Gå til innhold

Litt av en måte å multiplisere på

Dorthe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kult! Men hva gjør man når det er runde tall, som 10, 20 etc?

Du bruker en annen farge for 0 (eller tegner en stiplet linje) og når du teller sammen krysspunktene teller du ikke med de stedene der 0-linjen krysser.

Og så fant jeg ut at hvis det blir mer enn 10 krysspunkter må du slå sammen tieren med tallet foran. (eh, altså hvis du får 12 krysspunkter i ett av områdene, beholder du 2-tallet i det området, men slår sammen ett-tallet med antall kryss i området foran.

Nei dette ble ikke enkelt å forklare skriftlig :-)

Artig regnemåte. Blir skikkelig fart i sakene gitt. Kanskje litt raskere å finne fram telefonen og slå på kalkulatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor er damene interessert i matte på denne tiden av døgnet?

Jeg fikk kanskje ikke sove, og så satte jeg meg ved dataen, og hva fant jeg? Matte! Tror du jeg fikk sove igjen da??

Dessuten har jeg flere episoder av Hallo i uken å ta igjen.

Eller kanskje jeg bare har drømt alt sammen? Virker ikke helt bra å sitte og tegne streker og regne med femsifrede tall kl kvart over tre om natta. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så passe sprøtt ut. Eg lurer på kva for ein hjerne som har kokt saman at det går an å gjere det på denne måten.

Det ser forøvrig ut - i alle fall det første eksemplet - som om det tar mykje meire tid enn å gjere det på den vanlege måten (og eg reknar ikkje spesielt fort heller). Og masse plass på arket må ein ha for å lage masse strekar...

Men det hadde kanskje vore smart å ha i bakhand til skikkeleg ekle tal, da. Kan jo alltids prøve littegranne. Godt alt ein kan her i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempekuult!

Det er så morsomt når man finner måter å leke litt med matte på. Selvsagt går det raskere å regne på den vanlige måten. Men sliter man med å gjøre det, så er jo dette supert! Mye mer figurativt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker en annen farge for 0 (eller tegner en stiplet linje) og når du teller sammen krysspunktene teller du ikke med de stedene der 0-linjen krysser.

Og så fant jeg ut at hvis det blir mer enn 10 krysspunkter må du slå sammen tieren med tallet foran. (eh, altså hvis du får 12 krysspunkter i ett av områdene, beholder du 2-tallet i det området, men slår sammen ett-tallet med antall kryss i området foran.

Nei dette ble ikke enkelt å forklare skriftlig :-)

Artig regnemåte. Blir skikkelig fart i sakene gitt. Kanskje litt raskere å finne fram telefonen og slå på kalkulatoren.

"Og så fant jeg ut at hvis det blir mer enn 10 krysspunkter må du slå sammen tieren med tallet foran. (eh, altså hvis du får 12 krysspunkter i ett av områdene, beholder du 2-tallet i det området, men slår sammen ett-tallet med antall kryss i området foran."

Det vises jo i eksempel to.

"......................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og så fant jeg ut at hvis det blir mer enn 10 krysspunkter må du slå sammen tieren med tallet foran. (eh, altså hvis du får 12 krysspunkter i ett av områdene, beholder du 2-tallet i det området, men slår sammen ett-tallet med antall kryss i området foran."

Det vises jo i eksempel to.

"......................................"

Åja, maskinen min kuttet den siste delen av videoen hele tiden, så jeg fikk ikke med meg alt. Og så var det jo litt seint ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...