Gå til innhold

Paranormale opplevelser = sykdom? /NHD


Vips

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan psykiatrien stiller seg til "paranormale opplevelser"!

For 10-15 år siden var det mye stoff om gjenferd, "hjelpere", vardøger osv. i div ukeblad. Jeg var ganske ung da, men det gjorde sterkt intrykk. Mennesker som kunne se og høre ting vi andre ikke kan se og høre. Jeg var storveis imponert da moren min "peilet ut" hjelperene mine bak meg, med søkestenger (eh..sveiseelektroder med knekk på...).

"Tiden gikk", og jeg begynte på skykepleierskolen. I psykiatripraksis på regional sikkerhetsavdeling, skjønte jeg jo at alle slike tanker om paranormale opplevelser ikke alltdi er like "friske"...for å si det sånn. Eller er de det?

Og i går var det en dame på tv som kunne kommunisere med dyr. Hun virket svært levende i uttrykket...men er dette bare "tull"?

Vel - hvem kan med sikkerhet vite det?

Lurer på hva du synes/vet om det "paranormale", jeg!

Nysgjerrig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei vips,

.. det er vel ikke alltid at en psykolog vil ha et åpent svar på dette. Tror du? Jeg er spent på svar fra ham.

mvh

Nei, jeg er ikke sikker på (og tror(?) vel heller ikke) at psykiateren har noe "åpent" svar på dette! Men om en ikke spør, blir det jo dårlig med svar...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest webmaster

Ditt innlegg ble slettet ved en feiltagelse. Beklager! Jeg skulle "rydde" litt fordi et innlegg var blitt postet flere ganger - og så forsvant innlegget ditt samtidig :-(

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg igjen webmaster, her er innlegget mitt, som du feilaktig slettet. Godt jeg savet det.

Det var et interessant spørsmål Vips. Jeg tror det er mange psykiatriske pasienter som er innlagt pga paranormale opplevelser. Men hvor går grensen. Jeg tror mange som har paranormale opplevelser ikke skjønner at det faktisk er på en måte normalt, og så takler de det ikke, og tror selv de er gale, og får det på en måte bekreftet i psykiatrien, da de får medisiner mot det. Men det er klart at når man ikke takler det og ikke skjønner det, så kan det lett gå over til en psykiatrisk lidelse. Jeg har selv hatt flere synske opplevelser, og hadde problemer med å takle dem. Jeg har vært hos psykolog, men han skremte jeg vettet av tydeligvis, for han sa at han ikke hadde noe mer og bidra med etter 3 timer. Men jeg har mange venner og en forening som jeg kan snakke om slike ting med, så for meg er det ikke noen fare. Jeg har også haugevis av bøker om sånne ting som har gitt meg mye. En spesiell bok jeg vil nevne her, er skrevet av en amerikansk psykiater. Generelt sett har vel ikke psykiatrien så stor kunnskap om sånne ting, men noen tar det tøffe steget og jobbe med det, deriblant en som heter Dennis Gersten. Tittelen på boka er: Are you getting enlightened or losing your mind? Der tar han opp flere eksempler fra hans arbeid som psykiater, og i mange tilfeller finner han paranormale "diagnoser" på etablerte psykiatriske diagnoser. Men alt henger sammen her i verden, så det ene utelukker ikke det andre. Personer som f.eks har opplevd veldig traumatiske ting i barndommen som f.eks incest, kan da ha flyktet vekk fra kroppen og opp i hodet, og dermed utviklet sterke paranormale evner. Jeg kjenner til et slikt tilfelle, og da blir det veldig ekstremt og kan lett bli kun sett på som unormalt. Spesielt hvis personen selv ikke tror det er normalt. Men de såkalt paranormale opplevelser som personen da har, er høyst reelle etter min erfaring.

Håper NHD svarer her, for det hadde vært kjekt å høre hvordan psykiatrien i Norge ser på dette og om det er noen forskning og utvikling på området.

Venter i spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...