Gå til innhold

MADRS


Gjest ise

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en 18 år gammel jente som er innlagt på psykriatsik sykehus, med diagnosene spiseforstyrrelse og alvrlig depresjon. Har vært innlagt 5 måneder nå..

For noen dager siden fkk jeg lese noe som legen hadde skrevet i en søknad om meg.

Der stod det bla at jeg hadde scoret 30 på MADRS... HVa menes med dette? Og hva som egentlig er normalt..

Håepr noen orker og kan svare meg på dette... Tør ikke spørre legen selv.. Vet ikke hvorfor!

PÅ forhånd Tusen Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MADRS er et skjema med forskjellige spørsmål som brukes som hjelpemiddel til å vurdere om du er deprimert, og eventuelt hvor derpimert du er. Jo høyere du skårer jo mer deprimert er du. Jeg tror grensen for behandlingstrengende depresjon ligger på rundt 20, men også andre ting spiller inn ved avgjørelsen av om det er en depresjon som trenger behandling, for eksempel hvor lenge tilstanden har vart.

For øvrig synes jeg du skal spørre legen hvis det er noe du lurer på eller hvis du ikke forstår hva han/hun mener. Ikke at jeg mener det er feil å spørre her, men en del av legens oppgave er jo også å holde deg informert om hva som skjer, på en forståelig måte. Dessverre er det ikke alle leger som er like flinke til det, de trenger hjelp fra oss pasienter (i form av spørsmål) for å klare å gjore den delen av jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

MADRS (Montgomery Aasberg Depression Rating Scale) er den mest brukte måleskala for depresjon.

Den inneholder 10 punkter (items) som hver skåres fra 0 til 6. Maks skåre er altså 60.

En verdi på 30 tilsvarer moderat depresjon. Grensen for alvorlig går på 35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MADRS (Montgomery Aasberg Depression Rating Scale) er den mest brukte måleskala for depresjon.

Den inneholder 10 punkter (items) som hver skåres fra 0 til 6. Maks skåre er altså 60.

En verdi på 30 tilsvarer moderat depresjon. Grensen for alvorlig går på 35.

Tusen takk for at dere orket å svare!

Jeg turde ikke å spørre legen selv...

Kjempeklem fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...