Gå til innhold

Graviditet og penger.


Gjest Blirpappasnart

Anbefalte innlegg

Gjest Blirpappasnart

Hei

I dag fikk jeg beskjeden, kjæresten/samboeren er gravid.

Vi er i etableringsfasen, og ettersom hun har null styring på penger blir jo den biten min bekymring. Det er ikke akkurat gode tider uten barn - så nå trenger jeg råd til økonomisk tilpasning i tiden som kommer.

Hun er deltidsarbeidende, ikke fast ansatt noe sted og tar vakter nå og da. La oss si at hun tjenter 10K pr. mnd. for enkelhetsskyld.Vi er samboere, og jeg har grei inntekt.

Dersom hun blir syk nå under graviditeten kan hun jo ikke jobbe, og så lenge hun lever av ekstravakter kan det da merkes rent økonomisk. Bør hun melde seg opp som student? (fødselsstipend) eller bør hun forsøke å finne seg fast jobb? Bør vi flytte fra hverandre? Det er tusen spørsmål i hodet mitt nå, og jeg trenger råd.

Jeg antar det mest økonomisk gunstige er om vi flytter fra hverandre. Da får hun vel morstrygd som alenemor. Samtidig virker det litt sprøtt at samboeren må flytte fra hverandre for å få endene til å møtes også.

Noen gode nettsider om denne problemstillingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere flytter fra hverandre, får dere en ekstra husholdning å betale for, tror du egentlig det er særlig lønnsomt?

Pluss at man ikke har rett til støtte når man er kjæreste med barnefaren, så det ville være svindel, med mindre dere faktisk slår opp også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blirpappasnart

Hvis dere flytter fra hverandre, får dere en ekstra husholdning å betale for, tror du egentlig det er særlig lønnsomt?

Pluss at man ikke har rett til støtte når man er kjæreste med barnefaren, så det ville være svindel, med mindre dere faktisk slår opp også.

Hennes familie bor like ved, hun kunne låne et rom der uten store problemer. Hun må da vel fortsatt ha lov å komme på besøk? Stemmer det virkelig at loven er så rigid? Dersom en kaller seg kjærester har en ikke lov? Det er vel bare å unnlate å kalle seg kjærester det og heller bare leve som det?

Jeg har ikke anelse, så jeg bare spør. Vi må jo sette barnets beste over oss selv nå, og det blir uansett en overgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennes familie bor like ved, hun kunne låne et rom der uten store problemer. Hun må da vel fortsatt ha lov å komme på besøk? Stemmer det virkelig at loven er så rigid? Dersom en kaller seg kjærester har en ikke lov? Det er vel bare å unnlate å kalle seg kjærester det og heller bare leve som det?

Jeg har ikke anelse, så jeg bare spør. Vi må jo sette barnets beste over oss selv nå, og det blir uansett en overgang.

Det som spiller noen rolle, er hvor mye kontakt dere har; om dere har kontakt ut over det som er nødvendig i forhold til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blirpappasnart

Det som spiller noen rolle, er hvor mye kontakt dere har; om dere har kontakt ut over det som er nødvendig i forhold til barnet.

Hvem tar den vurderingen? Jeg må jo vurdere alle muligheter opp mot hverandre for og imot.

Ting blir uansett anderledes og det blir jo mest sansynlig magrere tider rent økonomisk - men hadde håpet å kunne planlegge også fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke noen ting om stønadsordningene, men jeg synes det høres ut som en utrolig dum idé å flytte fra hverandre, både for deres lille familie og for parforholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem tar den vurderingen? Jeg må jo vurdere alle muligheter opp mot hverandre for og imot.

Ting blir uansett anderledes og det blir jo mest sansynlig magrere tider rent økonomisk - men hadde håpet å kunne planlegge også fremtiden.

Trygdekontoret.

Jeg er enig med de ovenfor som sier at dette er en dårlig idé. Både praktisk og moralsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen god ideè å flytte fra hverandre nå, kan ikke tenke meg at dere kunne komme på det selv. NÅ er denne tiden dere trenger hverandre mest, og spesielt samboeren din trenger deg. Ikke bare rent økonomisk.

Det kan være lurt å sjekke på trygdeetatens nettsider, eller kontakte amathea( www.amathea.no) De kan jo ha noen gode tips hvordan klatre seg i sånn situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mener nå jeg

Hennes familie bor like ved, hun kunne låne et rom der uten store problemer. Hun må da vel fortsatt ha lov å komme på besøk? Stemmer det virkelig at loven er så rigid? Dersom en kaller seg kjærester har en ikke lov? Det er vel bare å unnlate å kalle seg kjærester det og heller bare leve som det?

Jeg har ikke anelse, så jeg bare spør. Vi må jo sette barnets beste over oss selv nå, og det blir uansett en overgang.

"Det er vel bare å unnlate å kalle seg kjærester det og heller bare leve som det?"

Nei, det er jo _det_ som er svindel. Får Trygdekontoret nyss i dette, ligger dere dårlig an. Jeg synes dama di bør få seg en fast jobb. Om det så er i kassa på en butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bør stå på litt mer. Herre gud det er da ikke bare ditt ansvar å forsørge familien?

Hun kan ta på seg vask av hus, mer ekstra vakter, andre småjobber, melde seg på kurs gjennom aetat, det er mange muligheter til iallefall noen få kroner ekstra hvis hun bare gidder.

Ta totalstyring over økonomien så lenge hun ikke er kapabel til å håndtere penger, nå trenger dere de kronene som er.

Når hun ikke har rett på fødselspenger har hun rett på enganngsstønad, en del tusen det, sjekk trygdesidene, og det bruker dere til å handle inn, gjerne brukt, vogn, seng og annet nødvendig utstyr.

Resten av pengene tar du på bank og porsjonerer ut pr. måned så langt det går.

Sett opp ønskeliste til famlie og venner, klær og ting og tang til den lille som dere trenger, penger spart.

La henne ikke sitte på rævva og dingle med bena med mindre hun blir syk under graviditeten, å være gravid er nemmelig ingen sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blirpappasnart

Det er ingen god ideè å flytte fra hverandre nå, kan ikke tenke meg at dere kunne komme på det selv. NÅ er denne tiden dere trenger hverandre mest, og spesielt samboeren din trenger deg. Ikke bare rent økonomisk.

Det kan være lurt å sjekke på trygdeetatens nettsider, eller kontakte amathea( www.amathea.no) De kan jo ha noen gode tips hvordan klatre seg i sånn situasjon.

Hei

Jeg tenkte vel mest på trygdesvindel, hun sjekker posten sin og har et rom til sin familie - og bor stort sett hos meg. Ok, en skal ikke svindle - men er nok en konsekvensetiker. Har det konsekvenser å være en svindel må en vel heller vurdere andre løsninger.

Jeg forstår bare ikke hvordan en skal kunne ta noen for slik "svindel" så lenge en har forskjellige postadresser - en må da fortsatt få komme på besøk til hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blirpappasnart

Hun bør stå på litt mer. Herre gud det er da ikke bare ditt ansvar å forsørge familien?

Hun kan ta på seg vask av hus, mer ekstra vakter, andre småjobber, melde seg på kurs gjennom aetat, det er mange muligheter til iallefall noen få kroner ekstra hvis hun bare gidder.

Ta totalstyring over økonomien så lenge hun ikke er kapabel til å håndtere penger, nå trenger dere de kronene som er.

Når hun ikke har rett på fødselspenger har hun rett på enganngsstønad, en del tusen det, sjekk trygdesidene, og det bruker dere til å handle inn, gjerne brukt, vogn, seng og annet nødvendig utstyr.

Resten av pengene tar du på bank og porsjonerer ut pr. måned så langt det går.

Sett opp ønskeliste til famlie og venner, klær og ting og tang til den lille som dere trenger, penger spart.

La henne ikke sitte på rævva og dingle med bena med mindre hun blir syk under graviditeten, å være gravid er nemmelig ingen sykdom.

Joa, men hva om hun ikke gidder? Nå er hun tross alt mer enn bare kjæresten min - hun skal jo bli mor til våre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men hva om hun ikke gidder? Nå er hun tross alt mer enn bare kjæresten min - hun skal jo bli mor til våre barn.

Nei, om hun "ikke gidder" så er det nok svært lite du kan gjøre, for da er hun nok en ung, lat og bortskjemt jentunge, og det lar seg nok ikke å gjøre om på et sekund.

Som du sier: "nå er hun ikke bare kjæresten min men skal bli mor til mitt barn".

Hadde hun vært en voksen og ansvarsfull person så hadde hun tenkt det samme, å være mor innebærer et stort ansvar, og det er vanlig å gi svært mye av seg selv i den situasjonen.

Å trå til litt og gjøre sitt for fellesskapet er jo en selvfølge.

Kommer du ingen veg så er det jo bare å prøve å prate henne til fornuft og ta fra henne all råderett over pengene.

Så får du håpe hun vokser med oppgaven.

Makan altså, slike jentunger har jeg så lyst til å virkelig lekse opp altså.

Stakkars deg. Du virker som en ansvarsfull og god ung mann, du fortjener antagelig så meget bedre.

Skulle ikke forundre meg det spor om dette forholdet røk en eller annen gang i nær fremtid, iallefall hvis ikke hun skjerper seg, da får du være en god pappa og kose deg med barn og fremtid.

Lykke, lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg tenkte vel mest på trygdesvindel, hun sjekker posten sin og har et rom til sin familie - og bor stort sett hos meg. Ok, en skal ikke svindle - men er nok en konsekvensetiker. Har det konsekvenser å være en svindel må en vel heller vurdere andre løsninger.

Jeg forstår bare ikke hvordan en skal kunne ta noen for slik "svindel" så lenge en har forskjellige postadresser - en må da fortsatt få komme på besøk til hverandre?

Når det gjelder slik svindel så har det forekommet svært mye av det og derfor så er de også blitt hardere på sjekk på det området.

De spionerer faktisk over tid, tro meg eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært samboeren din hadde jeg prøvd å fått meg noe fast å gjøre, så mye som mulig i minst 6 mnd fremover. Det vil gjøre at hun får utbetalt mer når hun går ut i svangerskapspermisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest til pontiac

Nei, om hun "ikke gidder" så er det nok svært lite du kan gjøre, for da er hun nok en ung, lat og bortskjemt jentunge, og det lar seg nok ikke å gjøre om på et sekund.

Som du sier: "nå er hun ikke bare kjæresten min men skal bli mor til mitt barn".

Hadde hun vært en voksen og ansvarsfull person så hadde hun tenkt det samme, å være mor innebærer et stort ansvar, og det er vanlig å gi svært mye av seg selv i den situasjonen.

Å trå til litt og gjøre sitt for fellesskapet er jo en selvfølge.

Kommer du ingen veg så er det jo bare å prøve å prate henne til fornuft og ta fra henne all råderett over pengene.

Så får du håpe hun vokser med oppgaven.

Makan altså, slike jentunger har jeg så lyst til å virkelig lekse opp altså.

Stakkars deg. Du virker som en ansvarsfull og god ung mann, du fortjener antagelig så meget bedre.

Skulle ikke forundre meg det spor om dette forholdet røk en eller annen gang i nær fremtid, iallefall hvis ikke hun skjerper seg, da får du være en god pappa og kose deg med barn og fremtid.

Lykke, lykke til.

Hvorfor sitter du der og kritiserer andres forhold. Du vet vel ingenting om hun er ansvarsfull eller ikke. Ønsker begge lykke til jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med folket under som ber deg styre unna trygdesvindel. Kunne sagt masse i den forbindelse, men skal la deg slippe.

Det smarteste kjæresten din gjør er å skaffe seg fast arbeid fortere enn svint. Om hun jobber 6 av de siste 10 mnd før fødsel tjener hun opp permisjonspenger. Dersom hun skulle bli sykemeldt gjelder dette også som arbeid, men hun må altså ha fast arbeid å være sykemeldt fra.

Hun er ikke pliktet til å opplyse en ny arbeidsgiver om graviditeten før 12 uker før permisjonsstart (tror jeg det er, dette må du sjekke), så å ikke nevne dette på et intervju nå er uproblematisk (selv om det sikkert føles litt ekkelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...