Gå til innhold

Re: Dixi i media i sommer

Anbefalte innlegg

Gjest Tonje Ettesvoll

Nå vet jeg at jeg svarer seint igjen. Håper dere tilgir. Mye nytt å bearbeide her med baby, i forhold til overgepene... Legger denne inn som ny tråd også.

MEN!!

Ja, det er viktig med en generell debatt rundt voldtekt.

Nei, jeg ba ikke om en generell debatt. Jeg etterlyste overgrepsutsatte sine tanker rundt dette, da vi har hørt hva mange andre tenker i hele sommer. Faktisk så svarte to av innleggene her med å illustrere nøyaktig hva jeg skrev om; nemlig at debatten styres, og har alltid blitt styrt av mange som ikke vet nok om det de snakker om. De utsatte er for redde for nettopp å møte disse dårlige holdningene i debatten, som fyller oss med skam og skyldfølelse. Innleggene bare fortsatte med å føre debatten videre om kvinnenes forebyggende oppgave, av utenforstående, akkurat som jeg skrev at den kom til å gjøre hvis vi utsatte ikke tar opp tråden.

Det har blitt en ond sirkel; uvitenhet skaper dårlige holdninger, som igjen gjør at de som vet bedre, ikke tør uttale seg.

Å råde kvinner til å drikke mindre har ingen hensikt fordi de fleste som stadig drikker seg

for fulle, gjør det av en grunn. De har et problem, eller prøver å flykte fra noe. Jeg snakker ikke om de som av og til tar seg en for mye, men sånne som meg, som i over ti år alltid var den fulleste. Dette var jo fordi jeg hadde blitt utsatt for overgrep, og fylla tok meg selvfølgelig med til neste overgrep. Men hvilken hensikt hadde det hatt å påpeke at jeg drakk for mye? Bare å få meg til å føle meg enda verre da det ikke var alkoholen som utførte voldtekten. Det tar mange år med bearbeiding før man kan avlære seg med å flykte fra sine problemer, uansett hva de er og uansett hva man prøver å gjøre for å flykte, enten det er alkohol, narkotika, spiseforstyrrelser, selvskading eller sex. Men å skape skam eller skyldfølelse tar bare ett sekund. En tankeløs kommentar holder lenge.

Dette gjelder selvsagt ikke bare meg, men mange, mange jenter. Dette handler ikke om å tråkke noen på tærne i en debatt, dette handler om sjelen. Overgrepet er aldri over når overgriper stopper, Det er da det begynner. Dette er det mange som ikke har blitt opplyst om. Det kan ikke sammenlignes med annen politikk fordi det er det nærmeste man kommer å bli drept. Overgrep er en frihetsberøvelse mange aldri kommer seg over. Det kan sammenlignes med å måtte leve med en del av seg selv som er død.

Å si at debatten blir fattig med bare utsatte sier noe om hvor lite man vet om denne debatten. Den er jo nesten aldri representert ved utsatte, men fagfolk, politi og politikere.

Derfor skrev jeg dette innlegget på forumet for overgrepsutsatte, til overgrepsutsatte og av en overgrepsutsatt og ikke i en avis. Fordi jeg er veldig interessert i å høre hva dere utsatte synes.

Å drive forebygging av voldtekt er noe helt annet enn å diskutere hva kvinnene kan eller bør gjøre. Å ta sine forhåndsregler forebygger ikke voldtekt, å sammenligne voldtekt med å spise dårlig kjøtt i utlandet er et så dårlig argument at det faller på sin egen urimelighet.

Å få slutt på overgrep går tilbake til å fange opp barn med problemer tidlig i livet, før de blir overgripere. Men å få ned statistikken nå handler om strengere straffer. For å få det må dommerene forstå de alvorlige konsekvensene av voldtekt. Og da må vi fortelle hvordan vi har det, høyt og tydelig, men gjerne anonymt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254975-re-dixi-i-media-i-sommer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest innlegget ditt med interesse. Jeg har ikke vært utsatt for seksuelle overgrep, men er interesert i temaet fordi jeg har vært utsatt for psykiske overgrep, trakasering og sex-mobbing i skolesammenheng som tolv-trettenåring i (to smertefulle år).

Jeg har hatt reaksjoner psykisk på seksuelle overgrep mens jeg har vært til psykiatrisk behandling.

Jeg tror vi ikke bare skal jobbe for å få overgrepsutsatte på banen for å slåss for rettigheter og rettferdige dommer i rettssaker, men vi må ha virkelig sterke kvinner med oss i denne jobbinga. Både politikere og fagpersoner som advokater, barnevern, psykologer osv...

Det er synd at kvinnesaken ikke lenger er ett tema i den politiske debatten og overgrep mot kvinner og barn fortsatt har ett stort omfang uten reel støtte fra rettsapparatet og politi.

Jeg tror også kvinner aktivt må ta vare på seg selv i forhold til alkohol. De må vite om sin egen fare og sammen med venninner hjelpe hverandre når alkoholen tar overhånd.

Jeg forstår dine synspunkter her, men jeg vil at unge jenter skal lære å ta vare på seg selv. Det må de rett og slett.

Jeg er også enig med deg i å forbygge gjenntagelse av overgrep ved å forbygge og hjelpe barn som har det vanskelig. Prioritering av Barne-og ungdommspsykiatisk behandling og forbygging i skolen både ift. å få fagpersoner inn i skolen som sosionomer og banevernspedagoger er ett virkemiddel jeg tror på i denne sammenhengen.

Jeg tror veldig mye på politisk jobbing også på dette området. Jeg tror overgrepsutsatte ikke har resurser til å klare å være med å kjempe denne kampen.

De har mange ganger nok med å mestre livene sine. Derfor må også andre kvinner gjerne politikere med ressurser være med i debatten.

Det ønsker jeg meg.

Fortsett å jobbe Tonje!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...