. Nå venter jeg på den. Elkjøp har en policy om at mobilen må ha vært til reparasjon 3 ganger før jeg kan heve kjøpet/bytte til ny telefon. Men han sa at jeg kunne heve kjøpet hvis den fortsatt ikke funker når jeg får den tilbake nå. Mulig han har misforstått. Men det jeg lurer på er: Med telefonen bandt jeg meg 12 mnd til Tele2. Hvis det viser seg at det bare er feil på telefonen har jeg vel krav på en ny og ikke bare heve kjøpet? Hva hvis jeg får en ny og det er samme problem på den (har lest at det er mye problemer med akkurat min modell). Og jeg tilslutt ikke ser noen annen utvei enn å heve kjøpet. Kan jeg heve mobilabonnementet også da? Ellers sitter jeg igjen med 10 mnd binding på en telefon jeg ikke lenger har. Har jeg noen rettigheter hvis dette skulle skje? Hva med å få en tilsvarende modell som funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ChiengMai

"Ellers sitter jeg igjen med 10 mnd binding på en telefon jeg ikke lenger har."

Er vel ikke helt uvanlig det der. Rygga på min telefon som jeg hadde kjøpt med binding for litt over to uker sida, da hadde jeg knapt hatt den litt over ei uke. Død telefon og ett år binding. Jadda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Elkjøp har en policy om at mobilen må ha vært til reparasjon 3 ganger før jeg kan heve kjøpet/bytte til ny telefon."

Da kan du smelle forbrukerkjøpsloven i disken til dem og fortelle dem at de tar feil! De kan kreve at du får reparert den 2 ganger for _samme_ feil, men etter det har du rett på å få hevet kjøpet. Nemlig. Så dersom Elkjøp hevder at de operer med 3 ganger så meld dem inn for forbrukerrådet med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel bytte til en helt annen telefontype hvis du vil det, som også er bundet til Tele2.

Ja men da må jeg jo kjøpe en telefon kontant og det er dyrt. Var derfor jeg kjøpte med abonnement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Elkjøp har en policy om at mobilen må ha vært til reparasjon 3 ganger før jeg kan heve kjøpet/bytte til ny telefon."

Da kan du smelle forbrukerkjøpsloven i disken til dem og fortelle dem at de tar feil! De kan kreve at du får reparert den 2 ganger for _samme_ feil, men etter det har du rett på å få hevet kjøpet. Nemlig. Så dersom Elkjøp hevder at de operer med 3 ganger så meld dem inn for forbrukerrådet med en gang!

Ok tror de sa feil til meg for fyren bak kassa sa jeg kunne bytte den hvis den fortsatt ikke funka når den kom tilbake nå. Men jeg kan vel få en ny telefon istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Ellers sitter jeg igjen med 10 mnd binding på en telefon jeg ikke lenger har."

Er vel ikke helt uvanlig det der. Rygga på min telefon som jeg hadde kjøpt med binding for litt over to uker sida, da hadde jeg knapt hatt den litt over ei uke. Død telefon og ett år binding. Jadda!

Forskjellen på oss er at min telefon ikke er ødelagt. Den er helt ny. Så hvis det jeg nevnte skjer syns jeg selskapene har et visst ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok tror de sa feil til meg for fyren bak kassa sa jeg kunne bytte den hvis den fortsatt ikke funka når den kom tilbake nå. Men jeg kan vel få en ny telefon istedet?

Såvidt jeg vet har du rett til å få hevet kjøpet dersom tingen ikke lar seg reparere etter 2 forsøk på samme feil. Ergo har du rett på å få pengene tilbake,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tele2 kunde

Ja men da må jeg jo kjøpe en telefon kontant og det er dyrt. Var derfor jeg kjøpte med abonnement.

Nei, du bare tar ut en annen telefon, så må Elkjøp ordne resten med å overføre det abb. du allerede har.

Du har også krav på å få pengene tilbake. (Broren min fikk det for et par måneder siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du bare tar ut en annen telefon, så må Elkjøp ordne resten med å overføre det abb. du allerede har.

Du har også krav på å få pengene tilbake. (Broren min fikk det for et par måneder siden)

Så du mener jeg kan plukke ut en telefon til tilsvarende pris med Tele2 abonnement (dvs. til 200 kr, for det var det jeg betalte for telefonen). Så overfører de abonnementet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tele2 kunde

Så du mener jeg kan plukke ut en telefon til tilsvarende pris med Tele2 abonnement (dvs. til 200 kr, for det var det jeg betalte for telefonen). Så overfører de abonnementet?

Jeg kan ikke si at jeg er 100% sikker, men det høres jo mest naturlig ut, det er jo ikke din feil at det er noe galt med telefonen.

Vi fikk byttet tlf via nettsidene til tele2, de overførte bare det gml abb til den nye telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Forskjellen på oss er at min telefon ikke er ødelagt. Den er helt ny. Så hvis det jeg nevnte skjer syns jeg selskapene har et visst ansvar.

Sant nok, men er det noe de kan så er det jo å fraskrive seg ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si at jeg er 100% sikker, men det høres jo mest naturlig ut, det er jo ikke din feil at det er noe galt med telefonen.

Vi fikk byttet tlf via nettsidene til tele2, de overførte bare det gml abb til den nye telefonen.

Men altså. Fikk dere bytta til en ny telefon som hadde abonnement? Hvis jeg får hevet kjøpet får jeg bare igjen 200 kr for telefonen. Får jo ingen ny telefon for den prisen. Men kan jeg da velge meg ut en ny telefon som koster 200 kr INKL. tele2 abonnement. Og at de da erstatter mitt nye abonnement med det gamle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...