Gå til innhold

fjerne polypper med primolut??

kvinne 24 år

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er litt forvirret egentlig..Jeg holder på å bli utredet for ufrivillig barnløshet. Alt har sett bra ut til nå og vi har sendt søknad om IVF. Men på forrige gynekologsjekk så fant gyn ut at jeg hadde veldig tjukk slimhinne (17mm??). Så snakket han om at det kunne være en liten polypp der, i så fall så kan den fungere som en spiral.Han snakket da om at jeg kanskje må gjøre et inngrep (hysteroscopi?). Men at jeg skulle prøve to mnd med primolut først, i ti dager fra og med dag 16.(vi sendte likevel søknaden om IVF) Men det er det som forvirrer meg er: kan virkelig primolut gjøre sånn at polyppen forsvinner? Eller hvorfor fikk jeg medisinen egentlig? Jeg vil jo bare gjøre det inngrepet fortest mulig.(Jeg har normal, regelmessig syklus. Men blør ganske mye og har sterke smerter.) Håper du kan gi meg noen svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er aldri lett å forsøke å gjette hva en annen lege tenker, men jeg skal gjøre et forsøk. Legen har kanskje tenkt at den tykke slimhinne kunne være en overstimulering (hyperplasi), og den tilstand behandles med gestagen (for eksempel primolut). Ved hyperplasi er det sjelden helt normale menstruasjoner. Primolut vil ikke få en polypp til å forsvinne. Ble det tatt en prøve av livmorslimhinnen? Med en enkel prøvetaking vil man kunne påvise om det foreligger hyperplasi av slimhinnen. Ved å sprøyte saltvann inn i livmorhulen vil det også lett kunne avgjøres om det foreligger en polypp. Man fjerner en polypp ved hysteroskopi hvor et instrument føres inn i livmoren i lokalbedøvelse, og polyppen klippes bort.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...