Gå til innhold

Magetrøbbel

Gjest allltid

Anbefalte innlegg

Kan hemorroider og treg mage være noe kronisk?

Har plagdes med dette så lenge jeg kan huske. Jeg nærmest lever på knekkebrød, havregryn og idoform (+ "Sunn Mage"). Men jeg får ofte tilbakefall.

trener gjør jeg også, minimum 1-2 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drikker du nok vann? Spiser 5 frukt/grønnsker om dagen? Svisker?

:-)

Drikker 2-3 liter vann hver dag..:-)

Men blir dårlig med frukt..Prøve å kjøpe når jeg har penger til det. Men dyrt..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir dårlig med frukt..Prøve å kjøpe når jeg har penger til det. Men dyrt..:)

En pose billige epler har du råd til:-) Og en boks svisker har du lenge i kjøpeskapet, spis et par stykker og dagen.

Vann er heldigvis gratis;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Ja, det er ofte kronisk.

Spis gjerne fiberrikt brød, og veldig gjerne med f.eks linfrø i. Husk å drikke masse vann, fiber i seg selv er ikke nok!

Laktulose/duphalac (samme produktet, basically), finner du på apoteket. Det er flytende væske, som du kan ta ca. 15-30 ml av daglig, og som får fart på systemet. Du kan også få kjøpt mikrolax, som er miniklyster. Dette er ikke ment behandlende, men som en løsning for å "løsne opp" og få igang fordøyelsen igjen.

Om du får det til kan du gjerne trene mer enn 1-2 ganger i uka. En gåtur er nok, man må bare bevege seg litt.

Hemorroider er jeg ikke særlig kjent med, men jeg går ut i fra at du bruker Sheriproct rektalsalve, som du får på apoteket, i perioder du er ekstra plaget? Det er ikke alltid at hemorroider går bort av seg selv, noen ganger må man operere dem bort. Det er ikke gøy å gå til lege med sånt, men det kan være lurt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest god frukt

First price har store poser epler og poser med bananer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En pose billige epler har du råd til:-) Og en boks svisker har du lenge i kjøpeskapet, spis et par stykker og dagen.

Vann er heldigvis gratis;-)

Det er uheldigvis mye kalorier i svisker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lever på knekkebrød, havregryn og vann så har du neppe vondt av å få i deg litt mer fett og kalorier... Tarmen trenger fett også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 svisker inneholder akkurat like mye kalorier som 2-3 plommer med mindre de er tilsatt sukker (ikke vanlig med svisker)

En hel boks tilsvarer sikkert noen kilo plommer.

Man legger ikke på seg av 2-3 svisker om dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ofte kronisk.

Spis gjerne fiberrikt brød, og veldig gjerne med f.eks linfrø i. Husk å drikke masse vann, fiber i seg selv er ikke nok!

Laktulose/duphalac (samme produktet, basically), finner du på apoteket. Det er flytende væske, som du kan ta ca. 15-30 ml av daglig, og som får fart på systemet. Du kan også få kjøpt mikrolax, som er miniklyster. Dette er ikke ment behandlende, men som en løsning for å "løsne opp" og få igang fordøyelsen igjen.

Om du får det til kan du gjerne trene mer enn 1-2 ganger i uka. En gåtur er nok, man må bare bevege seg litt.

Hemorroider er jeg ikke særlig kjent med, men jeg går ut i fra at du bruker Sheriproct rektalsalve, som du får på apoteket, i perioder du er ekstra plaget? Det er ikke alltid at hemorroider går bort av seg selv, noen ganger må man operere dem bort. Det er ikke gøy å gå til lege med sånt, men det kan være lurt likevel.

Vet du hvor mye det koster å ta tarmskyll?

Og hvor man gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 svisker inneholder akkurat like mye kalorier som 2-3 plommer med mindre de er tilsatt sukker (ikke vanlig med svisker)

En hel boks tilsvarer sikkert noen kilo plommer.

Man legger ikke på seg av 2-3 svisker om dagen!

Jeg pleier av og til å kjøpe Nutrilett-barer. De er veldig effektive for magen.

Og hvis man får i seg mye xylitol (for eksempel sukkerfri tyggegummi og sukkerfrie pastiller), hjelper det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Vet du hvor mye det koster å ta tarmskyll?

Og hvor man gjør det?

Tarmskylling har jeg ikke mye peiling på, gitt. Det må vel bli på noen steder for alternativ medisin? Det koster sikkert en del. Vet ikke om det er rett behandlingsmetoden for forstoppelse, iallefall ikke om du har hemorroider i tillegg. Det er ikke sikkert det gjør noen skade, men en microlax og jevnlig dose med laktulose, samt fiberrik mat og bløte frukter (pærer er bra), bør være nok.

Husk at både bananer og melk kan virke forstoppende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier av og til å kjøpe Nutrilett-barer. De er veldig effektive for magen.

Og hvis man får i seg mye xylitol (for eksempel sukkerfri tyggegummi og sukkerfrie pastiller), hjelper det også.

Hvis du bare spiser havregryn, knekkebrød og nutrilettbarer, og samtidig bekymrer deg for antall kalorier i svisker - vil jeg tro at grunnen til din trege mage er at du spiser alt for lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarmskylling har jeg ikke mye peiling på, gitt. Det må vel bli på noen steder for alternativ medisin? Det koster sikkert en del. Vet ikke om det er rett behandlingsmetoden for forstoppelse, iallefall ikke om du har hemorroider i tillegg. Det er ikke sikkert det gjør noen skade, men en microlax og jevnlig dose med laktulose, samt fiberrik mat og bløte frukter (pærer er bra), bør være nok.

Husk at både bananer og melk kan virke forstoppende.

Drikker ikke melk..Og spiser omtrent aldri bananer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare spiser havregryn, knekkebrød og nutrilettbarer, og samtidig bekymrer deg for antall kalorier i svisker - vil jeg tro at grunnen til din trege mage er at du spiser alt for lite?

Nope. Jeg ser helt normal ut. Noen kilo for mye, faktisk..

Spiser en del pasta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser en del pasta

Prøvd fullkornspasta? Det er ikke så mye dyrere enn vanlig pasta, gir magen litt mer å jobbe med;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker tåles ofte bedre enn frukt, og inneholder masse fiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser en del pasta

Pasta er laget av fint mel, med mindre du spiser fullkornspasta. Vanlig pasta er ikke grovt nok til å gi tarmen noe særlig å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest plask i rompa

Har du prøvd tarmskylling noen gang?

Det er lurt å ta det av og til hvis en har treig mage. Da får en renska opp i rørsystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...