Gå til innhold

Musikkanbefaling

ShitDiddelyDo

Anbefalte innlegg

Tom Waits: Orphans - Brawlers, Bawlers & Bastards.

En trippel utgivelse med noe av den mest fantastiske musikken jeg har hørt på faen så lenge.

Laguna: Du som gjorde meg oppmerksom på denne fabelaktige artister har nesten 60 knallåter foran deg. Etter at jeg begynte å høre på fyren har jeg vært gjennom samtlige av utgivelsene hans, og dette er noe av det råeste jeg har hørt. Alt fra Waits som hyler ned i noe som høres ut som en blikktønne (stort sett på cd1 - Brawlers), melodiøse pianorytmer på cd2 - Bawlers, og Waits på sitt mest sære med dikt og ustabile rytmer på cd3 - Bastards, og det låter nesten utelukkende fantastisk.

Her snakker vi om årets album, og det er nesten utrolig at det er mulig å gi ut en så stor samling med overskuddsmateriale, enkelte nye låter og rariteter, og likevel ose kvalitet fra begynnelse til slutt.

190 minutter med musikk og nå har jeg startet på spor 1 igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt første møte med Tom Waits var i 1986, "Swordfish Trombones". Etter det skaffet jeg meg alt han hadde gjort - og har fortsatt med det siden.

Jeg både gruer og gleder meg til den som er kommet nå. Veit ikke helt hvorfor jeg gruer meg. Kanskje fordi det blir så - stort? Fordi jeg ikke orker å gå inn i den verdenen nå? Jaja, jeg kjøper den på lørdag!

*ransaker GoodTimes' feige livsinnstilling*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første møte med Tom Waits var i 1986, "Swordfish Trombones". Etter det skaffet jeg meg alt han hadde gjort - og har fortsatt med det siden.

Jeg både gruer og gleder meg til den som er kommet nå. Veit ikke helt hvorfor jeg gruer meg. Kanskje fordi det blir så - stort? Fordi jeg ikke orker å gå inn i den verdenen nå? Jaja, jeg kjøper den på lørdag!

Har samme skrekken før store utgivelser jeg også. Det blir ofte for mye å fordøye - spesielt fra en artist som krever så mye av lytteren.

Men det her går veldig bra. De ulike låtene er spredd utover tre album, og de tre albumene er veldig ulike. Det er bare å sette seg ned med f.eks. Brawlers først, og spare de to andre til senere anledninger.

Hvis du velger å ta alt i et jafs går også det veldig greit. Du får en slags pause fra den sære Waits på cd2 - Bawlers, med de melodiøse pianotonene fra skrivene før Swordfishtrombones, før han blir særere enn noensinne på cd3 - Bastards.

Det er fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme skrekken før store utgivelser jeg også. Det blir ofte for mye å fordøye - spesielt fra en artist som krever så mye av lytteren.

Men det her går veldig bra. De ulike låtene er spredd utover tre album, og de tre albumene er veldig ulike. Det er bare å sette seg ned med f.eks. Brawlers først, og spare de to andre til senere anledninger.

Hvis du velger å ta alt i et jafs går også det veldig greit. Du får en slags pause fra den sære Waits på cd2 - Bawlers, med de melodiøse pianotonene fra skrivene før Swordfishtrombones, før han blir særere enn noensinne på cd3 - Bastards.

Det er fantastisk!

Mmm, takk for all støtte og hjelp. Jeg tror definitivt at jeg starter med Bawlers.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

"Mitt første møte med Tom Waits var i 1986, "Swordfish Trombones". Etter det skaffet jeg meg alt han hadde gjort - og har fortsatt med det siden."

Samme her! En stor mann, den godeste Tom Waits. Artistenes artist. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (og mannen min) er også store fans av Tom Waits, og har vært det "i alle år". (Det var mannen min som introduserte ham for meg, da.) Jeg har også kjøpt denne, men det blir julegave til mannen min så jeg får dessverre ikke hørt på det før i jula ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg (og mannen min) er også store fans av Tom Waits, og har vært det "i alle år". (Det var mannen min som introduserte ham for meg, da.) Jeg har også kjøpt denne, men det blir julegave til mannen min så jeg får dessverre ikke hørt på det før i jula ...

Dere kommer til å få en fin romjul! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, denne er bare helt fantastisk og den perfekte julegave. Bare så synd (eller egentlig bra) at jeg kjøpte den mandag i stedet for å gjøre julegaven til mannen veldig enkel for meg selv...

Når vi er inne på musikk, hvilken plate er den beste til Nick Cave syns du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, denne er bare helt fantastisk og den perfekte julegave. Bare så synd (eller egentlig bra) at jeg kjøpte den mandag i stedet for å gjøre julegaven til mannen veldig enkel for meg selv...

Det varierer litt med humøret, og i det siste har jeg hørt mest på Murder Ballads.

Men jeg vil vel sannsynligvis svare Let Love In.

Jeg liker Nick Cave best når han er rusa på heroin og svartere enn fanden sjøl.

Hans siste verk er for øvrig greie nok de også, men det er ikke Nick Cave som jeg vil høre ham. Jeg foretrekker den kølsvarte og uberegnelige Cave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

"Når vi er inne på musikk, hvilken plate er den beste til Nick Cave syns du?"

Nå er det ikke meg du spør, men... "A Boatman's Call" er aller, aller best. Likevel er jo det meste med Nick Cave veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer litt med humøret, og i det siste har jeg hørt mest på Murder Ballads.

Men jeg vil vel sannsynligvis svare Let Love In.

Jeg liker Nick Cave best når han er rusa på heroin og svartere enn fanden sjøl.

Hans siste verk er for øvrig greie nok de også, men det er ikke Nick Cave som jeg vil høre ham. Jeg foretrekker den kølsvarte og uberegnelige Cave.

Joda, det varierer selvsagt med humøret man er i. Jeg er skikkelig på Nick Cave kjøret om dagen og blir mer og mer usikker på hvilken plate jeg liker best.

Henry Lee sammen med PJ Harvey er en kjempelåt, den slår noe i meg hver gang jeg hører den.

Let love in er også veldig bra hele skiva og definately Boatmans call som ChiengMai nevner. Og Kicking against the pricks er ikke til å unngå å nevne i denne sammenhengen.

Well uansett, takk for synspunktene.

Forresten, så du ham på Kalvøya i -96 (mener jeg det var, eller 97)? Knallkonsert han var skikkelig wasted på vin (og sansynligvis noe annet) når han og Blixa sang Where the wild roses grow, var helt sinnsykt :)

Og konserten i Konserthuset for et par år siden var også fantastic. Nå skal jeg avslutte før jeg totalt går berserk i mine Cave avhandlinger.

Og helt til slutt Henry's Dream, oh yeah baby :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Når vi er inne på musikk, hvilken plate er den beste til Nick Cave syns du?"

Nå er det ikke meg du spør, men... "A Boatman's Call" er aller, aller best. Likevel er jo det meste med Nick Cave veldig bra.

Jepp, den er nydelig, sjekk svaret mitt til SDD lenger ned.

"Are you the one that I've been waiting for" er jo bare til å dø av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det varierer selvsagt med humøret man er i. Jeg er skikkelig på Nick Cave kjøret om dagen og blir mer og mer usikker på hvilken plate jeg liker best.

Henry Lee sammen med PJ Harvey er en kjempelåt, den slår noe i meg hver gang jeg hører den.

Let love in er også veldig bra hele skiva og definately Boatmans call som ChiengMai nevner. Og Kicking against the pricks er ikke til å unngå å nevne i denne sammenhengen.

Well uansett, takk for synspunktene.

Forresten, så du ham på Kalvøya i -96 (mener jeg det var, eller 97)? Knallkonsert han var skikkelig wasted på vin (og sansynligvis noe annet) når han og Blixa sang Where the wild roses grow, var helt sinnsykt :)

Og konserten i Konserthuset for et par år siden var også fantastic. Nå skal jeg avslutte før jeg totalt går berserk i mine Cave avhandlinger.

Og helt til slutt Henry's Dream, oh yeah baby :)

Nei, jeg var ikke på Kalvøya, men jeg husker jeg leste om ham i avisa dagen etter. Hadde visst vært helt borte og spilt fotball med fansa før og etter konserten. I et senere intervju innrømmet han at han ikke engang huska å ha å ha vært på Kalvøya. :)

Men jeg burde vært der. Det var vel året Sepultura gjorde sin siste opptreden med gammel bemanning.

Boatmans Call er den beste av hans roligere utgivelser. INgen tvil om det.

På Murder Ballads liker jeg best Song of Joy. En skikkelig skummel låt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ChiengMai

Jepp, den er nydelig, sjekk svaret mitt til SDD lenger ned.

"Are you the one that I've been waiting for" er jo bare til å dø av. :)

Skulle jeg dø av en Nick Cave-låt må det definitivt bli "Brompton Oratory", det er noe med det vakreste stykke musikk laget noen sinne. Eller kanskje "Nobody's Baby Now" hvis jeg døde i et bisarr øyeblikk. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg dø av en Nick Cave-låt må det definitivt bli "Brompton Oratory", det er noe med det vakreste stykke musikk laget noen sinne. Eller kanskje "Nobody's Baby Now" hvis jeg døde i et bisarr øyeblikk. ;-)

Veldig bra! :)

Sitter å hører på "No more shall we part" albumet nå og det er jo selvsagt vakkert og sårt og helt nydelig det også.

Jeg tviler på at jeg kommer til å klare å velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Sitter å hører på "No more shall we part" albumet nå og det er jo selvsagt vakkert og sårt og helt nydelig det også.

Jeg velger ikke, jeg kjøper de jeg vil ha. Nick Cave, og også Tom Waits er av de jeg har det meste av. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en konsert med Nick Cave for en stund siden, men hadde ikke fått sett den - før i går. Fikk lyst til å se den etter denne tråden.

Det var artige greier. Det er første gang jeg har sett Cave på en scene - tror jeg, og han tok seg bra ut. Alt fra rolige låter fra hans senere album, til full rakning og maniske rykninger og den galskapen jeg forbinder med ham for 15 år siden.

Kul konsert.

God is in the House het konserten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en konsert med Nick Cave for en stund siden, men hadde ikke fått sett den - før i går. Fikk lyst til å se den etter denne tråden.

Det var artige greier. Det er første gang jeg har sett Cave på en scene - tror jeg, og han tok seg bra ut. Alt fra rolige låter fra hans senere album, til full rakning og maniske rykninger og den galskapen jeg forbinder med ham for 15 år siden.

Kul konsert.

God is in the House het konserten.

Den har jeg ikke sett tror jeg, må høre om den ligger inne her. Jeg har blitt fratatt noen privilegier på serveren her, jeg har slettet noe jeg absolutt ikke burde gjort ikke bare en, men tre ganger. *lol*

Finner jeg den i butikken (platekompaniet f.eks) eller må den handles over nettet og i så fall vil jeg gjerne ha tips om hvor. Mye mas fra meg her, men you know. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg ikke sett tror jeg, må høre om den ligger inne her. Jeg har blitt fratatt noen privilegier på serveren her, jeg har slettet noe jeg absolutt ikke burde gjort ikke bare en, men tre ganger. *lol*

Finner jeg den i butikken (platekompaniet f.eks) eller må den handles over nettet og i så fall vil jeg gjerne ha tips om hvor. Mye mas fra meg her, men you know. :)

Du får den sikkert i Norge også, men musikk-dvd-er har en tendens til å være veldig dyre her til lands.

Jeg bestilte min fra amazon. Betalte vel rundt 120 kroner, tror jeg.

Du kan sjekke ut www.play.com også eller www.cdwow.com.

Disse pleier å være rimelige, og samtlige har fri frakt og rask levering. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...