Gå til innhold

Henvisning til psykiater.

oslojente22

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hva som skal til for å få en hastetime hos en psykiater. Må man ha prøvd å ta sitt eget liv, eller noe sånt?

Jeg har nemlig bedt om det og fikk brev i posten om at det hadde jeg ikke krav på, men de skulle være så greie å gi meg en time uti februar. Og her sitter jeg da som daglig prøver å finne en effektiv måte og ta livet av meg selv på og for første gang i mitt liv våget å ta kontakt med noen for å få hjelp for all galskapen min. Og det er hjelpen jeg får. Tusen ¤#% takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ropte du høyt nok...? om hjelp, altså?

Nei det kan godt hende at jeg ikke gjorde det. Men fastlegen min visste at jeg har selvmordstanker og sliter med litt forskjellig, men han vet nok ikke mer enn 1/10 av historien. Men er ikke det litt mye å forvente etter 45 min hos en fastlege du aldri har møtt før? Jeg har heller aldri snakket med noen om dette så jeg visste ikke hva jeg skulle si og var redd for å rive ned mine egne murer hvis jeg sa for mye. Men jeg trodde at han hadde skjønt poenget, han konkluderte de 45 min med at jeg var mellom middels og dypt deprimert og ferdig med det. At jeg er 180cm høy og veier 45 kg la han kanskje ikke merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan d er m hastetimer hos psykiater..har bare fått m meg at d er lang vente tid, iallefall på ord. timer.

Jeg fikk d tipset av andre her inne å skrive ned ting og gi legen min. Kansje d funker for deg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det kan godt hende at jeg ikke gjorde det. Men fastlegen min visste at jeg har selvmordstanker og sliter med litt forskjellig, men han vet nok ikke mer enn 1/10 av historien. Men er ikke det litt mye å forvente etter 45 min hos en fastlege du aldri har møtt før? Jeg har heller aldri snakket med noen om dette så jeg visste ikke hva jeg skulle si og var redd for å rive ned mine egne murer hvis jeg sa for mye. Men jeg trodde at han hadde skjønt poenget, han konkluderte de 45 min med at jeg var mellom middels og dypt deprimert og ferdig med det. At jeg er 180cm høy og veier 45 kg la han kanskje ikke merke til.

Hva med å bruke fastlegen til du får time hos psykiater. Det viktige nå er jo at du får oppfølging. Bestill en time og forklar at du har så store problemer at det er problematisk å vente. Da kan du og legen i fellesskap finne en best mulig løsning for deg inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Om det haster, er det fastlegens oppgave å få deg inn på en poliklinikk på et DPS eller på psykiatrisk legevakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der får du hjelp på dagen. Noen ganger litt ventetid. Si det du har sagt her at du har planer om å ta ditt eget liv, og at du ikke orker mere. Psykiatrisk legevakt ligger i samme bygg som vanlig legevakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der får du hjelp på dagen. Noen ganger litt ventetid. Si det du har sagt her at du har planer om å ta ditt eget liv, og at du ikke orker mere. Psykiatrisk legevakt ligger i samme bygg som vanlig legevakt

trenger du ingen henvisning. Gå dit idag, jo før jo bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det haster, er det fastlegens oppgave å få deg inn på en poliklinikk på et DPS eller på psykiatrisk legevakt.

Ja det var det jeg også trodde. Men når han da sender henvisning og det er så lang ventetid syns jeg det er kjempedårlig. Jeg tar jo ikke kontakt og ber om en hastetime for å være morsom. det er trist at man ikke blir tatt på alvor, og gjør at jeg mister helt lysten til å gå dit. Jeg hadde et godt øyeblikk og bestemte meg for at dette må jeg gjøre, men innen timen kommer er det ikke sikkert jeg greier det lenger. Dumt system :((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror alle bydeler i Oslo har et psykiatrisk akutteam. De kan komme hjem til deg hvis du ikke orker å dra til dem. De kan også tilby deg overnatting.

Jeg har veldig positiv erfaring med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror alle bydeler i Oslo har et psykiatrisk akutteam. De kan komme hjem til deg hvis du ikke orker å dra til dem. De kan også tilby deg overnatting.

Jeg har veldig positiv erfaring med dette.

Og dette fungerer jo da bare for de som faktisk bor i oslo da. Der jeg bor er det ihvertfall ikke noe godt tilbud virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...