Gå til innhold

Marsvinet vårt har gått amok

Gjest Aina E

Anbefalte innlegg

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Vi har hatt han i halvannet år og han har trivdes veldig godt.

I perioder (når barna er hos pappan) har den vært litt ensom, så siden de er såkalt "sosiale dyr", har jeg forsøkt å få tak i et marsvinselskap til den, men uten hell.

På bondegården der vi kjøpte han, anbefalte de en kanin i steden, siden den opprinnelig kom fra et miljø med mange kaniner.

Derfor kjøpte jeg en kanin.

Det gikk dårlig. KaninUNGEN var gravid og dyrlegen sa at pgs bakterieflora og svangerskap skal disse ikke bo sammen. Greit nok, så vi skilte de umiddelbart. Bondegården skal få igjen kaninen sin, men marsvinet har klikka.

Selv om de ikke bor sammen, så løper den rundt og rundt i buret sitt helt hyper og hyler og piper, akkurat som om han vil noe. Alt er bra ellers... Nok mat, friskt vann, vitaminer, rent bur, dyrlegen har tatt helsesjekk og den er i godt hold.

Men etter denne kaninepisoden holder jeg på å bli gal. Tidligere har han bare mast når jeg har åpnet kjøleskapdøra, fordi han forventer noe snop. Men nå kan jeg ikke bevege meg uten at han setter i gang.

Bare jeg reiser meg fra stolen, er det et helvetes spetakkel fra buret.

Han står på to bein og med nesa i været og piper helt til jeg går bort til buret og sier høyt ssssh. Nå holder det ikke å gi han verken agurk, eller gulrot lenger. Og med en gang jeg snur ryggen til, er det i gang igjen.

Hva eeer det med han da? Noen som har peiling??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn umiddelbart etter å ha lest innlegget ditt, uten å være noen masvinekspert, så ser stova ut til at den lille krabaten ble veldig glad for selskap, det er han jo vant med, og er nå lei seg og ensom siden selskapet forsvant.

Kanskje du skal prøve igjen og få tak i en liten kanin, liten av rase altså, og la dem få være sammen.

Har verdens deiligste lille hårball selv men han er vant med å være alene så vi har ikke de problemene, men gosj så nydelige de er altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er nok ensom, ja...

Jeg har hatt marsvin i 22 år (gurimalla, gammel jeg nå ja... ;)

Jeg har også bare en igjen nå, og han har samme tendensen... Men jeg hadde tenkt å avvikle marsvinholdet for en stund, og anskaffer derfor ikke flere...

Hvor bor du hen da? Kanskje Nasse kunne flytta til dere? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest marsvin-er det slike små hvite eller slike litt større md motsat

Han er nok ensom, ja...

Jeg har også bare en igjen nå, og han har samme tendensen... Men jeg hadde tenkt å avvikle marsvinholdet for en stund, og anskaffer derfor ikke flere...

Åhh, så søtt - marsvin-kobling på doktoronline ;) Så fint hvis de to ensomme marsvinene fikk hverandres selskap.

Pliiis foren de to :D Jeg elsker slike happy endings ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn umiddelbart etter å ha lest innlegget ditt, uten å være noen masvinekspert, så ser stova ut til at den lille krabaten ble veldig glad for selskap, det er han jo vant med, og er nå lei seg og ensom siden selskapet forsvant.

Kanskje du skal prøve igjen og få tak i en liten kanin, liten av rase altså, og la dem få være sammen.

Har verdens deiligste lille hårball selv men han er vant med å være alene så vi har ikke de problemene, men gosj så nydelige de er altså :)

Jah, vi prøvde igjen... Men da angrep kaninen han. Den gikk amok den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er nok ensom, ja...

Å ja :-) Nasse vil sikkert det...! Men om han er en voksen gutt, spørs det vel om det går så bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, så søtt - marsvin-kobling på doktoronline ;) Så fint hvis de to ensomme marsvinene fikk hverandres selskap.

Pliiis foren de to :D Jeg elsker slike happy endings ;)

Hehee...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jah, vi prøvde igjen... Men da angrep kaninen han. Den gikk amok den også.

Stakkars liten da :(

Vel, det er nå ennå slik at dyr behøver slettes ikke like hverandre de heller sånn ved første øyenkast.

Var kaninen vant til andre da?

Synd, da må det jo nesten bli slik at du prøver med ennå en da, holder ut med frustrasjonen til den lille stakkaren eller vurderer å gi ham bort til noen som evnt. har flere.

Uff, så synd at du ikke fikk det til når du var med såpass pågangsmot at du forsøkte igjen, synes synd på både deg og den lille hårballen jeg.

Men han er nok ensom den lille, vår er vant med å være alene, dvs. vi har ham i en gedigen villa på kjøkkenet da, og vi valser inn der hele tiden. Dessuten er det helt ved stuen så han hører oss og tv hele tiden.

Når jeg går forbi så klapper og koser jeg på ham støtt.

Og denne krabaten klarer seg en hel helg alene, jeg bare setter inn dussinvis med vannflasker og ekstra matboller, tonnevis med grønt, han har heldigvis vett på å bare ete seg mett ;), og da går det helt bra.

Tråkig om dere ikke finner noen løsning, de er jo så gode atte, man blir jo så glad i disse små.

Har vår etter en av ungene jeg også, og han er makaløst kjelen og god. Som en liten hund :D

Lykke til da du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...