Gå til innhold

sinnsforstyrret?

Gjest ZED

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har De siste seks månedene

sett min storebror bli totalt forandret fra et normalt menneske til en skygge av seg selv. Han snakker nå stort sett i rim, påstår med overbevisning at han blir forfulgt og truet på livet.han får/tør ikke å sove

slik at han blir ganske slitsom etter et par våkenetter. Han har spontane smerteutbrudd. han har begynnt å be g snakke med gud etter et langt liv som ateist.han har vært sykemeldt

i vel over et år nå grunnet

mulig yrkesskade(løsemiddel)

han hører stemmer inne i hodet sitt. Fysisk sett har han i lange perioder et transeaktig blikk og han gjentar in det uendelige ordene "skurr og surr" mens han hele tiden rimer under konversasjon. Jeg greier så vidt å kommunisere med ham, jeg har fått en fullmakt til å representere ham i ovenfor

yrkesskadeforsikringen fagforbundet.(for å illustrere forholdet) han har hjemme hos seg en hagle som han holder vakt i huset med. Aner ikke om den er ladd-(tror ikke det.)Jeg vurderer

nå å få min bror tvangsinnnlagt før han påfører seg selv eller andre skade.

Helt konkret - hvilke instanser skal jeg oppsøke. Min bror er i ferd med å forsvinne. Vær så snill å hjelpe.

mvh ZED

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære ZED

Ikke har jeg noe formening om hva dette kan være for noe. Men det høres veldig alvorlig ut. Ta kontakt med en lege, for dette kan jo ikke fortsette. Han trenger hjelp.

Det kan jo være en løsmiddelskade som kommer til syne.

Føler med dere begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ZED!

Ja, det er nok det eneste fornuftige å tvangsinlegge din bror.

Jeg var med på å tvangsinlegge min lillesøster for 30 år siden. Det er veldig hardt å se sine nærmeste forandre personlighet totalt og på en måte bli en fremmed.

I dag blir forhåpentligvis mennesker med så alvorlige lidelser vist mer omsorg enn bare medisinering.

Vær sterk og be om hjelp. Dette klarer du så allikevel ikke alene.

Ønsker dere begge alt godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvangsinnleggelse må skje gjennom en lege utenfor sykehuset. Ta derfor kontakt med din brors faste lege, og forklar situasjonen.

For tvangsinnleggelse kreves også en begjæring, men den kan du skrive under på.

Legen henviser din bror til sykehuset, sammen med en begjæring om tvangsinnleggelse. Det er overlegen der som avgjør om han skal tvangsinnlegges eller ikke. Det mest sannsynlige er kanskje at han i første omgang blir innlagt til observasjon i inntil ti dager. Hvis de finner grunn til det, kan han bli overført til tvangsinnleggelse på ubestemt tid.

Hvis sykehuset nekter å tvangsinnlegge ham, kan du klage til kontrollkommisjonen. Adressen får du på sykehuset.

Lykke til. Å få en person tvangsinnlagt er ikke hyggelig, om det er aldri så nødvendig. Selv om du vet at det er eneste utvei, kan du få ubeskrivelig dårlig samvittighet etterpå. Det har jeg fått. Gjør du også det, kan du jo skrive et nytt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Din bror har helt sikkert fått en psykose.

Han bør snarest innlegges for behandling.

Du må kontakte legen hans eller kommunelege I i hjemkommunen hans for å få han undersøkt og innlagt.

Spør mer om du trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...