Gå til innhold

Kan dere noe som dere tror dere aldri får bruk for?

Gjest Aviaana

Anbefalte innlegg

Det er mye jeg har strevd fælt for å huske, som feks pensumstoff.

men av alle ting så husker jeg hvordan jeg teller til tre på gassisk, et språk som prates i Madagaskar.

Fatter ikke hvordan jeg kan huske dette. Frøken lærte oss det i første klasse da hun hadde vært der som misjonær eller noe sånt. Vi lærte først å telle til ti. Men nå husker jeg bare hvordan jeg teller til tre.

Jeg sliter fælt med å huske det jeg skal huske til eksamen og hva jeg skal handle i butikken, men å telle til tre på gassisk det kan jeg i søvne.

merkelig !

Kan slik kunnskap okkupere plass for andre viktigere ting en må huske? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

3

• org

3

• kaffepiken

3

• flowy

2

Mest aktive i denne tråden

lærte ei matteregle på skolen, den sitter som støpt

"Mannen i månen kan smile og le, ringen rundt hodet er pi gange d

Men hvis du vil finne fjeset til mannen, bruker du formelen pi r i annen"

hehe, så litt snodig ut uten "mattetegnene"

Har aldri hatt bruk for den regla, men den sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he... f.eks. fødselsdatoer til fremmede mennesker. Det er pga. jobben. Jeg kan ha spurt om dette i en eller annen situasjon, og så fester det seg. Hvis jeg heller kunne ha husket de viktige tingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker også enkelte uviktige ting, men glemmer ting jeg gjerne vil lære meg nå. Jeg kan telle til fire på finsk, kunne en gang til ti (omtrent som dine kunnskaper). Har nok også andre uviktige ting lagret i hjernebarken.

Men så har jeg hørt at folk flest sjelden klarer utnytte mer enn svært få prosent av vår hjernekapasistet (5-10% tror jeg det var), så det er jo egentlig plass nok til mer lærdom der oppe... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker også enkelte uviktige ting, men glemmer ting jeg gjerne vil lære meg nå. Jeg kan telle til fire på finsk, kunne en gang til ti (omtrent som dine kunnskaper). Har nok også andre uviktige ting lagret i hjernebarken.

Men så har jeg hørt at folk flest sjelden klarer utnytte mer enn svært få prosent av vår hjernekapasistet (5-10% tror jeg det var), så det er jo egentlig plass nok til mer lærdom der oppe... hehe

jeg kan også telle til 4 eller var det 5? på finsk/estisk. språkene er som norsk og svensk.

Tenker at de tross alt er mere nyttig å kunne telle til 4 på finsk enn til tre på gassisk. Jeg mener hva er sannsynligheten for at den kunnskapen i det hele tatt kommer til nytte?

Men greit å kunne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse masse. Bla telle til 4 på samisk.... (!)

Men pensum, det sliter jeg faen så mye med å få inn for tiden.

Har forresten en matematikklærer som har et favorittutrykk: "..og dette kan jeg om jeg blir vekket klokken 4 på natta med en pistol mot tinningen, og det skal dere også!" Be meg heller om å telle til fire på samisk i en sånn situasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker fullstendig ubrukelig informasjon i utrolige mengder. Men denne evnen svekkes med alder. Det jeg husker best er hva folk sier og gjør, bitte små detaljer, f eks hva de har på se av klær, også i "lystig lag".

En gammel venninne kan ikke begripe at jeg husker den jakka hun hadde heklet selv og brukte en eneste kveld for over 20 år siden. Den øverste knappen manglet. Det husket hun ikke selv, og jeg bare hilste på henne i 5 min.

Det er bare en av mange merkelige ting jeg har bitt merke i.

Men at det skal ta plassen fra viktige ting, det tror jeg ikke. Hjernen har uendelig lagerkapasitet, men ikke alle klarer å kontrollere og "mate" det på riktig måte.

Hjernen har derimot ikke ubegrenset behandlingskapasistet, så distraksjoner er et problem når ting skal læres. Jeg tror læring krever en evne til å binde informasjon til et hele. Altså visualisere den og lagre den i et system som kan "nøstes opp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker irriterende mye underlige ting fra forplantningslæra i naturfag på ungdomsskolen. Som for eksempel hvordan beduinene sørga for at kamelene ikke ble drektige mens de var på vandring, meitemarkens selv-formering, manetenes maner, bregner osv. Videre lav som symbiose mellom sopp og alger, osmose, fotosyntesen osv. Hmmm. Kanskje det er biolog jeg burde ha vært? I hvert fall langt ifra det jeg endte opp som. Men jeg lurer nå fortsatt på hva jeg skal bli når jeg blir stor, så det kan jo være et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si "Gratulerer med dagen" på russisk

Og så kan jeg snakke baklengs. Men det er jo ikke akkurat lært kunnskap. (Arvelig? - bestemoren min kan det også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flystripa

Jeg kan altfor mange tallkombinasjoner. Jeg leste telefonkatalogen da jeg var 6 år *sprø som barn* Hjernen min er proppet med unyttig informasjon :P

Jeg vet når "alle" har bursdag. I dag møtte jeg på en figur som vokste opp i nabolaget. Har ikke sett'n på 14 år. Det første jeg tenkte på da jeg så han var fødselsdatoen hans! *ler*

Men jeg er veldig dårlig i matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan hele sangen "Simarik" utenat på tyrkisk. Den var populær for noen år siden. Det er den samme sangen som er kjenningsmelodien til Migrapolis.

hva handler sangen om. Kan du gi meg en oversettelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...