Gjest en doler som lurer Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Libbay skriver: "Men mange med anoreksi vil ha identiteten anoreksi, det å bli sett på som anorektiker. Å gå opp i vekt og bli sett på som friskere, er en stor trussel og gir frykt. " Enig, men hvorfor er det slik? Er redd for å miste sympatien rundt seg? kanskje de aldri har opplevd å få omsorg på noen annen måte enn ved sykdom?. Eller at de har blitt verdsatt for sine prestasjoner og ikke for hvem de er?. Familier som fungerer slik kan jo føre til et destruktivt mønster hos jenta som blir anorektiker. men for all del : det er et stort tema. Jeg har ingen holdepunkter for å si at alle anorektikere manipulerer. Men jeg lurer likevel på om manipulasjon er en stor del av sykdommem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254443-er-anorexi-en-m%C3%A5te-%C3%A5-manipulere-omgivelsene-sine-p%C3%A5/page/2/#findComment-2016442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 holder det hemmelig, til det er så ektremt at det er ingen tvil om at de er anorektiske, og da vil de virkelig bli sett som anorektiske. Men altså, dette gjelder sikkert ikke alle, men hos hun jeg kjenner. En del anorektikere legger ut bilder av seg selv på internett for å vise alle hvor anorektiske og tynne de er. De får et kick av å høre at de er for tynne. Samtidig som de føler seg for feite, så de må bli enda tynnere og må bli sykest mulig for å få bekreftet av de er ekstremt tynne og anorektiske, for da kan de hvertfall ikke være feit. Så det går jo begge veier dette... Kjenner en anorektiker/bulimiker og hun er ekstremt manipulerende, men jeg tror ikke de fleste er som henne... Hun har mange pf i tillegg. Et enormt oppmerksomhetsbehov som går på dette at hun skal være "syk", være på sykehus osv. Så hun innser gjerne spiseforstyrrelsen og gjør mye ut av den, skriver på internett, legger ut bilder, snakker høyt om at hun har spiseproblemer ute i offentligheten (veldig flaut for de rundt), men pf-diagnosene klarer hun ikke innse stemmer... Da sender hun klager, kommer på kanten med alle beh. som prøver seg på noe hun føler går imot henne. Hun blir nok aldri frisk. Tror ikke de som blir friske er så ille... Men mange med anoreksi vil ha identiteten anoreksi, det å bli sett på som anorektiker. Å gå opp i vekt og bli sett på som friskere, er en stor trussel og gir frykt. Jeg kan godt forstå at det for anorektikere oppleves som en trussel å gå opp i vekt, og dermed bli oppfattet som "friskere". De trenger jo slett ikke være friskere, de sliter kanskje enda mer enn da de ikke spiste, for det må jo være en voldsom påkjenning å prøve å holde vekten og spise i stedet for å følge alt som skriker "ikke spis - du er altfor feit". Det de risikerer er jo å miste den hjelpen og støtten som de har hatt, samtidig som de sliter enda mer med seg selv enn de gjore før. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254443-er-anorexi-en-m%C3%A5te-%C3%A5-manipulere-omgivelsene-sine-p%C3%A5/page/2/#findComment-2017061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rose23 Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Libbay skriver: "Men mange med anoreksi vil ha identiteten anoreksi, det å bli sett på som anorektiker. Å gå opp i vekt og bli sett på som friskere, er en stor trussel og gir frykt. " Enig, men hvorfor er det slik? Er redd for å miste sympatien rundt seg? De fleste med langtkommet anorexia er faktisk desperat etter å lure andre til å tro de veier mer. Derfor kan de feks. drikke 2 liter vann før de skal kontrollveiest og slikt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/254443-er-anorexi-en-m%C3%A5te-%C3%A5-manipulere-omgivelsene-sine-p%C3%A5/page/2/#findComment-2017318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.