Gå til innhold

blodtrykk/NHD?


mally

Anbefalte innlegg

Har skrevet på annet forum ang dette. Men kanskje du NHD kan svare meg??

Måtte få to dager sykemelding for en tid siden pga stiv og vond kropp. Legen målte blodtrykket og det var veldig høyt 160/120. Jeg var da i siste fase av nedtrapping av Aurorix. Kan det være at jeg har gått med så høyt blodtrykk hele tiden men jeg var på denne medisinen.

To uker senere var jeg og sjekka blodtrykket igjen. Da var det 120/80. Da legen var ferdig med målinga, ble jeg kjempedårlig. Måtte virkelig ta meg sammen for ikke å besvime, alt svartna liksom.

Han sa det var pga blodtrykksfallet etter målinga. Har aldri opplevd eller hørt om noe sånt tidligere. Er dette vanlig.

Begynner virkelig å lure på om jeg har gått med kjempehøyt blodtrykk i mange måneder. Da må jeg jo vurdere annen medisin enn Aurorix neste gang jeg blir deprimert. Ja, her må man jo bare finne ut av alt selv for jeg synes ikke legen tar disse tingene så særlig alvorlig.

Håper på snarlig svar da jeg skal til ny kontroll om noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Den vanligste årsak til forhøyet blodtrykk er stress.

Jeg tror to faktorer kunne bidratt til dette: stivhet og smerter i muskulaturen av en slik alvorlighet at du måtte sykmeldes og/eller nedtrapping av AD.

Jeg er rimelig sikker på at Aurorix ikke har gitt deg et langvarig høyt blodtrykk.

Om du har hatt god effekt av Aurorix denne gangen, synes jeg absolutt at dette skal være førstevalg om du skulle trenge ÀD igjen. Da bør dere i såfall måle BT før og etter oppstart med Aurorix. Først og fremst av hensyn til din egen bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vanligste årsak til forhøyet blodtrykk er stress.

Jeg tror to faktorer kunne bidratt til dette: stivhet og smerter i muskulaturen av en slik alvorlighet at du måtte sykmeldes og/eller nedtrapping av AD.

Jeg er rimelig sikker på at Aurorix ikke har gitt deg et langvarig høyt blodtrykk.

Om du har hatt god effekt av Aurorix denne gangen, synes jeg absolutt at dette skal være førstevalg om du skulle trenge ÀD igjen. Da bør dere i såfall måle BT før og etter oppstart med Aurorix. Først og fremst av hensyn til din egen bekymring.

Takk for raskt og tydelig svar.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...