Gjest Dumme kattedyr... :( Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Nå er jeg bekymret og litt oppgitt. Det har seg sånn at en løskatt (forbannet vere den katta!!!) klarte å gjøre fra seg inne i kjelleren vår. Det lukta helt fryktelig og jeg var nødt til å få det bort. Jeg var så uheldig å få litt dritt på hendene da jeg skulle tørke det opp fra gulvet. Jeg vaska selvfølgelig hendene mine godt etterpå. Overalt står det jo at gravide skal holde seg unna katteavføring og at det er smittekilde nr 1 for toxoplasmose. Jeg har vært veldig flink å holde meg unna smittekilder som uvaska grønnsaker, rått kjøtt og har unngått kontakt med katter. Men så måtte denne j.... katta gjøre dette her... Ganske bekymra, redd og fortvila nå. Hva syns dere jeg bør gjøre? Dra til legen å ta en test? Har jeg god grunn til å vere bekymret eller overdriver jeg litt? Veldig takknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gravitasjon Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Tror ikke du har grunn til å være veldig bekymret. Det smitter ikke bare ved å få katteavføring på hendene, det må inn i munnen for å smitte. Så når du har vasket hendene grundig etter å ha ordnet dette så er du nok trygg! Husk at de aller fleste katteeiende kvinner føder friske barn, og det er mange som har katt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nattea Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Hei, Jeg ville tro at man må ha noen hudskader, avskrapning eller kuttsår for å bli smittet med toxoplasmose sånn med en gang. Hvis huden vår hadde ikke tålt så mye, så hadde det virkelig gått galt med tanke på hva som noen må håndtere hjemmet og på jobb.. Så jeg ville lage panikk, men bare for sikkerhetsskyld gått til lege og tatt en prøve. Det kan hende at det ikke skjedde noe, katten var frisk for eks, men synes egentlig det er best å blåse på kaldt akkurat i slike situasjoner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Toxoplasmose-smitte fra katt er sinnsykt overdrevet. Som en annen her skriver, du må faktisk få avføring inn i munnen, svelge det, og katten må ha toxoplasmose-parasitten i seg. Vasket du hender er du nok veldig trygg! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.