Doffen83 Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Hei, jeg er en gutt på 23 som i ca 2mnd har vært kvalm, men ikke spydd. men kvalmen gjør meg både sliten å redd. har vært hos lege å tatt blodprøver å dem så fin ut sa legen. avføringsprøven var fin, ingenting blod. men en ting var positiv på avføringsprøven å det var en ny prøve dem hadde begynnt å ta, men det var tvilsomt noe alvorlig, men att det kunne være noe kronisk i tarmen. har vært på gastroskopi uten at noe galt ble funnet utenom spiserørsbrokk. kan plutselig bli slapp å dårlig form i tillegg. av og til kjenne jeg hjerteslagene ganske godt i brystkassa, å nesten som om jeg kjenner noe i halsen, at det trekker seg litt i sammen, og i samme øyeblikk blir det borte. hva kan det skyldes? kan si det sånn at jeg har lenge gådd å vært redd pga kvalmen å sånnt. legen antyded sist at kroppen kunne være sliten etter mye jobbing, og da kan man få symptomer. men det jeg lurer på er om kan man få sånn her symptomer bare ved å være utslitt? kvalme, plutselig sliten å må bare legge seg nedpå, hodepine, ubehag i mage å brystkasse, på hjerte sia av brystkassa osv... er så nervøs å redd. tror du det er noe alvorlig når alle blod prøvene han har tatt er fine, kan det likevell være noe alvorlig? tenker mye på kreft å sånn. håper det ikke ble for mye på en gang. hilsen redd gutt på 23. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255341-bekymmret/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinkebøtta Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Du forteller at det har blitt oppdaget spiserørsbrokk hos deg, og mange av symptomene du nevner hanger nok sammen med dette fordi magesyre kommer opp i spiserøret. Slik som f.eks. kvalme og følelse av trykk eller press i brystet (halsbrann). Stress i jobb kan gi økt produksjon av magesyre og forverre problemet. De smertene som du kjenner i brystet/hjerteregionen kommer nok sannsynligvis fra magen, og skyldes irritasjonen fra magesyren. Har du forsøkt syrehemmende medikamenter som du får reseptfritt på apotek ?Hjerteproblemer er jo sjelden i din alder, og du har jo vært til legen. Smerter fra f.eks. hjertesykdom pleier dessuten å sitte rett bak brystbeinet, ikke til venstre slik mange tror. Det høres også ut som du opplever noen angstsymptomer, kanskje fordi dette bekymrer deg så mye. Håper ihvertfall du ble litt roligere av dette svaret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255341-bekymmret/#findComment-2025692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doffen83 Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 Du forteller at det har blitt oppdaget spiserørsbrokk hos deg, og mange av symptomene du nevner hanger nok sammen med dette fordi magesyre kommer opp i spiserøret. Slik som f.eks. kvalme og følelse av trykk eller press i brystet (halsbrann). Stress i jobb kan gi økt produksjon av magesyre og forverre problemet. De smertene som du kjenner i brystet/hjerteregionen kommer nok sannsynligvis fra magen, og skyldes irritasjonen fra magesyren. Har du forsøkt syrehemmende medikamenter som du får reseptfritt på apotek ?Hjerteproblemer er jo sjelden i din alder, og du har jo vært til legen. Smerter fra f.eks. hjertesykdom pleier dessuten å sitte rett bak brystbeinet, ikke til venstre slik mange tror. Det høres også ut som du opplever noen angstsymptomer, kanskje fordi dette bekymrer deg så mye. Håper ihvertfall du ble litt roligere av dette svaret. har prøvd nexium uten att det funker.. får ikke opp sure oppstøt eller noe, bare kvalm.. e så redd det e noe alvorlig, men lure på om siden alle blodprøvene er fine om det da e utelukket noe alvorli? tenke så mye på kreft å sånn takk for svar tinkebøtta 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255341-bekymmret/#findComment-2026397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinkebøtta Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 har prøvd nexium uten att det funker.. får ikke opp sure oppstøt eller noe, bare kvalm.. e så redd det e noe alvorlig, men lure på om siden alle blodprøvene er fine om det da e utelukket noe alvorli? tenke så mye på kreft å sånn takk for svar tinkebøtta Dessverre så finnes det ingen blodprøver som sikkert kan utelukke alle former for kreft. Men noen blodprøver kan indikere kreft sammen_med_ relevante_symptomer. Du må huske at kreft i en alder av 23 år er veldig sjelden. Plutselig utslitthet, kvalme og hjertebank slik du beskriver det er ikke kreftsymptomer. Derimot vanlige stress/angstsymptomer. De symptomene du ramser opp, er ikke vanlige "kreftsymptomer" i det hele tatt. Du er i tillegg utredet med gastroskopi og avføringsprøver. Ved plutselige endringer i avføring eller blod i avføring, eller ved blodfattighet uten kjent årsak kan kreft i tarmsystemet være en av mange ulike diagnoser man må tenke på..Men dette er svært sjelden hos unge. Har du snakket med legen din om din bekymring over dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255341-bekymmret/#findComment-2026733 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doffen83 Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 Dessverre så finnes det ingen blodprøver som sikkert kan utelukke alle former for kreft. Men noen blodprøver kan indikere kreft sammen_med_ relevante_symptomer. Du må huske at kreft i en alder av 23 år er veldig sjelden. Plutselig utslitthet, kvalme og hjertebank slik du beskriver det er ikke kreftsymptomer. Derimot vanlige stress/angstsymptomer. De symptomene du ramser opp, er ikke vanlige "kreftsymptomer" i det hele tatt. Du er i tillegg utredet med gastroskopi og avføringsprøver. Ved plutselige endringer i avføring eller blod i avføring, eller ved blodfattighet uten kjent årsak kan kreft i tarmsystemet være en av mange ulike diagnoser man må tenke på..Men dette er svært sjelden hos unge. Har du snakket med legen din om din bekymring over dette? Ja har snakket med legen om at jeg er redd å sånn, men han sei at 99,9 % sikkert er det at det ikke er noe farlig sykdom. men jeg lurer på hva det kan være siden avføringsprøven viste utslag på en ny prøve dem hadde begynnt å ta. legen sa att det da kunne være noe kronisk i tarmen, betenelse eller noe. hadde slim i avføring EN gang for 2 år siden. blankt slim, først hadde jeg veldig ondt i magen,når jeg da kom meg på do kom det slim å avføring. og da ble jeg bra med en gang, har ikke hatt slim etter det i avføring. er det noe som kan være sånn. eller er det noe farlig jeg har oversett? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255341-bekymmret/#findComment-2026743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Synes dette kan høres ut som et "syreproblem". Et spiserørsbrokk er ofte ledsaget av dårlig lukkemuskel mellom magesekk og spiserør; og dette kan gi tilbakestrøm av magesyre opp i spiserøret. Ofte er ubehaget værst nåe man er sulten, eventuelt når man spiser sterkt krydret mat. Synes det kan være verdt å prøve en syre-blokkerende kur, f.eks Nexium. Da vil smertene raskt bli borte dersom syre er problemet. Behandlingen har svært få bivirkninger. Men kvalme kan også skyldes slitenhet, så du får prøve å gjøre noe med arbeidssituasjonen din uansett. Dersom du ikke blir bedre, får du be legen din om å utrede deg nærmere. Plagene høres ikke ut som kreft. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255341-bekymmret/#findComment-2026903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.