Gå til innhold

å jobbe med depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest melmøll

leste et innlegg av nummer 1, der h*n skriver:

-"hvis man presser seg til å gå på jobben når man er deprimert, og går på "halv tolv"- vil dette forverre depresjonen, eller har man bare godt av d...?"

Kunne ikke se at h*n fikk noe konkret svar på dette.

Jeg sliter selv med utmattelse, angst og depresjon. Kjemper en kamp om å bli forstått. Har presset meg i lengre tid nå, men alt forverres jo mer sliten jeg blir. Legen står fast på at jeg må fortsette å jobbe, for statistikker viser at det er få som kommer tilbake etter sykemelding.

Jeg har vanskelig for å forholde meg til dette, da jeg ikke ser annen mulighet enn å få hvile. Jeg klarer rett og slett ikke mer. Jeg føler meg helt udugelig og har dårlig samvittighet for at jeg ikke klarer det som alle andre klarer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254551-%C3%A5-jobbe-med-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har d slik jeg også. Jeg måtte bare si opp jobben min jeg da, for jeg klarte ikke mer.

Er vondt å ikke bli forstått når man har d slik-d gjør ikke akkurat probl bedre!

Selv prøver jeg å være i aktivitet hjemme, prøver å være ute blant folk m.m. men..

Er d ikke urettferdig-at noen av oss må slite på denne måten?!

Lar d gå utover gubben jeg da.. han er en av dem som ikke aner hvor godt d er å få være så frisk at man fungerer som normalt i jobben, og kan glede seg over hver arb.dag.

Jeg er ikke lat!! D er kroppen som motarbeider meg, og samme hva jeg gjør så protesterer den bare.

Har SÅÅÅ lyst til å være normal.....!!!!

Gjest melmøll

Har d slik jeg også. Jeg måtte bare si opp jobben min jeg da, for jeg klarte ikke mer.

Er vondt å ikke bli forstått når man har d slik-d gjør ikke akkurat probl bedre!

Selv prøver jeg å være i aktivitet hjemme, prøver å være ute blant folk m.m. men..

Er d ikke urettferdig-at noen av oss må slite på denne måten?!

Lar d gå utover gubben jeg da.. han er en av dem som ikke aner hvor godt d er å få være så frisk at man fungerer som normalt i jobben, og kan glede seg over hver arb.dag.

Jeg er ikke lat!! D er kroppen som motarbeider meg, og samme hva jeg gjør så protesterer den bare.

Har SÅÅÅ lyst til å være normal.....!!!!

måtte du si opp jobben din? Snakket du med legen om problemet? Har vært inne på den tanken selv, fordi alt er så håpløst men jeg synes det er feil! Man har faktisk rett på å få være sykemeldt når man er syk. Hvordan skal det gå med økonomien hvis du ikke har jobb lenger?

måtte du si opp jobben din? Snakket du med legen om problemet? Har vært inne på den tanken selv, fordi alt er så håpløst men jeg synes det er feil! Man har faktisk rett på å få være sykemeldt når man er syk. Hvordan skal det gå med økonomien hvis du ikke har jobb lenger?

D er egentlig helt feil ja ,melmøll, jeg sa opp frivilllig fordi legen min sa jeg måtte prøve meg på gradert sykm, men alt stoppet seg bare selv..

Jeg er heldig og har attføring i bakhånden, så d går greit økonomisk..

Men d er helt feil at man må gå så langt når helsa stopper, uansett hvordan man vrir og vrenger på d..!

Jeg har heldigvis en forståelsesfull arb.giver, som ønsket meg hjertlig velkommen tilbake når jeg var blitt frisk..

D er egentlig helt feil ja ,melmøll, jeg sa opp frivilllig fordi legen min sa jeg måtte prøve meg på gradert sykm, men alt stoppet seg bare selv..

Jeg er heldig og har attføring i bakhånden, så d går greit økonomisk..

Men d er helt feil at man må gå så langt når helsa stopper, uansett hvordan man vrir og vrenger på d..!

Jeg har heldigvis en forståelsesfull arb.giver, som ønsket meg hjertlig velkommen tilbake når jeg var blitt frisk..

Forresten så sa jeg til legen at jeg vurderte å si opp pga helsa, men han sa ikke noe til d.

Forstår at man ofte blir bedre av å gjøre noe enn å være inaktiv-men dette må jo være individuelt mener nå jeg..D er jo en selv som kjenner hvor sterk man er osv..?!

Desverre er d folk før oss som kansje har utnyttet systemet og ødelagt..?

Legen din har nok rett i at langvarig sykmelding ikke alltid er det beste. Har du prøvd en kortere sykmelding, et par uker?

Og det er jo heller ikke sånn at du enten må være 100% sykmeldt eller jobbe 100%, gradert/aktiv sykmelding tror jeg kan være en god løsning for mange.

Annonse

Gjest annet nick

Jeg skjønner også poenget med ikke å gå sykmeldt i månedsvis på 100%, for det kan nok gjøre det vanskeligere å komme tilbake. Men jeg skjønner _ikke_ poenget med at man skal presses og presses til å yte og yte til man går helt i kjelleren, det må da være bedre å få komme seg litt, og så få gradert sykmelding i samarbeid med legen.

Kanskje du skulle vurdere å bytte lege? I hvertfall før du sier opp jobben! Det er dumt å si opp jobben med en sånn begrunnelse, hva skal du gjøre når du skal søke ny jobb? Når de spør hvorfor du sluttet i den forrige? Dessuten mener jeg det er feil at du skal ta hele kostnaden og risikoen når du faktisk er syk.

Legen din har nok rett i at langvarig sykmelding ikke alltid er det beste. Har du prøvd en kortere sykmelding, et par uker?

Og det er jo heller ikke sånn at du enten må være 100% sykmeldt eller jobbe 100%, gradert/aktiv sykmelding tror jeg kan være en god løsning for mange.

Hva når jobben er en av årsakene til at man er deprimert da...? Slik var d iallefall for meg.. derfor d stoppet seg. Men dette var bare et vikariat ut året uansett, så for meg var jo ikke d så farlig liksom..

Men jeg vil absolutt ikke anbefale andre å si opp jobben. D er bare dumt!!

Da mister man også rettighetene sine..

Jeg er også enig i at å jobbe er bra- for å grave seg ned i senga m negative tanker vil jo forverre d hele vil jeg tro..d vil også være vanskeligerre å komme tilbake da..

Jeg for min del skulle gjerne hatt noe å gjøre framfor å gå hjemme, for jeg passer ikke til å gå hjemme slik over tid..

derfor har jeg bedt om en haste time hos aetat slik at jeg kommer inn under tiltak. Håper at dette vil bli før jul..

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ved dype depresjoner kan en sykemelde 100% i 2-3 uker.

Deretter bør en bestrebe seg på gradert sykemelding, gjerne så mye som 80%. Deretter øker en på arbeidet i takt med at en blir bedre. En kan gjerne være noe sykemeldt over en lengre periode. Feks ved 25% sykemelding kan en ha 6t i stedet for 8t om dagen.

Gjest melmøll

Ved dype depresjoner kan en sykemelde 100% i 2-3 uker.

Deretter bør en bestrebe seg på gradert sykemelding, gjerne så mye som 80%. Deretter øker en på arbeidet i takt med at en blir bedre. En kan gjerne være noe sykemeldt over en lengre periode. Feks ved 25% sykemelding kan en ha 6t i stedet for 8t om dagen.

tror ikke jeg er dypt deprimert...? Det er utmattelsen som sliter mest på meg. Det er vanskelig å ikke mestre helt dagligdagse ting. Etter jobb orker jeg ikke gjøre noe, og i helger må jeg ta igjen husarbeid osv. Orker ikke noe særlig sosialt heller da. Blir så fort sliten. Går hele tiden rundt og føler at kroppen er så tung, føler bare for å legge meg. Men det er kanskje mer pga sosialangst? Blir nok sliten av å være så anspent. Føler at det er den utmattelsen som er mest deprimerende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...