Gå til innhold

Navn,etternavn eller mellomnavn

astridny

Anbefalte innlegg

Hei.

Det er på tide å sende inn papiret der det står hva min sønn skal hete.

Men så ble vi litt usikre på dette da.

Han skal ha mitt barndomsnavn i navnet sitt,altså han heter Nils,olsen(som er mitt etternavn) og min manns etternavn som er da Pettersen.

Men skal Olsen stå som mellomnavn eller skal olsen stå som etternavn foran pettersen?

Håper at det skjønte hva jeg mente.

På forhånd tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Caloni Makaroni

"Pettersen, Nils Olsen"

Olsen skulle stått foran Pettersen bare dersom dere hadde valgt å skrive det med bindestrek. Altså skal "Nils Olsen-Pettersen" stå som "Olsen-Pettersen, Nils".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi lagde et nytt etternavn til ungen da vi begge har skjeldne navn som ingen ville bytte.

Vi kunne tatt det ene som mellomnavn, men slo sammen begge med bindestrek. Da er det et helt etternavn som må tas med i alle sammenhenger :) Stakkars unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kitty Cat 82

Leste litt nøyere nå, men svaret blir dette samme omtrent. Olsen blir mellomnavn. Poenget er at man ha bare ett etternavn.

Men kan en ha flere mellomnavn?

Ikke to "fornavn" og to "etternavn", men ett fornavn, to mellomnavn og ett etternavn? F.eks. Kari Knudsen Olsen Skogheim?

Går det an? Jeg har et slektsnavn til mellomnavn, og dersom jeg blir gift, har jeg ikke lyst til å gå bort i fra hverkan mellomnavnet mitt eller etternavnet mitt, men på en måte bare tilføye ett til etternavn på rekka! (litt rar jeg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Men kan en ha flere mellomnavn?

Ikke to "fornavn" og to "etternavn", men ett fornavn, to mellomnavn og ett etternavn? F.eks. Kari Knudsen Olsen Skogheim?

Går det an? Jeg har et slektsnavn til mellomnavn, og dersom jeg blir gift, har jeg ikke lyst til å gå bort i fra hverkan mellomnavnet mitt eller etternavnet mitt, men på en måte bare tilføye ett til etternavn på rekka! (litt rar jeg...)

Jepp, det går an. Man kan ha så mange fornavn man vil ha, og man kan ha så mange mellomnavn man vil ha. Da skriver man disse i riktig rekkefølge i et eventuelt skjema.

Kari Hansen Knudsen Olsen:

Etternavn: Olsen

Fornavn: Kari

Mellomnavn: Hansen Knudsen

Eller:

Olsen, Kari Hansen Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...