Gå til innhold

Sier opp jobben selv,arb.ledighetstrygd??

Gjest Alt er tiltak

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ja men du får mest sannsynligvis en sperre på to mnd, dvs at du blir gående uten inntekt i to mndr. du mister også rettighetene dine for f.eks attføring osv.

Syns du skal snakke med legen din om dette jeg. kansje blir du mer tatt på alvor og kan søke attføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alt er tiltak

ja men du får mest sannsynligvis en sperre på to mnd, dvs at du blir gående uten inntekt i to mndr. du mister også rettighetene dine for f.eks attføring osv.

Syns du skal snakke med legen din om dette jeg. kansje blir du mer tatt på alvor og kan søke attføring.

Men jeg kan jo ikke holde på gamle jobben min og få attføring??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan jo ikke holde på gamle jobben min og få attføring??

Mora mi er under attføring og er i tiltak-dvs at hun jobber et annet sted (får lønn fra aetat) Hun Har vært borte fra den opprinnelige jobben i snart 4 år. Men har den fortsatt.

Tror de kan si henne opp etter det 4.året..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alt er tiltak

Mora mi er under attføring og er i tiltak-dvs at hun jobber et annet sted (får lønn fra aetat) Hun Har vært borte fra den opprinnelige jobben i snart 4 år. Men har den fortsatt.

Hmmm...ok..Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre=)Vil du gi meg forslag? Utifra det jeg forteller liksom?Vet ikke om du har greie på det.. men=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Hvis moren din fortsatt har fått beholde jobben etter å ha vært borte fra den i fire år, så går det på ren velvilje fra arbeidsgiver ikke, en rettighet hun har.

Arbeidsgiver har rett til å si opp en person som har vært sykemeldt i 6 eller 12 måneder (tror antall måneder går på ansettelsestid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis moren din fortsatt har fått beholde jobben etter å ha vært borte fra den i fire år, så går det på ren velvilje fra arbeidsgiver ikke, en rettighet hun har.

Arbeidsgiver har rett til å si opp en person som har vært sykemeldt i 6 eller 12 måneder (tror antall måneder går på ansettelsestid).

OK:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...ok..Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre=)Vil du gi meg forslag? Utifra det jeg forteller liksom?Vet ikke om du har greie på det.. men=)

En arbeisgiver har definitivt ikke rett til å si opp en arbeidstager etter 6 eller 12 mnd.

Det skal en særdeles god grunn til å si opp en person, sykemelding er ingen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med legen din, han kjenner deg og kan gi deg bedre råd. Ulvinnen har rett, glemte å ta det m.. c",)

Men uansett; blir du oppsagt har du vel rett på led.trygd m en gang?

Og led.trygd er vel ikke mere enn en attføringsinntekt..?

Aldri vært arb.ledig, så jeg er ikke sikker på akkurat dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

En arbeisgiver har definitivt ikke rett til å si opp en arbeidstager etter 6 eller 12 mnd.

Det skal en særdeles god grunn til å si opp en person, sykemelding er ingen grunn.

Det skjer oppsigelser i arbeidslivet hele tiden. Bare se deg rundt. Det er ikke noe problem å begrunne oppsigelsen med noe annet enn sykemelding, om de er redde for arbeidstvister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer oppsigelser i arbeidslivet hele tiden. Bare se deg rundt. Det er ikke noe problem å begrunne oppsigelsen med noe annet enn sykemelding, om de er redde for arbeidstvister.

Mannen min ble faktisk sagt opp pga sykm, dette er ca 10 år siden da.. men uansett;

Arb.giver sa til ham at de kunne skrive på sluttattesten at han valgte å si opp selv, slik at han ikke fikk problem med å få ny jobb...

Dette praktiseres kansje i dag også??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Mannen min ble faktisk sagt opp pga sykm, dette er ca 10 år siden da.. men uansett;

Arb.giver sa til ham at de kunne skrive på sluttattesten at han valgte å si opp selv, slik at han ikke fikk problem med å få ny jobb...

Dette praktiseres kansje i dag også??

Det som er mye lurere (og som praktiseres i dag), er at arbeidsgiver sier opp, slik at personen får arbeidsledighetstrygd fra første dag og beholder alle trygdemessige rettigheter. Men at det står i sluttattesten at vedkommende ble oppsagt kun av helsemessige grunner, og gjorde en strålende jobb.

Det vil sikkert variere fra tilfelle til tilfelle hva som lønner seg mest for arbeidstageren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alt er tiltak

Ok. Men hvis jeg selv sier opp jobben pga at jeg ikke klarer å jobbe der(psykiske grunner)Får jeg arbeidsledighetstrygd da??eller er det egne regler for dette?Vet du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Det som er mye lurere (og som praktiseres i dag), er at arbeidsgiver sier opp, slik at personen får arbeidsledighetstrygd fra første dag og beholder alle trygdemessige rettigheter. Men at det står i sluttattesten at vedkommende ble oppsagt kun av helsemessige grunner, og gjorde en strålende jobb.

Det vil sikkert variere fra tilfelle til tilfelle hva som lønner seg mest for arbeidstageren.

Tror ikke det er noe sjakktrekk når man skal søke andre jobber.

Kjenner en som jobbet en plass der det var litt snusk og fanteri. Vedkommende fikk da lov til å si opp jobben, og fikk arbeidsledighetstrygd rettigheter. Men fant seg snart en annen jobb da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tror du kan si opp jobben selv og få ledighetstrygd uten sperretid dersom du har legeerklæring på at du sa opp av helsemessige årsaker. Fastlegen din kan sikkert svare deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
MissAnonym1365381081

Tror ikke det er noe sjakktrekk når man skal søke andre jobber.

Kjenner en som jobbet en plass der det var litt snusk og fanteri. Vedkommende fikk da lov til å si opp jobben, og fikk arbeidsledighetstrygd rettigheter. Men fant seg snart en annen jobb da.

Hvis du ikke klarer å arbeide der av psykiske årsaker så er det mest riktige å sykemelde deg i første omgang. Du kan søke om attføring rimelig kjapt mens du er sykemeldt. Det vil nok være det lureste i min yne, for dersom du bare sier opp så må du gjennom karantenetiden på 8 uker selvom du sier opp av helsemessige årsaker. Og en annen ting er at du vil bli regnet som 100 % arbeidsdyktig alle andre steder dersom du bare setter deg opp som arbeidsledig. Har du psykiske problemer på ett arbeidssted så følger nissen dessverre med andre steder også. Been there done that ;-) Gå til legen din og forklar dine psykiske problemer, be om henvisning til psykolog eller hva du måtte trenge -og begynn å jobbe med helsa di først og fremst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...