Gå til innhold

babygrøt

lipeno

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en sønn på 7 mnd som får 2 måltider med grøt pr. dag + litt potet. Han er melkeallergiker så han får Nutramigen morsmelkserstatning til å ha i grøten, ellers så får han morsmelk. Han har fått risgrøt til nå, men nå vil jeg forsøke meg med å gi han litt havremelsgrøt som jeg lager selv. Jeg har lagd den en gang uten morsmelkserstatning og han likte det godt. Spm. mine er:

1. Jeg bruker nå 80 ml med morsmelkserstatning i grøten hans - har det noe å si at jeg lager grøt på kun vann nå da? Trenger han melken i grøten ernæringsmessig sett, eller kan jeg godt kutte det ut? Hvis jeg bør ta i melk, kan morsmelkserstatningen kokes eller bør den taes i på slutten? 2. Blir grøten kanskje mer lett fordøyelig når det ikke er melk i den og at han trenger en større porsjon? 3. Er forresten havremel tyngre fordøyelig enn risgrøt? 4. Ferdig-grøtene som er å få i butikken (som dessverre er med melk)står det alder på, hvorfor det egentlig? Er det noe jeg bør tenke på i forhold til det når jeg lager grøt selv til han fremover? 5. Jeg har tenkt å begynne å gi han litt brød snart (i stedet for det ene grøtmåltidet), vet dere hvor mye brød han må spise for å dekke en grøtporsjon?

Veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei lipeno

Du bør fortsette med å bruke Nutramigen i grøten. Det er en viktig kilde til energi og ulike næringsstoffer. Nutramigen kan kokes opp, men blandingen bør ikke stå å koke da smaken lett blir bitter. Tilsett Nutramigen mot slutten av koketiden. Nutramigen fordøyes helt fint.

Ved kumelkproteinallergi (med unntak for de som har anafylaktiske reaksjoner) er det vanligvis trygt å bruke de ferdigkjøpte babygrøtene som ikke er tilsatt melk. Disse skal du selv tilsette melk (Nutramigen). De er merket med "spor av melkeproteiner". De aller fleste som har kumelkproteinallergi tåler disse. Fortsett likevel gjerne å lage hjemmelaget grøt.

På bakgrunn av konsistens/grovhet er kjøpematen aldersbestemt. Jo mindre moset/fin konsistensen er jo høyere alder er maten tilpasset. Dette henger sammen med at barnas evne til å tygge forandrer seg mye det første leveåret.

Fra barna er omkring åtte måneder kan de tygge brød. Andre matvarer trenger heller ikke være like finmoset som når barna er mindre.

Mengden brød som skal til for å erstatte en porsjon grøt avhenger av størrelsen på grøtporsjonen. Barna "sier oftest ifra" når de er mette, og det er det beste målet du kan få. Bruk melkefri margarin, brød bakt uten melk og vanlig margarin (fordi den inneholder melkepulver), samt pålegg uten melk (f.eks leverpostei uten melk). Det er viktig at du lærer deg å tolke varedeklarasjoner mhp innhold av melkerester. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...