Gjest bebicon Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Hei. Jeg er nygravid etter en SA for ca 2 mnd siden. Lurte på om noen vet om det er farlig å kjøre moped? Jeg vet at gravide ikke skal kjøre traktor, det er ikke så voldsomt med moped men allikevel hopper man ganske mye. Vil ikke gjøre noe som kan føre til en ny SA. Takknemlig for alle svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Hvor har du det fra at gravide ikke skal kjøre traktor!? Et friskt og levedyktig foster klarer man ikke å riste ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pontiac Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Det er visseligen mye man ikke skal gjøre når man er gravid har jeg hørt, og når man har hatt en opplevelse som du har så skjønner jeg godt at man er engstelig. Men jeg mener at hvis ikke man har noen svakheter, da tenker jeg på "feil" på livmormunn oa. ting så tåler en frisk og vanlig graviditet svært mye mer enn det som blir sagt. Min mor har aldri tatt hensyn slik og har bært tungt, jobbet som en gal og meget annet og har aldri mistet eller hatt problemer. jeg har heller ikke selv vært niforsiktig, men har også bært og styret litt. Jaktet under hele graviditeten med første, det er faktisk tung å strebe rundt i meterhøy snø hele dagen i dager i strekk, og jeg var på andejakt fire dager før jeg fikk første min. Med siste fikk jeg bekkenproblemer så jeg måtte gi meg med jakta noe før. Du må også huske at du ikke nødvendigvis bør være mer utsatt enn andre for noe slikt igjen, da det er svært vanlig å faktisk miste en graviditet og også to i løpet av et fruktbart liv. Det er vondt, men du kan være like sterk og rustet som hvem som helst annen til neste graviditet. Det er jo ikke det samme som å si at en skal gjøre all gærenskap som finnes, vi bør jo ta litt hensyn, men vanlige ting tror jeg helt fint en graviditet klarer. For å si det sånn, om en mister under en vanlig dagligting så tror iallefall jeg at en kunne risikert å miste uansett. Og å sitte stille i ni måneder tror jeg ikke er sundt. Lev så normalt som vanlig du, ikke trekk ut grensene men begrens deg heller ikke unødvendig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tingeling-79 Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 helt enig med lillemus....jeg har kjørt traktor alle gangene jeg har vert gravid, ingenting gikk galt. det eneste som skjedde var att jeg ble kvalm av kjøringen. men hoppe på trampoline skal man derimot ikke gjøre for da kan morkaken løsne. det går nok bra å kjøre moped ihvertfall når magen ikke er for stor,men det er jo en fordel att veien og været er bra. god tur og kjør forsiktigt:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bebicon Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Det var gynekologen som sa det til min søster, derfor skrev jeg at jeg vet det. Det er jo mange diskusjoner frem og tilbake om dette hva en gravid burde eller ikke gjøre, og her i landet tar vi det mest med ro. Men i mange land får gravide samme beskjed som min søster fikk, i tillegg at de ikke skal løfte tung, osv. Det var en som fortalte at hun var innlagt på sykehuset og lå på samme rom med en ung, frisk dame som har mistet på grunn av at hun satt på en motorsykkel med kjæresten sin. Når man er sterk og sunn og vant til fysisk arbeid, er det kanskje ikke så mye fare i det. Men jeg tenkte på den mopedkjøring fordi jeg har jo allerede opplevd en spontanabort og da kjørte jeg mopeden min uten å tenke på det for mye. En av dere skrev om feil med kroppen, jeg vet jo ikke om min SA skyldtes fosterfeil eller noe annet, man blir jo ikke sendt til utredning før man mistet tre ganger, og på dette har jeg i hvert fall ikke lyst. Så jeg vet ikke helt hvordan det er, men tenker at jeg burde kanskje være forsiktig med akkurat det, siden jeg har mistet allerede en gang før, det finnes kanskje en fare at mopedkjøring kan skade noe her? Mener dere altså at dette skal være helt trygg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Det var gynekologen som sa det til min søster, derfor skrev jeg at jeg vet det. Det er jo mange diskusjoner frem og tilbake om dette hva en gravid burde eller ikke gjøre, og her i landet tar vi det mest med ro. Men i mange land får gravide samme beskjed som min søster fikk, i tillegg at de ikke skal løfte tung, osv. Det var en som fortalte at hun var innlagt på sykehuset og lå på samme rom med en ung, frisk dame som har mistet på grunn av at hun satt på en motorsykkel med kjæresten sin. Når man er sterk og sunn og vant til fysisk arbeid, er det kanskje ikke så mye fare i det. Men jeg tenkte på den mopedkjøring fordi jeg har jo allerede opplevd en spontanabort og da kjørte jeg mopeden min uten å tenke på det for mye. En av dere skrev om feil med kroppen, jeg vet jo ikke om min SA skyldtes fosterfeil eller noe annet, man blir jo ikke sendt til utredning før man mistet tre ganger, og på dette har jeg i hvert fall ikke lyst. Så jeg vet ikke helt hvordan det er, men tenker at jeg burde kanskje være forsiktig med akkurat det, siden jeg har mistet allerede en gang før, det finnes kanskje en fare at mopedkjøring kan skade noe her? Mener dere altså at dette skal være helt trygg? Verken moped- eller motorsykkelkjøring er abortframkallende i seg selv. Jeg synes det er drøyt å påstå at den andre jenta mistet _fordi_ hun satt på en motorsykkel. Sannsynligheten for at hun hadde mistet uansett, er svært stor. At man aborterer etter å ha spist en pølse og kjørt motorsykkel, betyr ikke årsaken til aborten var pølsa -og heller ikke kjøreturen. Men et tungt løft eller en kjøretur på humpete vei kan sette igang en spontanabort som før eller senere ville inntruffet allikevel. Det finnes jo også "missed abortion"-tilfeller - altså døde fostre som ikke støtes ut. Fysisk aktivitet kan vel kanskje gjøre enkelte MA-tilfeller til alminnelige spontanaborter. Å kjøre motorsykkel på grusvei var et gammelt abortframkallende kjerringråd den gangen man ikke fikk ta abort uten nemdbehandling. Men svært mange "mislyktes" i disse forsøkene på å spontanabortere. Et befruktet egg som utvikler seg som det skal, er ikke lett å bli kvitt. Motsatt finnes det dessverre kvinner som aborterer gang på gang selv om de omtrent holder senga på heltid. Når det er sagt, er det helt naturlig at du ønsker å unngå aktivitet som kan ligge litt i grenseland, hvis du har mistet tidligere. Skulle du være så uheldig å oppleve det igjen, er det sikkert fint å vite at du holdt deg unna alt som kan tenkes å forstyrre graviditeten. Antakelig har det ikke så mye å si fra eller til, men da vet du i hvert fall at du har gjort "alt". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angela1365380318 Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 De aller fleste som mister mister ikke pga noe de har gjort, men fordi det er noe alvorlig galt med forsteret så kroppen skyver det fra seg. Tenk på alle friske barn som blir født av svangerskap som har vært utsatt for det mest utrolige, av mødre som ikke har visst at de har vært gravide og har holdt på som vanlig. Det betyr ikke at man ikke bør ta forhåndsregler, bare at dersom man mister er det ikke noens skyld, bare naturens måte rydde opp, selv om det er trist. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lydia Nalen Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Hvor har du det fra at gravide ikke skal kjøre traktor!? Et friskt og levedyktig foster klarer man ikke å riste ut. Har du kjørt "Gråtass"? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Har du kjørt "Gråtass"? *Hehe* Nei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.