Gå til innhold

Et annet arvespørsmål

Åsemor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Orio

10

• cathlin

7

• hidi

5

• Gemini

4

Mest aktive i denne tråden

Jo - om man skriver over alt på noen andre før man dør - det har jeg selv sett.

Barn vil da kunne bestride testamentet. I norge har barn en lovfestet rett til arv, såkalt pliktsdelarv.

Min mor kan ikke selge huset fordi hun sitter i uskiftet bo etter min far. Men hun kan betale barna ut, og så selge huset, og bruke pengene på seg selv... Men hun kan ikke overføre vår arv til en eventuell ny ektemake eller testamentere alle pengene til humanitære forhold, før vi har fått vårt.

Loven er veldig streng på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo forsåvidt riktig. Har du gitt bort alt du eier mens du fremdeles lever er det ingen arv å fordele. Men så lenge det er noen arv har barn krav på 2/3 av det du etterlater deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn vil da kunne bestride testamentet. I norge har barn en lovfestet rett til arv, såkalt pliktsdelarv.

Min mor kan ikke selge huset fordi hun sitter i uskiftet bo etter min far. Men hun kan betale barna ut, og så selge huset, og bruke pengene på seg selv... Men hun kan ikke overføre vår arv til en eventuell ny ektemake eller testamentere alle pengene til humanitære forhold, før vi har fått vårt.

Loven er veldig streng på dette området.

Hun kan selge huset, men ikke til underpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dersom du har barn, har disse en lovfestet rett til 2/3 av det du etterlater deg. Denne retten kalles pliktdelsarv. Pliktdelsreglene medfører at du fritt bare kan bestemme over 1/3 av din formue i et testament. Dette kalles den frie tredjedel. Barnas rett til pliktdelsarv er imidlertid begrenset oppad til én million kroner til hvert barn. Har du derfor en stor formue, slik at barna dine får en million hver, har du fri disposisjonsrett over det resterende."

http://www.rettshjelp.no/pages/tjenester_arvogskifte_oftestilte.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan selge huset, men ikke til underpris.

Nei, ikke så lenge hun sitter i uskifet bo! Vi er fem barn, men bare to av etter pappa. Så det kan hun altså ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor mange prosent den nye kona får i forhold til barna? 50-50?

Utgangspunkt: ektefeller har felleseie. En legger da sammen alt begge eier, og deler det på to. (Med noen unntak). Ektefellene eier en halvdel hver. Av den halvdelen som avdøde eide, arver barna minst 2/3. Hvis det ikke er skrevet testament arver ektefellen 1/4, barna resten. (Men det finnes regler om ektefellers minstearv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest døden for øye

Vel, den juridiske gyldigheten av det kan nok diskuteres. (med mindre det gjøres i testaments form og overføringen er en såkalt "livsdisposisjon".)

At ingen gidder å protestere mot en slik ordning er jo noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunkt: ektefeller har felleseie. En legger da sammen alt begge eier, og deler det på to. (Med noen unntak). Ektefellene eier en halvdel hver. Av den halvdelen som avdøde eide, arver barna minst 2/3. Hvis det ikke er skrevet testament arver ektefellen 1/4, barna resten. (Men det finnes regler om ektefellers minstearv.)

Ok. Er det fare for å arve gjeld også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Er det fare for å arve gjeld også?

Nei. Men overstiger gjelden verdiene, vil man jo ikke få noe som helst. Men man kan ikke gå i minus, og man kan ikke tvinges til å motta arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...