Gå til innhold

klorallergi og drikkevann

Anbefalte innlegg

hei,

er sykemeldt med bronkitt og prøver (endelig) å gjøre som "alle" sier: drikke 8 glass vann om dagen. Hosten løsner jo litt - men så, 6. dag ute i elendigheten våkner jeg med hoven og rød hals. Det KAN jo være virus/bakterie (tok ikke halsprøve) som gjør en ny omdreining, men jeg kom på at jeg ikke tåler å bade i basseng fordi det er kloret - og dessuten at vannverksjefen i Oslo hadde innrømmet på forespørsel at oslovannet p.t er med kloret enn vanlig.

Sp.1: Jeg LIKER ikke å drikke så mye vann fra springen, jeg blir hes av det. Kan jeg få vond ti halsen av det også?

sp.2: Stemmer det at te, kaffe, alkohol, juice, cola osv - alt sammen er vanndrivende og tørker oss ut og at det BARE er vann som hjelper?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25593-klorallergi-og-drikkevann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære selje

Du får nok ikke vondt i halsen av å drikke vann fra springen. Det at du ikke tåler å bade i klorvann blir annerledes da det er helt andre doser klor det dreier seg om. Kloret drikkevann er ikke farlig og gjør deg ikke syk, men jo mindre klor jo bedre smaker det jo vanligvis. Sammenliknet med vannet i mange store byer i Europa er det ikke så mye klor i vårt drikkevann - så egentlig er det ingenting i veien for at du fortsetter å drikke vann fra springen her i Norge.

Det er helt riktig at te, kaffe, brus etc er vanndrivende og bare gjør oss mer tørste. Det er faktisk bare rent vann som duger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...