Gå til innhold

Skummelt å slutte på medisiner?


Gjest Rikki

Anbefalte innlegg

Har gått på antidepressiver i et halvt år samtidig med terapi.Alt går så mye bedre og nå er tiden for å slutte på tablettene. Men jeg er så redd for det!!!! Livredd for å falle tilbake i depresjon og angst, selvom jeg har jobbet med dette.

Medisinene har for meg fungert slik at de har holdt meg "oppe" mens jeg samtidig har gått i terapi. Nå gjenstår det vel å se om virkningen av terapien får sin effekt. For nå slutter jeg på medisin, men jeg er virkelig redd.

Pleier det gå bra å slutte på medisiner?

Har brukt seroxat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg støtter deg i at dette er skummelt.

Det finnes ingen seriøse behandlingsveiledere som anbefaler at en skal slutte med AD etter så lite som 6 mnd. Vanligvis er korteste behandling 9-12 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter deg i at dette er skummelt.

Det finnes ingen seriøse behandlingsveiledere som anbefaler at en skal slutte med AD etter så lite som 6 mnd. Vanligvis er korteste behandling 9-12 mnd.

Så hva gjør man? Hører legene på deg, hvis du som pasient sier at seks måneder er for kort tid?

Du skremmer meg, meningen er at jeg skal slutte på tablettene i slutten av mai, da har jeg bare gått på dem i drøye fem måneder. Hva med panikkangst i tillegg til depresjon? Hvor lang behandlingstid er da anbefalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter deg i at dette er skummelt.

Det finnes ingen seriøse behandlingsveiledere som anbefaler at en skal slutte med AD etter så lite som 6 mnd. Vanligvis er korteste behandling 9-12 mnd.

Ok, det kan godt være at min behandler er "useriøs", men som du ser utifra det Zitha her også skriver, så finnes det faktisk slike som lar oss slutte etter såpass "kort" tid.

Jeg kan sikkert fortsette på medisinen et halt år til, men jeg lurer da likevel på det samme:

Er det lett å falle tilbake i depresjoner og angst, eller vil terapi sammen med medisin som regel ha "gjort sitt"?

Har du noen erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ok, det kan godt være at min behandler er "useriøs", men som du ser utifra det Zitha her også skriver, så finnes det faktisk slike som lar oss slutte etter såpass "kort" tid.

Jeg kan sikkert fortsette på medisinen et halt år til, men jeg lurer da likevel på det samme:

Er det lett å falle tilbake i depresjoner og angst, eller vil terapi sammen med medisin som regel ha "gjort sitt"?

Har du noen erfaring med det?

Hensikten med den lengre behandlingstiden er nettopp at en skal minimalisere risikoen for tilbakefall.

Denne risikoen vil aldri bli lik null, men de studier som finnes i dag har ført frem til de anbefalinger jeg nevnte.

Ved panikklidelse, som må ses på som en livsvarig disposisjon, behandler jeg aldri kortere enn ett år - vanligvis to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...