Helmi Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Historien min: har gått til ukentlige samtaler på DPS i 4 år nå pga. langvarig reaktiv depresjon. Det som har skjedd er følgende: jeg hadde time på DPS for to uker siden med avtale om ny time uken etter. Så fikk jeg beskjed via en sekretær to dager før den aktuelle dagen om at timen var avlyst pga. at "terapeuten har det så travelt". Ingen ny time blir gitt. Jeg tar mot til meg og ringer til DPS i slutten av uken, men det er fortsatt ikke satt opp noen ny time. I dag får jeg beskjed om at brev med ny time sendes i dag - ergo: ingen time denne uken heller. Plutselig er en ukes mellomrom blitt til tre uker. Jeg er i en dårlig periode nå og dette vet min terapeut. H*n er veldig ryddig og skikkelig av seg, så denne adferden overrasker meg veldig. Uvissheten rundt timene mine har gjort meg enda mer deprimert og engstelig. Jeg spurte om å få snakke med behandleren min i dag da jeg ringte dit, igjen var svaret via sekretæren at h*n ikke har tid. Så, jeg bare lurer...hvor mye (les:lite) forstår egentlig våre behandlere av hva kontakten med dem betyr for oss? Og ikke minst: hva det betyr å få skikkelige beskjeder i stedenfor ullen prat? Jeg forstår at av og til er det vanskelig å få timeplanene til å klaffe, jeg forstår at timer avbestilles og flyttes på, jeg forstår at terapeuter blir syke eller av andre grunner ikke kan holde sine avtaler. Men...jeg hadde satt utrolig pris på å få skikkelig beskjed første gang jeg ble kontaktet...Hadde jeg da fått beskjed om at neste time blir "da og da", så hadde jeg fallt til ro med det. Jeg er veldig avhengid av disse samtalene på DPS så denne pausen jeg ikke fikk noen forvarsel om, er veldg vond å takle Bare et hjertesukk fra forvirrede 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Din forventning er helt rimelig. Du skal ha konkret beskjed om neste time samtidig med avlysningen av den nåværende i et slikt tilfelle som dette. Noe annet hadde det vært ved sykdom. Jeg tror ikke dette først og fremst er mangel på forståelse. Det er mer et tegn på dårlige rutiner dvs en systemsvikt. Det er sikkert uavhengig av den enkelte behandler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rose23 Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Forstår godt at du blir satt ut av dette. Jeg hadde følt meg fryktlig avvist og såret av å få beskjed om noe slikt, og i tillegg ikke fått noen ny time. Trolig hadde jeg sikkert også nektet å komme tilbake også, som en tåplig straff. Men det er vel slik ved slik ved disktriktspolikliniske senter, at køene er lange, utfordringene store og de mangler gjerne folk, har stor gjennomtrekk o.s.v. Jeg går med en privat psykolog nå, og føler for første gang at jeg har funnet noen som forstår meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 Forstår godt at du blir satt ut av dette. Jeg hadde følt meg fryktlig avvist og såret av å få beskjed om noe slikt, og i tillegg ikke fått noen ny time. Trolig hadde jeg sikkert også nektet å komme tilbake også, som en tåplig straff. Men det er vel slik ved slik ved disktriktspolikliniske senter, at køene er lange, utfordringene store og de mangler gjerne folk, har stor gjennomtrekk o.s.v. Jeg går med en privat psykolog nå, og føler for første gang at jeg har funnet noen som forstår meg. Jeg har hatt et godt forhold til min behandler. H*n har hele tiden vært veldig profesjonell, så dette er en rar situasjon. Ja, jeg føler meg avvist. I tillegg til rotet med timene, har h*n ikke hatt tid til å snakke med meg i telefonen Selvom h*n har sagt at det er greit at jeg ringer. Jeg ringer veldig sjelden, mange måneder siden sist, så det er sårt å få "ikke tid" som svar. H*n burde skjønt at jeg har behov for en liten samtale i tlf. i alle fall... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest truxal Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Jeg har hatt et godt forhold til min behandler. H*n har hele tiden vært veldig profesjonell, så dette er en rar situasjon. Ja, jeg føler meg avvist. I tillegg til rotet med timene, har h*n ikke hatt tid til å snakke med meg i telefonen Selvom h*n har sagt at det er greit at jeg ringer. Jeg ringer veldig sjelden, mange måneder siden sist, så det er sårt å få "ikke tid" som svar. H*n burde skjønt at jeg har behov for en liten samtale i tlf. i alle fall... Helt enig med deg. Jeg ville også følt meg avvist. Selv om vedkommende har dårlig tid, bør h*n ta seg fem minutter til en telefonsamtale. Om h*n ikke kunne ta seg tid akkurat når du ringte, kunne h*n ringt tilbake senere. Syns du skal ta dette opp neste time. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rose23 Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Jeg har hatt et godt forhold til min behandler. H*n har hele tiden vært veldig profesjonell, så dette er en rar situasjon. Ja, jeg føler meg avvist. I tillegg til rotet med timene, har h*n ikke hatt tid til å snakke med meg i telefonen Selvom h*n har sagt at det er greit at jeg ringer. Jeg ringer veldig sjelden, mange måneder siden sist, så det er sårt å få "ikke tid" som svar. H*n burde skjønt at jeg har behov for en liten samtale i tlf. i alle fall... Prøv å ring igjen i morgen! Du skal ikke føle at du maser eller er til bry. Visst sekretæren svarer at han/hun ikke har tid, så spør når du kan ringe på igjen. Jeg tror det er de som administrerer timene som har rotet, og ikke behandleren din. Ellers finnes det feks. døgnåpne hjelpetelefoner du kan ringe til i mellomtiden. Ikke helt det samme, men der får du alltid svar fra et medmenneske som er der for deg og som kan gjøre dagen eller natten litt lettere å komme igjennom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 Prøv å ring igjen i morgen! Du skal ikke føle at du maser eller er til bry. Visst sekretæren svarer at han/hun ikke har tid, så spør når du kan ringe på igjen. Jeg tror det er de som administrerer timene som har rotet, og ikke behandleren din. Ellers finnes det feks. døgnåpne hjelpetelefoner du kan ringe til i mellomtiden. Ikke helt det samme, men der får du alltid svar fra et medmenneske som er der for deg og som kan gjøre dagen eller natten litt lettere å komme igjennom. Nei....jeg orker ikke å ringe en gang til. Håper på at brevet med ny time kommer i morgen. Jeg har roet meg litt ned nå, takket være gode svar her 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 Din forventning er helt rimelig. Du skal ha konkret beskjed om neste time samtidig med avlysningen av den nåværende i et slikt tilfelle som dette. Noe annet hadde det vært ved sykdom. Jeg tror ikke dette først og fremst er mangel på forståelse. Det er mer et tegn på dårlige rutiner dvs en systemsvikt. Det er sikkert uavhengig av den enkelte behandler. Godt å høre at det ikke er jeg som er rar Jeg vet jo at jeg fortolker saker og ting veldig svart-hvitt når jeg er inne i mine negative tankemønstre så det er alltid store muligheter for feiltolkninger... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.