Gå til innhold

Haster: trenger jeg hjelp??


vicca

Anbefalte innlegg

Heisann.

Trenger litt hjelp nå. Jeg har sf,har hatt det i 10 år, er nå 21. I fjor sommer var jeg hos legen min, fordi jeg ville ha hjelp selv. Han sa det ikke var noe kritisk, hadde en BMI på 18. Dette var kanskje ikke så veldig pedagogisk, jeg fikk jo bare lyst til å bli tynnere. Ikke det at jeg var så tynn, problemet nå er ikke farlig undervekt, men at jeg hvert våkne minutt kun tenker på mat, kilo, kcal etc. Det er så lite konstruktivt. Nå går det mye i perioder, sulter meg en stund, så blir jeg rammet av en enorm sultfølelse, og det hele ender med et gedigent matinntak, og så spyr jeg til alt er ute. Noen ganger orker jeg ikke å kaste opp, da har jeg spist mat til ti, som ligger i magen min... Ekkelt. Jeg begynner å bli nervøs for å gå ut, føler alle stirrer på meg, føler jeg så selvopptatt, jeg er så innmari opptatt av meg selv og den feite kroppen min. Eller, egentlig vet jeg at jeg ikke er for feit, men jeg føler det - det er jo det som er problemet... Hva i all verden skal jeg gjøre?? Jeg vil ta kontakt med lege, snakke med en psykolog, bli ferdig med dette. Dette har stjålet ti år av livet mitt, ikke søren om jeg skal kaste bort ti eller 20 til på det. Jeg er til tider veldig nedfor pga dette, bulimien svinger i takt med selvfølelsen. Nå er jeg inne i en dårlig periode, og kaster opp utrolig mange ganger hver dag. Det beste jeg vet er å lage de vidunderligste retter, det kan ta timer å tilberede, så spyr jeg det hele opp. Da har jeg fått noen timer til å gå... Jeg er så lei, så sliten og redd. Føler meg psykisk syk av alt dette. Men nå vegrer jeg meg mot å oppsøke samme lege, han vil sikkert bagatellisere det. Jeg vil som sagt ha lege, psykolog og resept på SSRI- medisiner. Har jeg mulighet - og ikke minst rett til det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sluggerten

Jeg tror du trenger hjelp, og det fort. Det virker som du nå er i god kontakt med den delen av deg som vil bli frisk. Utnytt det!! Håper det går bra med deg, du virker så ressurssterk og flink! Tenker på deg.

Mange varme klemmer fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret, vet egentlig at jeg burde snakke med noen. Jeg er glad for at dette forumet eksisterer, får ut en del her.

Igjen, tusen takk. Glad du gadd å lese de rotete tankene mine. :-D

Koz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Etter det du forteller i innlegget ditt, tror jeg absolutt at du bør søke hjelp. Jeg søkte hjelp hos min lege. Da var BMIen på 19 og jeg så egentlig ganske vanlig ut, men var veldig deprimert. Selv har jeg "bare" slitt med sf i seks år, så når du forteller at du har hold på med dette i ti år, bør legen absolutt forstå at dette er et problem som du ikke klarer å komme ut av alene... (ikke negativt ment altså).

Nå går jeg til psykolog. Det jeg gjorde var å ringe en helt fremmed lege som jeg verken hadde truffet eller sett før. Heldigvis for meg tok han meg på alvor. Du kan jo prøve den metoden. Dersom du vil gå til din tidligere lege, tror jeg det er viktig at du ikke holder tilbake informasjon om hvordan du virkelig har det. Det kan være vanskelig å fortelle om det, men prøv å vær så ærlig du kan. Kanskje legen da vil forstå alvoret i det.

Vet ikke om du har lest innlegget mitt lengre nede "Jeg vil egentlig ikke ha det sånn -gjøre noe med det?". Der står det mer detaljert om hvordan jeg gikk frem, dersom det kan være til noe hjelp for deg!

Ønsker deg lykke til videre! Du både fortjener og trenger hjelp for å komme ut av sfen.

Tenker på deg:)

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære vicca! Du har absolutt en rett til å få behandling. Slik du beskriver din hverdag og dine tanker og følelser knyttet til mat, vekt, kropp og utseende opplever jeg deg som i behov av hjelp fra fagpersoner. Du bør absolutt oppsøke legen din snarest. Håper du klarer å formidle til legen hvordan du egentlig strever og sliter. Dersom det er vanskelig for deg å klare å sette ord på dette ved et evt. kort legebesøk kan du be om kanskje dobbel time hos legen eller sende et brev om hvordan du har det i forkant før samtalen. Da kan du og legen sammen bli enige om en henvisning for videre hjelp hos psykolog/psykiater. Lykke til ved å søke hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EllaPella

Jeg tror du trenger hjelp, og det fort. Det virker som du nå er i god kontakt med den delen av deg som vil bli frisk. Utnytt det!! Håper det går bra med deg, du virker så ressurssterk og flink! Tenker på deg.

Mange varme klemmer fra meg.

Herregud, unnskyld for at jeg klikker mongo nå, men jeg blir så sint!!

Du har jo alvorlig bulimi uansett hva bmi din er!! Bulimikere ER jo stort sett normalvektige!!

Grr jeg blir så forbanna......!

Du har all krav på hjelp og behandling!! Jeg har en venninne som var innlagt for bulimi, og hun har bmi på la meg gjette ca. 23. Og hun hadde nesten ødelagt hjertet sitt med sulting overspising oppkast og avføringspiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, unnskyld for at jeg klikker mongo nå, men jeg blir så sint!!

Du har jo alvorlig bulimi uansett hva bmi din er!! Bulimikere ER jo stort sett normalvektige!!

Grr jeg blir så forbanna......!

Du har all krav på hjelp og behandling!! Jeg har en venninne som var innlagt for bulimi, og hun har bmi på la meg gjette ca. 23. Og hun hadde nesten ødelagt hjertet sitt med sulting overspising oppkast og avføringspiller.

Vil bare takke alle igjen, jeg blir helt rørt av at noen svarer meg. EllaPella, tusen takk, jeg skal ta det med videre...skal nemlig til legen i morgen... Emilly: takk, det hjalp å lese hvordan du har gjort det. Jeg sendte en fax til legekontoret i går, tror jeg klarte å skrive nesten alt.. Så nå vet de litt om meg i forkant. Tusen takk atter en gang, jeg tenker på alle inne på dette forumet hele tiden, håper vi alle kan få det bedre snart!! Mange koser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...