Gjest mIPI Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Ja nå lurer jeg egentlig på menns rettigheter hvis de gjør ei dame gravid! Jeg har muligens blitt gravid med en kompis- en som jeg aldri kunne tenkt meg et forhold til, not so ever- Er jeg gravid får jeg ta ansvar for det, er gammal nok til å få barn sånnsett. Men, alltid et men. For å gjøre dette litt kort. Han er daglig hasjrøyker. Noe han har vært i mangen år. Av og til i helgene tar han kjemiske ting også- jeg er helt imot slike ting- og skal jeg ha barn så skal ikke slike ting eksistere... Hele familien til han kompisen min er ute å turer. Mora hans er pillemisbruker og hasjrøyker, broren hans dealer stoff og ruser seg- ja alle ruser seg i hans familie! Jeg vil rett og slett ikke ha slik familie til mine unger (og ja, vet jeg skulle tenkt på det før jeg hoppa til sengs med han---) Har han krav på å vite at jeg er gravid med hans unge? Kan han finne utav det uten min tillatelse? Jeg er virkelig i tvil om jeg vil beholde det om han skal få rett til ha ungen i helger der jeg vet det er mye narko--- 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Du kan nekte å oppgi barnefarens navn, men da fratar du samtidig ungen retten til å vite sitt opphav, barnets rett til farsarv osv. Jeg er ikke sikker på hvordan lovgivingen er om han i ettertid kommer og forlanger dna-test for å sjekke om barnet er hans, om du da har noen mulighet til å nekte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Du kan nekte å oppgi barnefarens navn. Men husk at det er en stor avgjørelse å ta, som har konsekvenser langt fremover for mange mennesker. Om kompisen din skulle få mistanke om at han er barnefaren, kan han kreve å få farskapet fastsatt via DNA-test. Fra barne- og familiedepartementet: "Et forslag fra barne- og familiedepartementet om endring av barnelovens regelverk angående fastsetting og endring av farskap ble vedtatt 3. desember 2002 (Ot.prp. nr. 93, 2001-2002). Det ble foreslått at vilkår og søksmålsfrist for å reise sak i barneloven § 6 om endring av farskap oppheves, slik at mor og juridisk far og tredjemann som tror han er far til barnet, på samme måte som barnet, alltid kan gå til sak for å få endret farskapet. Endringene gir både kvinner og menn en ubetinget rett til å reise sak dersom det er tvil om farskapet. Forslagene er begrunnet i hensynet til barnets behov for å kjenne sitt biologiske opphav så tidlig som mulig. I tillegg kommer mors og fars/mulige fars behov for å få avklart det biologiske farskapet. Med samme begrunnelse foreslås en ny bestemmelse, som gjør unntak fra vilkårene for gjenopptagelse i tvistemålsloven kapittel 27. Denne bestemmelsen pålegger retten å rekvirere en DNA-test i gjenopptagelselssaker dersom dom ble avsagt uten at slik test forelå. Departementet foreslår også en endring som utvider muligheten til å erkjenne farskapet før fødselen ved svangerskapskontroll." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Såvidt jeg kan se spør du om to ting; hva skjer hvis du ikke oppgir ham som far, og hva har han rett til hvis du gjør det. Det første har du fått gode svar på. Hvis du velger å oppgi ham som far, er det ikke slik at han har noen automatisk rett til samvær "annenhver helg og en kveld i uken". Det finnes ingen slike regler, selv om mange tror det. Barnet har rett til samvær med dere begge, hvis det er det beste for barnet. Mengden samvær må avtales i hvert enkelt tilfelle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mIPI Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Du kan nekte å oppgi barnefarens navn. Men husk at det er en stor avgjørelse å ta, som har konsekvenser langt fremover for mange mennesker. Om kompisen din skulle få mistanke om at han er barnefaren, kan han kreve å få farskapet fastsatt via DNA-test. Fra barne- og familiedepartementet: "Et forslag fra barne- og familiedepartementet om endring av barnelovens regelverk angående fastsetting og endring av farskap ble vedtatt 3. desember 2002 (Ot.prp. nr. 93, 2001-2002). Det ble foreslått at vilkår og søksmålsfrist for å reise sak i barneloven § 6 om endring av farskap oppheves, slik at mor og juridisk far og tredjemann som tror han er far til barnet, på samme måte som barnet, alltid kan gå til sak for å få endret farskapet. Endringene gir både kvinner og menn en ubetinget rett til å reise sak dersom det er tvil om farskapet. Forslagene er begrunnet i hensynet til barnets behov for å kjenne sitt biologiske opphav så tidlig som mulig. I tillegg kommer mors og fars/mulige fars behov for å få avklart det biologiske farskapet. Med samme begrunnelse foreslås en ny bestemmelse, som gjør unntak fra vilkårene for gjenopptagelse i tvistemålsloven kapittel 27. Denne bestemmelsen pålegger retten å rekvirere en DNA-test i gjenopptagelselssaker dersom dom ble avsagt uten at slik test forelå. Departementet foreslår også en endring som utvider muligheten til å erkjenne farskapet før fødselen ved svangerskapskontroll." Takk for et utdypendes svar Vil ikke frarøve et eventuellt barn sin far, men iogmed hans familie er slik den er så er jeg meget skeptisk til å fullføre et svangerskap.. Men da vet jeg hvilke rettigheter han har hvertfall! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Det er jo like mye hans barn som ditt. Jeg mener at han burde ha krav på å vite at han er far til barnet, noe annet mener jeg er helt uhørt, selv om han er rusmisbruker. At du senere forsøker å skjerme rusmisbruket hans best mulig for barnet er en annen ting. Jeg mener ikke at du skal boikotte samværet, men at det skjer i mer kontrollerte former. Har du vært så dum at du har ligget med han så får du ta alt det ansvaret dette medfører. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angela1365380318 Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Er jo mulig han inser sine begrensniner og ikke vil ha noe med barnet å gjøre, eller at barnet faktisk inspirerer han til å skjerpe seg. Han mister samværsretten sin om han ruser seg når han har omsorgen for barnet, så ungen kommer ikke til å vokse opp i et narko reir. Hva familien hans gjør er en annen sak, men han kan jo holde deg unna de de gangene han har ungen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marthlide Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 I et sånt tilfelle, så hadde jeg tatt abort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Kan ikke fosteret være skadet av hans rusmisbruk tro? - jeg tror jeg hadde tenkt det jeg....huff, som man reder.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sandex Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Huff... i en sånn situasjon ville jeg ført opp far som "ukjent".... Gjort alt jeg kunne for at han ikke skulle få greie på det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.