Gå til innhold

Frisk nok til å avslutte behandling, NHD

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Det er håp

Når er man klar til å slutte behandling?

Selv gikk jeg i gruppeterapi i 4 år, og følte meg aldri klar, ble nesten avhengig. Men først da jeg sluttet begynte jeg å ta ordentlig tak i livet mitt. Da hadde jeg ikke den "tryggheten" lenger. Jeg tok utdannelse og er nå i fast jobb, leilighet osv.Jeg har mange ganger tenkt at det egentlig er ganske omvendt at jeg tok tak i de tingene først etter at jeg sluttet og har vel ikke helt skjønt det enda..

Så det er håp...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Når er man klar til å slutte behandling?

Selv gikk jeg i gruppeterapi i 4 år, og følte meg aldri klar, ble nesten avhengig. Men først da jeg sluttet begynte jeg å ta ordentlig tak i livet mitt. Da hadde jeg ikke den "tryggheten" lenger. Jeg tok utdannelse og er nå i fast jobb, leilighet osv.Jeg har mange ganger tenkt at det egentlig er ganske omvendt at jeg tok tak i de tingene først etter at jeg sluttet og har vel ikke helt skjønt det enda..

Så det er håp...

Du beskriver noe av hovedproblemene med den behandlingstypen. En blir fokusert på og avhengig av behandlingen. Virkeligheten og RL har en ikke tid til å bry seg om. Fokus blir fortid og behandling.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Om du setter bilen inn på verksted for å skifte bremseklosser, da skifter verkstedet nettopp bremseklosser. Så avslutter en verkstedoppholdet. En tar ikke totaloverhaling på bilen.

Slik bør det også være i psykiatrisk behandling. En henvises for et problem f.eks. depresjon. Når depresjonen er så lettet at en enten kan greie seg selv eller fortsette behandling hos fastlegen, skal behandlingen i psykiatrien avsluttes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...