Lindamor Skrevet 23. april 2001 Del Skrevet 23. april 2001 Jeg har to barn, en gutt på 2 1/2 og en jente på 8 mnd, som begge har astma. For tiden står gutten på 1 ml pulmicort (0,25mg/ml), 0,15 ml ventoline og 1 ml saltvann morgen og kveld + ventoline ved behov. Jenta står på 1 ml pulmicort (0,25mg/ml), 0,10 ml ventoline og 2 ml saltvann morgen og kveld + vetoline ved bvehov. Ved dårlige perioder dobbler vi dosen med pulmicort. Gutten har astma siden han var 9 mnd og jenta har hatt astmatiske problem siden hun var 6 uker gammel. Gutten har stått på denne behanlingen i 1 1/2 år, han har hatt flere perioder med dobbel dose pulmicort som har vart fra 2 uker til flere måneder. Jenta begynte med medisiner fast for 1 1/2 mnd siden. Hun startet med dobbel dose pulmicort og reduserte dosen til 1 ml pulmicort for litt aver en uke siden. Er dette store doser for små barn? Er det noen bivirkninger av denne medsineringen? Det er jo kortison i pulmicorten. Kan dette føre til at de blir mindre/ikke vokser så fort? De er litt små for alderen. Ligger nesten helt nederst på vekstskjema. Kan denne type medisin redusere matlysten? Eller føre til høyere aktivitetsnivå? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25551-astma-hos-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emely Skrevet 23. april 2001 Del Skrevet 23. april 2001 Min gutt på 2 år fikk astma 8 mnd gammel og ble innlagt to ganger før de fant ut at det virkelig var astma(har mye av det i familien) Han ble sent til sykehuset i går med anfall og kom hjem med masse medesiner. Han får nå racemisk adrenalin 0,2 ml i 2 ml saltvann i 3 dager(akutt medesin) men ellers får han nå Ventoline 0,2 ml i 2 ml saltvann og pulmicort 0,250mg. Han skal begynne på medesiner daglig fra nå av tror jeg, skal på etterkontroll.. JEg snakket mye med legen angående bivirkninger osv... De kan blø litt neseblod, noe min sønn gjør, pga det er slimhinnene som reagerer.. Og han sa at vekstkurven hans blir nøye fulgt opp pga at pulmicort(kortison) kan hemme veksten. Min gutt er ikke liten men han er tynn, han spiser etter min mening ingen ting.. men det ser ut som han får i seg det han bruker i løpet av en dag, han går ikke ned i vekt han veier nesten 11 kg og han er lang..husker ikke cm.. Og immunforvaret svekkes ved astma. Johannes er mye syk, feber opptil 2-3 ganger i mnd i 3-6 dager. Hvordan oppdaget du at minste mann hadde astmatiske problemer..? Har en 6 uker gammel gutt, og jeg håper han slipper unna allt dette surret. Har fått astma anfall selv etter fødsel nr en, før fødsel var jeg helt allergifri... Har du astma? Kan du fortelle meg det du vet om astma og små barn, og hva jeg bør passe meg for, bør jeg holde ham unna halvsjuke /syke mennesker for å unngå anfall.. Hvilken årstid er værst, spiller været inn??? mvh Emely mail adressa mi: [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25551-astma-hos-barn/#findComment-106001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lindamor Skrevet 24. april 2001 Forfatter Del Skrevet 24. april 2001 Min gutt på 2 år fikk astma 8 mnd gammel og ble innlagt to ganger før de fant ut at det virkelig var astma(har mye av det i familien) Han ble sent til sykehuset i går med anfall og kom hjem med masse medesiner. Han får nå racemisk adrenalin 0,2 ml i 2 ml saltvann i 3 dager(akutt medesin) men ellers får han nå Ventoline 0,2 ml i 2 ml saltvann og pulmicort 0,250mg. Han skal begynne på medesiner daglig fra nå av tror jeg, skal på etterkontroll.. JEg snakket mye med legen angående bivirkninger osv... De kan blø litt neseblod, noe min sønn gjør, pga det er slimhinnene som reagerer.. Og han sa at vekstkurven hans blir nøye fulgt opp pga at pulmicort(kortison) kan hemme veksten. Min gutt er ikke liten men han er tynn, han spiser etter min mening ingen ting.. men det ser ut som han får i seg det han bruker i løpet av en dag, han går ikke ned i vekt han veier nesten 11 kg og han er lang..husker ikke cm.. Og immunforvaret svekkes ved astma. Johannes er mye syk, feber opptil 2-3 ganger i mnd i 3-6 dager. Hvordan oppdaget du at minste mann hadde astmatiske problemer..? Har en 6 uker gammel gutt, og jeg håper han slipper unna allt dette surret. Har fått astma anfall selv etter fødsel nr en, før fødsel var jeg helt allergifri... Har du astma? Kan du fortelle meg det du vet om astma og små barn, og hva jeg bør passe meg for, bør jeg holde ham unna halvsjuke /syke mennesker for å unngå anfall.. Hvilken årstid er værst, spiller været inn??? mvh Emely mail adressa mi: [email protected] Har sendt mail til deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25551-astma-hos-barn/#findComment-106099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege Skrevet 25. april 2001 Del Skrevet 25. april 2001 Lindamor. Endel undersøkelser har vist at barn med ukontrollerbar astma har noe redusert vekst. Det ser ut til at dette demper veksten vel så mye som noe store doser inhalasjonscortison over lengre tid. De dosene du nevner, brukt over lengre tid, kan nok ha en viss innvirkning på veksten. Men ved alvorlig astma har vi pr. idag intet alternativ. Legen din har sikkert snakket om fleksibel bruk av medisinene. Dvs. i dårlige perioder øke noe inhalasjonscortison og i gode perioder redusere og kanskje helt ta en pause. Særlig de minste barna hvor astma nesten uten unntak er infeksjonsutløst, pleier å få en god tid om sommeren. Det kan være en mulighet for å prøve ut medisinbehovet. Snakk med legen om dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25551-astma-hos-barn/#findComment-106415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.