Nyttårsjenta' Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Jeg gleder meg og gruer meg som en unge! Ikveld skal TV2 sende serien "Før frosten" basert på en svensk bok av Henning Mankell. Boken er så utrolig skummel, ekkel og bra at jeg bare må se serien! Kan anbefales til alle som liker krim, men jeg tror det er lurt å se sen sammen med noen... I hvert fall hvis den er like skummel som boken... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NeaNoor Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Jeg har allerede sett den, og det var så vidt man kjente igjen boka. Har sett flere av filmene som bygger på Mankells bøker, og de er like dårlige alle sammen. Kan hende det blir annerledes om man ikke har lest boka først. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Jeg har allerede sett den, og det var så vidt man kjente igjen boka. Har sett flere av filmene som bygger på Mankells bøker, og de er like dårlige alle sammen. Kan hende det blir annerledes om man ikke har lest boka først. "Har sett flere av filmene som bygger på Mankells bøker, og de er like dårlige alle sammen." Jeg har ikke lest bøkene men jeg synes Wallander filmene er utrolig bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NeaNoor Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 "Har sett flere av filmene som bygger på Mankells bøker, og de er like dårlige alle sammen." Jeg har ikke lest bøkene men jeg synes Wallander filmene er utrolig bra. Som sagt, kanskje de er bedre om man ikke har lest bøkene. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Filmene er knapt nok ok tidtrøyte. Skumle? Ikke i det hele tatt. Filmene er så langt fra bøkene du kan komme. Tror vel til og med flertallet av dem ikke er basert på bøkene, men vanlig krim med bøkenes karakterer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NeaNoor Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Filmene er knapt nok ok tidtrøyte. Skumle? Ikke i det hele tatt. Filmene er så langt fra bøkene du kan komme. Tror vel til og med flertallet av dem ikke er basert på bøkene, men vanlig krim med bøkenes karakterer. "Tror vel til og med flertallet av dem ikke er basert på bøkene, men vanlig krim med bøkenes karakterer". Jupp, Mankell har vel aldri skrevet bøker ved navn Forfalskneren, Dekkoperasjonen, Fotografen osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 "Tror vel til og med flertallet av dem ikke er basert på bøkene, men vanlig krim med bøkenes karakterer". Jupp, Mankell har vel aldri skrevet bøker ved navn Forfalskneren, Dekkoperasjonen, Fotografen osv. Og i hvor mange bøker figurerer hans datter som politi? Hun har en av hovedrollene i samtlige av filmene. Filmene er veldig billige, utrolig enkel krim (vi har sett det samme 100 ganger tidligere), og i motsetning til hva tilfellet er med bøkene, er det veldig enkelt å forstå hvem som har gjort hva og hvordan det hele vil ende. Filmene er på nivå med NRKs påskekrim for 15 år siden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 "Tror vel til og med flertallet av dem ikke er basert på bøkene, men vanlig krim med bøkenes karakterer". Jupp, Mankell har vel aldri skrevet bøker ved navn Forfalskneren, Dekkoperasjonen, Fotografen osv. Nå er det veldig mange filmer som får helt andre titler enn boka de er basserte på da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NeaNoor Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Nå er det veldig mange filmer som får helt andre titler enn boka de er basserte på da... Joda, men det finnes vel dobbelt så mange filmer om Wallander, enn bøker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Nå er det veldig mange filmer som får helt andre titler enn boka de er basserte på da... Disse er ikke basert på noen bøker. De er basert på en boks karakterer. Plottene er ikke skrevet av Henning Mankell. Det eneste flertallet av filmene har felles med Henning Mankells bøker, er navnet på karakterene, Ystad, og karakterenes forhold til hverandre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Joda, men det finnes vel dobbelt så mange filmer om Wallander, enn bøker. Neida, det er noen av filmene som er basert på historier/romaner av Mankell som ikke er oversatt til norsk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Neida, det er noen av filmene som er basert på historier/romaner av Mankell som ikke er oversatt til norsk. Det kan umulig stemme. Det finnes rundt 10 filmer som alle har Wallanders datter i hovedrollen som politi. Hvor mange bøker har Wallanders datter figurert i som politi? Mankell kan umulig ha rukket å skrive så mange bøker etter den første boka med datteren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Filmene er knapt nok ok tidtrøyte. Skumle? Ikke i det hele tatt. Filmene er så langt fra bøkene du kan komme. Tror vel til og med flertallet av dem ikke er basert på bøkene, men vanlig krim med bøkenes karakterer. De seriene som har gått før med Wallander, er det den samme skuespilleren som spiller Wallander i den nye serien? Det har alltid irritert meg noe grusomt at det (for meg i alle fall) ikke VAR Wallander. Ser for meg en helt annen fyr... Bøkene er gode, synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NeaNoor Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Neida, det er noen av filmene som er basert på historier/romaner av Mankell som ikke er oversatt til norsk. Alle bøkene om Wallander er oversatt til Norsk. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kurt_Wallander Det finnes 10 bøker om Wallander, men minst 17 filmer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 De seriene som har gått før med Wallander, er det den samme skuespilleren som spiller Wallander i den nye serien? Det har alltid irritert meg noe grusomt at det (for meg i alle fall) ikke VAR Wallander. Ser for meg en helt annen fyr... Bøkene er gode, synes jeg. Nope. Det er ikke de samme skuespillerne. Det er en ny Wallander-serie (den tv2 skal vise nå), og denne er ikke basert på bøkene. Men det finnes også en gammel serie, med andre skuespillere. Denne serier en, så vidt jeg husker, basert på hans første bøker. Den nye serien har hans datter i en av hovedrollene (som politi). Så vidt jeg vet er det vel bare skrevet en bok eller to med Wallanders datter som politi, mens det er laget rundt et dusin filmer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NeaNoor Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 De seriene som har gått før med Wallander, er det den samme skuespilleren som spiller Wallander i den nye serien? Det har alltid irritert meg noe grusomt at det (for meg i alle fall) ikke VAR Wallander. Ser for meg en helt annen fyr... Bøkene er gode, synes jeg. I de første filmene, var det Rolf Lassgård (http://tinyurl.com/ybnu6y) som spilte Wallander, og jeg synes han passet ypperlig. Da Mankell ble spurt om de kunne filmatisere bøkene hans, sa han at det var på en betingelse: At Rolf Lassgård spilte Wallander. Han nye synes jeg ikke passer i det hele tatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Nope. Det er ikke de samme skuespillerne. Det er en ny Wallander-serie (den tv2 skal vise nå), og denne er ikke basert på bøkene. Men det finnes også en gammel serie, med andre skuespillere. Denne serier en, så vidt jeg husker, basert på hans første bøker. Den nye serien har hans datter i en av hovedrollene (som politi). Så vidt jeg vet er det vel bare skrevet en bok eller to med Wallanders datter som politi, mens det er laget rundt et dusin filmer. Var inne på en av linkene her, og så at alle disse filmene har ny skuespiller, ja. Hmmm. Litt bedre den nye, kanskje, men ikke helt min Wallander han heller 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NeaNoor Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Nope. Det er ikke de samme skuespillerne. Det er en ny Wallander-serie (den tv2 skal vise nå), og denne er ikke basert på bøkene. Men det finnes også en gammel serie, med andre skuespillere. Denne serier en, så vidt jeg husker, basert på hans første bøker. Den nye serien har hans datter i en av hovedrollene (som politi). Så vidt jeg vet er det vel bare skrevet en bok eller to med Wallanders datter som politi, mens det er laget rundt et dusin filmer. Bare skrevet én bok der datteren hans er politi (Før frosten). Det var den første boken i en planlagt triologi om Linda Wallander, men Mankell har enda ikke fått ut fingeren når det gjelder de to siste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Var inne på en av linkene her, og så at alle disse filmene har ny skuespiller, ja. Hmmm. Litt bedre den nye, kanskje, men ikke helt min Wallander han heller Nå er det mange år siden jeg så de gamle filmene, så jeg burde egentlig ikke uttale meg om dem, men i motsetning til de nye husker jeg at jeg likte dem. Det var tross alt filmer basert på gode bøker og interessante plott. De nye filmene har banale A4-plott og er ikke skrevet av Mankell. Unntaket er kveldens film. Den er faktisk basert på den første boka hans datter figurerte i som politi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Bare skrevet én bok der datteren hans er politi (Før frosten). Det var den første boken i en planlagt triologi om Linda Wallander, men Mankell har enda ikke fått ut fingeren når det gjelder de to siste. Ok. Det kan stemme. Jeg har faktisk ikke lest Før Frosten heller. De andre filmene er i hvert fall ikke basert på noen bøker. Kanskje ikke så rart da det ikke er skrevet flere bøker (med Wallanders datter) enn boka kveldens film er basert på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.