Gjest anonym akkurat her ja Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Hvilke antipsykotikum gir ikke vektøkning, virker godt for tankekjør og hjelper for å få sove? For min del er all vektøkning helt uakseptabelt, dvs at jeg slutter på medisinen om jeg legger på meg 1 kg. Medisiner hvor dette er en sannsynlig bivirkning er jeg ikke iteressert i å prøve. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
serenity777 Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Dette vet jeg litt om, zeldox og abilify er de eneste nøytrale pillene når det gjelder vekt. Zeldox, tror jeg endog er slankende, iallefall har jeg mistet matlysten. Ikke fordi jeg er deprimert eller noe, men jeg har bare ikke lyst på mat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym akkurat her jeg Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Dette vet jeg litt om, zeldox og abilify er de eneste nøytrale pillene når det gjelder vekt. Zeldox, tror jeg endog er slankende, iallefall har jeg mistet matlysten. Ikke fordi jeg er deprimert eller noe, men jeg har bare ikke lyst på mat. Hei, og takk for svar :-) Hvordan er zeldox og abilify i forhold til søvn? Jeg er veldig stresset og urolig for tiden, så det er greit om tabletten kan ha en litt beroligende effekt. Er det dokumentert at zeldox kan virke slankende? Om det er det tviler jeg sterkt på at legen skriver det ut til meg, da velger h*n nok noe annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
serenity777 Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Hei, og takk for svar :-) Hvordan er zeldox og abilify i forhold til søvn? Jeg er veldig stresset og urolig for tiden, så det er greit om tabletten kan ha en litt beroligende effekt. Er det dokumentert at zeldox kan virke slankende? Om det er det tviler jeg sterkt på at legen skriver det ut til meg, da velger h*n nok noe annet. Tror ikke det er dokumentert slankende. Men jeg som har gått på zyprexa i 4 år, merker at matlysten min er omtrent 1/3 av det den var for et par uker siden da jeg byttet. Den er slett ikke beroligende. Jeg personlig sover dårlig i ett døgn, feks i går la jeg meg klokken 23 og sovnet først 05.30. Idag sovner jeg nok før etter å ha gått rundt som en zombie i hele dag. Men lenge sover jeg ikke. Forrige gangen jeg gikk på zeldox (sluttet for 4 år siden) gikk jeg ned 12 kg på 2 måneder da hadde jeg også byttet fra zyprexa. Den gangen gikk jeg på en høyere dose, og da var våkenheten mere uttalt. Men det var en annen bivirkning i tillegg og det var jo at jeg fikk plutselige soveanfall. Kunne sitte i sofaen og se på en film, og bli så trett at jeg ikke klarte og holde meg oppe. Snakk om å sovne plutselig på bare noen sekunder. Litt deilig, men jævlig upraktisk. Abilify har jeg ikke prøvd. Kan jeg spørre har du spiseforstyrrelser? Iom at legen din ikke ville skrevet ut noe som kunne virke slankere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym akkurat her ja Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Tror ikke det er dokumentert slankende. Men jeg som har gått på zyprexa i 4 år, merker at matlysten min er omtrent 1/3 av det den var for et par uker siden da jeg byttet. Den er slett ikke beroligende. Jeg personlig sover dårlig i ett døgn, feks i går la jeg meg klokken 23 og sovnet først 05.30. Idag sovner jeg nok før etter å ha gått rundt som en zombie i hele dag. Men lenge sover jeg ikke. Forrige gangen jeg gikk på zeldox (sluttet for 4 år siden) gikk jeg ned 12 kg på 2 måneder da hadde jeg også byttet fra zyprexa. Den gangen gikk jeg på en høyere dose, og da var våkenheten mere uttalt. Men det var en annen bivirkning i tillegg og det var jo at jeg fikk plutselige soveanfall. Kunne sitte i sofaen og se på en film, og bli så trett at jeg ikke klarte og holde meg oppe. Snakk om å sovne plutselig på bare noen sekunder. Litt deilig, men jævlig upraktisk. Abilify har jeg ikke prøvd. Kan jeg spørre har du spiseforstyrrelser? Iom at legen din ikke ville skrevet ut noe som kunne virke slankere? Noe av det siste jeg trenger akkurat nå er enda mindre søvn. Går på ganske store doser sovemedisin, men sover bare 3-4 timer i døgnet, så ap med søvnighet som bivirkning hadde vært ønskelig. Jeg sliter blant annet med anoreksi og må slutte på medisiner som fører til vekttap, så derfor tviler jeg på at legen skriver ut medisiner til meg hvor dette er sannsynlig, uten at vi har drøftet akkurat det. Kan jeg spørre om du har god effekt av zeldox? Nå vet jo ikke jeg hva du bruker den for, men er det en tablett du kan anbefale? Har dårlige erfaringer med ap tidligere ser du, så er egentlig ganske skeptisk til legen sitt råd om å begynne på det igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
serenity777 Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Noe av det siste jeg trenger akkurat nå er enda mindre søvn. Går på ganske store doser sovemedisin, men sover bare 3-4 timer i døgnet, så ap med søvnighet som bivirkning hadde vært ønskelig. Jeg sliter blant annet med anoreksi og må slutte på medisiner som fører til vekttap, så derfor tviler jeg på at legen skriver ut medisiner til meg hvor dette er sannsynlig, uten at vi har drøftet akkurat det. Kan jeg spørre om du har god effekt av zeldox? Nå vet jo ikke jeg hva du bruker den for, men er det en tablett du kan anbefale? Har dårlige erfaringer med ap tidligere ser du, så er egentlig ganske skeptisk til legen sitt råd om å begynne på det igjen. Nei, vil si at zeldox er helt grei. Ikke noen vidunder medisin akkuratt. Jeg får det for angivelig schizofreni. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nienna Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Nei, vil si at zeldox er helt grei. Ikke noen vidunder medisin akkuratt. Jeg får det for angivelig schizofreni. Vidundermedisiner har jeg sluttet å tro på for lenge siden, men en liten bedring hadde ikke vært dumt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nienna Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Vidundermedisiner har jeg sluttet å tro på for lenge siden, men en liten bedring hadde ikke vært dumt Og jeg klarte selvfølgelig ikke å holde meg anonym, heh. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
serenity777 Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Og jeg klarte selvfølgelig ikke å holde meg anonym, heh. nei, men er anoreksi hovedsykdommen din? har du hatt psykotiske eller nærpsykotiske opplevelser? Greit å styr unnae ap hvis man kan. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nienna Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 nei, men er anoreksi hovedsykdommen din? har du hatt psykotiske eller nærpsykotiske opplevelser? Greit å styr unnae ap hvis man kan. Jeg har to hoveddiagnoser, anoreksi og tilbakevendende depressiv lidelse. Den siste tiden har jeg fått tankekjør som visstnok grenser opp mot psykose, om jeg har forstått legen rett, og derfor vil h*n sette meg på ap. H*n mener også dette skal hjelpe mot alvorlig depresjon som ikke reagerer på ad, noe jeg ikke gjør. Jeg har vel egentlig gitt litt opp å følge med på alt nå, for begynner å bli temmelig desperat etter en løsning. Vet at om ting ikke roer seg bærer det bare en vei, dessverre, så da er jeg villig til å prøve det meste for å bli bedre _uten_ innleggelse denne gangen. Sliter også med at jeg ser ting når jeg blir veldig deprimert og jeg føler at folk tar på meg og tankene stopper opp på en måte. Vet ikke om dette er noe som kvalifiserer til ap? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
serenity777 Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Jeg har to hoveddiagnoser, anoreksi og tilbakevendende depressiv lidelse. Den siste tiden har jeg fått tankekjør som visstnok grenser opp mot psykose, om jeg har forstått legen rett, og derfor vil h*n sette meg på ap. H*n mener også dette skal hjelpe mot alvorlig depresjon som ikke reagerer på ad, noe jeg ikke gjør. Jeg har vel egentlig gitt litt opp å følge med på alt nå, for begynner å bli temmelig desperat etter en løsning. Vet at om ting ikke roer seg bærer det bare en vei, dessverre, så da er jeg villig til å prøve det meste for å bli bedre _uten_ innleggelse denne gangen. Sliter også med at jeg ser ting når jeg blir veldig deprimert og jeg føler at folk tar på meg og tankene stopper opp på en måte. Vet ikke om dette er noe som kvalifiserer til ap? Hvis jeg var deg, ville jeg tatt en ap som virker beroligende også. Da har man zyprexa og seroquel. Seroquel er vist minst vektskapende av de to. De virker veldig fint mot tankekjør. Det er desverre en sannhet at de mest beroligende ap er også de man legger på seg av. Etter min erfaring dog. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 God søv kan tenkes påvirket på minst to måter: 1. Via å roe ned tankekjør og angst. Dette gjør alle antipsykotika. 2. Via en direkte trøtthetsskapende effekt. Denne er dessverre i noen grad koblet til samme mekanisme som gir vektøkning. Sammenfattet betyr dette at de beste medisinene til å dempe tankekjør og gi god søvn ofte er de samme som de som kan gi vektøkning. Siden vektpåvirkning er uakseptabelt, står du igjen med Zeldox og Abilify. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.