Gå til innhold

selvskading - fastlege

vanilje

Anbefalte innlegg

Skal ikke si så mye annet enn at jeg skader meg mye for tiden og er hos fastlegen nesten hver dag for å bli sydd. Jeg vet dette er en periode og at jeg etterhvert vil skade meg mindre.

Altså, jeg skader meg, men har dårlig samvittighet overfor fastlegen...jeg bruker jo masse av tiden hans hver dag, tid som er satt av til andre. Burde jeg bestille time hver dag? (blir liksom for teit...) (og ikke si at jeg skal slutte skadinga, den er nødvendig en periode nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en tidligere selvskader

Det finnes andre mer konstruktive måter å avlede den psykiske smerten på.

F.eks. trening, biltur, skrive, tegne, male osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du burde snakke med fastlegen din om dette. Spørre han om hva han synes er best.

Men hvis jeg skal si noe om hva jeg tenker om det så tenker jeg at det kanskje kan være litt dumt å ha en fast time for da blir det litt for "lettvint" for deg. Du får et slags press på deg til å kutte deg for du vet at du har en time som du kanskje gjerne vil ha? Dersom du skal ha en fast time hver dag synes jeg det burde være sånn du skal møte til den uansett om du har kutta deg eller ikke. Hvis du ikke har kutta deg så kan du bruke tiden til å bare snakke med legen. Tenk etter om du kutter deg litt for å få oppmerksomhet og sympati fra legen (jeg sier ikke at du gjør det altså, bare at du skal tenke på det) eller om du KUN kutter deg av andre grunner.

Kanskje sårene ikke er så dype at de trenger sying hver gang, men at det holder at en kontordame/sykepleier stripser deg sammen igjen eller at du kan gjøre det selv? Hvis du ikke gjør sånne tunge fysiske løft eller noe sånt holder det jo ofte å stripse. Arrene blir penere på den måten og du slipper å gå til legen hver dag. Men snakk med legen om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, liker ikke å si dette. Men visst du ikke vil ha 1000 arr på kroppen resten av livet, så finnes det andre måter å skade seg på. Skrubbsår svir mer og lengre enn et kutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du burde snakke med fastlegen din om dette. Spørre han om hva han synes er best.

Men hvis jeg skal si noe om hva jeg tenker om det så tenker jeg at det kanskje kan være litt dumt å ha en fast time for da blir det litt for "lettvint" for deg. Du får et slags press på deg til å kutte deg for du vet at du har en time som du kanskje gjerne vil ha? Dersom du skal ha en fast time hver dag synes jeg det burde være sånn du skal møte til den uansett om du har kutta deg eller ikke. Hvis du ikke har kutta deg så kan du bruke tiden til å bare snakke med legen. Tenk etter om du kutter deg litt for å få oppmerksomhet og sympati fra legen (jeg sier ikke at du gjør det altså, bare at du skal tenke på det) eller om du KUN kutter deg av andre grunner.

Kanskje sårene ikke er så dype at de trenger sying hver gang, men at det holder at en kontordame/sykepleier stripser deg sammen igjen eller at du kan gjøre det selv? Hvis du ikke gjør sånne tunge fysiske løft eller noe sånt holder det jo ofte å stripse. Arrene blir penere på den måten og du slipper å gå til legen hver dag. Men snakk med legen om det!

Må sy hver gang, du vet hvordan jeg ser ut, med så mye fettvev spriker sårene en del.

Har tenkt mye på om jeg kutter meg for å få sympati, men jeg tror ikke det. Hadde det ikke vært for at jeg må sy, så hadde jeg ikke sagt fra i det hele tatt.

Jeg kan si til behandleren i en bisetning; f.eks. "jeg tok en overdose forrige uke". Er liksom ikke om å gjøre å springe fortest mulig til dem.

Så, jeg tror det er avreagering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må sy hver gang, du vet hvordan jeg ser ut, med så mye fettvev spriker sårene en del.

Har tenkt mye på om jeg kutter meg for å få sympati, men jeg tror ikke det. Hadde det ikke vært for at jeg må sy, så hadde jeg ikke sagt fra i det hele tatt.

Jeg kan si til behandleren i en bisetning; f.eks. "jeg tok en overdose forrige uke". Er liksom ikke om å gjøre å springe fortest mulig til dem.

Så, jeg tror det er avreagering.

Ok, ville bare lufte den tanken for deg. Noen ganger er man ikke klar over det helt selv, at man ønsker litt omsorg og sympati. Det kan for noen være et rop om hjelp.

Jeg håper at du klarer å komme deg gjennom denne perioden med så få kuttinger som mulig! Jeg kuttet meg før jeg også, så jeg vet hvor vanskelig det er å slutte! Men det er absolutt mulig altså! Nå har jeg ikke noe behov for å kutte meg i det hele tatt og det hadde jeg ikke trodd i den perioden jeg pleide å kutte meg.

Ønsker deg lykke til og håper at du klarer å ta vare på deg selv så mye som mulig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tildes forstå at det er nødvendig for deg men da må du punkt 1.) finne en måte, sammen med din lege, å organisere dette på eller punkt 2.) finne en annen måte å skade deg på som ikke involverer legehjelp.

skjønner at du har det helt forferdelig for tiden vanilje, håper du kommer deg igjennom dette.

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...