Gå til innhold

vannansamling i fingrene etter raske gåturer

Anbefalte innlegg

Jeg har WPW-syndrom og har brukt Isoptin retard 120 mg i 4 år på grunn av dette.hadde daglige anfall med hurtigpuls før medisinsk behandling.jeg har høyt kolesterol ,ligger på over 7 ,har gått opp siste året uten at jeg vet hvorfor.jeg er 40 år,røykfri og jeg går raske spaserturer hver dag på ca. 1 time.Vekten er normal,57kg.168cm.høy.i den siste tiden har jeg fått hovne, vannfylte fingre etter spaserturene og lurer veldig på hva det kan komme av.jeg tenker på medisinen,kanskje jeg bør vurdere Ablasjon? Kan en få vann av medisinen?hva med kolesterolet,er det så høyt at jeg bør medisineres? som du skjønner er det mye jeg lurer på og føler meg litt overlatt til meg selv i forhold til hjertet mitt.

vennlig hilsen en som elsker turgåing.

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Elwest.

Korte svar :

Ditt kolesterol på over 7 mmol/l bør vurderes med henblikk på medikamentell behandling. Få gjennomført en fullstendig lipid-profil (ta prøver på de forskjellige kolesterol-fraksjoner og andre fett-stoff), og diskuter dette med din lege.

Selv om du har brukt Isoptin i over 4 år uten hevelser, vil en slik mild bivirkning kunne manifestere seg nå. Ødemer er en vanlig bivirkning for alle calcium-blokkere. Ikke farlig, går alltid tilbake, men kan være subjektivt ubehagelig.

Hvis du er anfallsfri på Isoptin er det fristende å fortsette, men blir eventuelle bivirkninger sjenerende, er ablasjon selvsagt det naturlige alternativ. Hvis det ligger til rette for slik behandling vil du jo kunne anse deg som helbredet for din "ekstra ledningsbunt" og fortsette uten medisiner. Ta det opp med din lege/kardiolog.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...