Gå til innhold

Hva er nervøst sammenbrudd?


Gjest Little Madam

Anbefalte innlegg

Gjest Little Madam

Jeg har egentlig alltid lurt på hva nervøst sammenbrudd er for noe....

Er vokst opp i ei lita bygd, opp i gjennom fikk man jo høre om personer som hadde hatt "nervøst sammenbrudd".

Har liksom sett for meg en person som ligger sammenkrøket og gråter flere dager i strekk...

Er nervøst sammenbrudd bare noe som det blir kalt på folkemunne for ulike psykiske reaksjoner eller er det en bestemt type reaksjon?

Føler meg litt dum som spør om dette..Men, men... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det samme har jeg også lurt på.

Da er vi i hvert fall to :-)

Jeg som hadde ventet i spenning på et svar, nå skulle jeg endelig få vite hva nervøst sammenbrudd egentlig er. :-(

Men for dere uinnvidde kan jeg jo fortelle at det jeg kalte nervesammenbrudd, i virkeligheten var et døgn med mer eller mindre sammenhengende anfall av panikkangst. Jeg var vettskremt, gråt og skalv, pluss at jeg antagelig hadde litt tvangstanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg som hadde ventet i spenning på et svar, nå skulle jeg endelig få vite hva nervøst sammenbrudd egentlig er. :-(

Men for dere uinnvidde kan jeg jo fortelle at det jeg kalte nervesammenbrudd, i virkeligheten var et døgn med mer eller mindre sammenhengende anfall av panikkangst. Jeg var vettskremt, gråt og skalv, pluss at jeg antagelig hadde litt tvangstanker.

Det er ikke en spesifikk tilstand. Når folk bruker dette uttrykket, omfatter det vel alvorlige og akutte psykiatriske situasjoner enten det er snakk om psykoser, alvorlige angstlidelser, stress, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en spesifikk tilstand. Når folk bruker dette uttrykket, omfatter det vel alvorlige og akutte psykiatriske situasjoner enten det er snakk om psykoser, alvorlige angstlidelser, stress, osv.

Jeg prøvde ikke å gi et svar på hva "nervøst sammenbrudd" er, bare et eksempel på hva jeg kalte "nervesammenbrudd".

"Nervøst sammenbrudd" er vel det uttrykket vi legfolk bruker for å beskrive psykiske plager som vi (på grunn av uvitenhet) ikke har noe annet navn på. Hvis det er noen fellestrekk er det vel at plagene har kommet brått, eller at det har skjedd en brå forverring. Og også at det er snakk om ganske plagsomme tilstander, eller at det er vanskelig å få noe fornuftig og sammenhengende ut av det den "sammenbrudte" sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...