Gå til innhold

Hovne mandler og antibiotika

Anbefalte innlegg

Gjest Jente 21
Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 21 som ofte er plaget av hovne mandler og halsbetennelser. De siste 5 årene har jeg hatt det opptil 2-3 ganger årlig. Har kurert det med antibiotika (Apocillin) hver gang. Men jeg synes at jeg får det hyppigere enn andre og lurer da på om jeg må fjerne mandlene? Har hørt at man ikke burde gå så mye på antibiotika, at man blir immun mot det etter mye bruk. Er dette sant?

Og hva skjer under operasjonen når man fjerner mandlene? Er redd for å operere selv om det sikkert er en liten operasjon.. Må man ligge på sykehuset noen dager?

Håper på raskt svar :-)

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege
Skrevet

Til Jente 21

Normalt sett blir man ikke immun mot antiobitika, men ved hyppig og langvarig bruk kan man bl.a. utvikle mer motstandsdyktige bakterier samt påvirke slimhinner etc- særlig i tarmen på en negativ måte. Da snakker man dog om hyppigere penicillinbruk enn det du antyder.

Jeg synes du bør oppsøke en øre, nese, halslege for en vurdering av operasjon. Dette gjøres idag hovedsaklig ved en type laserkniv og du blir kun kort tid på sykehuset til observasjon etter inngrepet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...