Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Min son på 1 år fekk ved juletider påvist infeksjonsutløyst astma.

Sto fast på Flutide på babyhaler i jan. og feb., men har no gått over til Pulmicort på forstøvar. Dette p.g.a hyppige "anfall" på tross av bruk av babyhaler.

No får han 1mg X 2 og har fått dette over ein mnd.Skulle trappe ned til 0,5 X 2 men har ikkje gjort det fordi han har vore litt tett.

Er ikkje dette høg dose til ein 1-åring?

Kan det føre til veksthemming?

Kva med andre bivirkningar?

Kva er gevinsten på å stå på Pulmicort kontinuerleg i forhold til det å byrje på igjen når ein merkar at barnet byrjar å bli sjukt igjen?

Skrevet

Jeg har selv to barn med astma på 8 mnd og 2 1/2 år. Pulmicorten må taes hele tiden hvis den skal hjelpe. Etter at man begynner med den tar det opptil 4 uker før den virker optimalt. Derfor vil ikke den rekke å hjelpe brukeren hvis du setter igang behandlingen når man merker at barnet blir sykt. Det er viktig at pulmicorten taes regelbmessig for å redusere plagene mest mulig. Det er vanlig at dosen må forhøyes ved sykdom for en liten tid.

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege
Skrevet

kali.

Pulmicort i slike doser over lang tid er ikke ønskelig pga. mulige generelle bivirkninger. Gitt over kort tid slik du beskriver, er inhalasjonskortison det eneste som kan reverse en vanskelig astmautvikling. I denne alderen er astma hovedsaklig infeksjonsutløst og vår og sommer pleier være en periode med muligheter for å redusere medisinbruken.

En fleksibel bruk at Pulmicort må prøves ut evt. Noen barn kan greie seg uten i perioder, mens andre kan stå på redusert dose. For mange går det ikke bare å bruke med en gang barnet blir sykt.

Men alt dette må du snakke med legen din om.

• 1 måned senere...
Skrevet

kali.

Pulmicort i slike doser over lang tid er ikke ønskelig pga. mulige generelle bivirkninger. Gitt over kort tid slik du beskriver, er inhalasjonskortison det eneste som kan reverse en vanskelig astmautvikling. I denne alderen er astma hovedsaklig infeksjonsutløst og vår og sommer pleier være en periode med muligheter for å redusere medisinbruken.

En fleksibel bruk at Pulmicort må prøves ut evt. Noen barn kan greie seg uten i perioder, mens andre kan stå på redusert dose. For mange går det ikke bare å bruke med en gang barnet blir sykt.

Men alt dette må du snakke med legen din om.

Jeg er mor til en gutt som nå er 3år og 7mnd. Siden han var 5 mnd. har han brukt pulmicort 0,5mg/ml, 2 ml. x 2 ganger daglig. + Ventoline 0,5mg/ml, 2,5ml. 2-4 ganger daglig ved behov, som har hvert ganske ofte.

Dette i en CR 60.

Vi har også hatt stikkpiller, prednisolon 20mg. som han har fått ved behov.

I oktober begynne han med singulair tyggetabletter, og disse hjalp like bra som pulmicort og ventoline. De 4 første ukene måtte vi fortsette med litt (halv dose) pulmicort. Helt til påsken i år gikk det greit, men han blei så aktiv etter han begynnte på singulair, så nå er vi tilbake til den gamle medisineringa.

Jeg må innrømme at jeg blei litt skremt av å lese svaret ditt til kali, hva er bivirkningene ved min sønns medisinering?

Skrevet

Jeg har selv to barn med astma på 8 mnd og 2 1/2 år. Pulmicorten må taes hele tiden hvis den skal hjelpe. Etter at man begynner med den tar det opptil 4 uker før den virker optimalt. Derfor vil ikke den rekke å hjelpe brukeren hvis du setter igang behandlingen når man merker at barnet blir sykt. Det er viktig at pulmicorten taes regelbmessig for å redusere plagene mest mulig. Det er vanlig at dosen må forhøyes ved sykdom for en liten tid.

Jeg er klar over virkningen av pulmicort, og denne har han også fått hver dag. Men ventoline har han ikke fått hver dag. Kun ved behov.

Etter at vi gikk over til singulair fortsatte vi litt med pulmicort i en overgangsperiode.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...