Gå til innhold

Brystforstørrelse (laaaaangt...!)

Gjest Liselott

Anbefalte innlegg

Gjest Liselott

(Jeg har også dette innlegget på Foreldre-småbarn)

Jeg er noen år over tredve og begynner nå seriøst å vurdere en brystforstørrelse. Jeg har aldrig haft noen bryster, de begynte liksom aldri å vokse og har alltid vært på størrelse med en halv tennisball. Jeg har alltid haft store komplekser for det.

Når jeg var rundt 24-25 valgte jeg å akseptere de som de var og var veldig heldig og traff en underbar mann (nå er vi gifte) som aldri har haft problemer med størrelsen på brystene mine.

Nå har vi fått to nydelige barn og det er nå jeg har fått problemer... Etter amming har de nemlig blitt enda mindre og er helt flate. Det er nesten kun en brystvorte igjen... Mannen min har fortsatt ikke noen problemer med de (sier han i hvert fall) men det har jeg! Det som gjør det vanskelig nå er at jeg ikke er komfortabel i det hele tatt med å være naken lenger. Det påvirker vårt sexliv veldig mye og det er nesten ikke-eksisterende...

Jeg har derfor i løpet av siste halvåret begynt å vurdere en brystforstørrelse. Jeg har ikke diskutert dette med mannen min enda, da jeg vil være helt sikker på hva jeg syns først... Jeg gjør da kun operasjonen for meg og min selvtillit, ikke for mannen min. Men, det er (vel?) en stor operasjon med ganske høy risiko..?

Jeg vil derfor GJERNE høre fra dere som har tatt en slik operasjon, (eller kjenner noen som har gjort det) spesielt fra dere med - i utgangspunktet - veldig små bryster.

- Hva kan gå galt?

- Er det noen type implantat som er bedre til små bryster?

- Hvor mye kan jeg regne med at det koster?

- Fortell gjerne litt om dine opplevelser før, rundt og etter operasjonen!

Ja, jeg skal snakke med leger om dette men begynner her på dol.

Takk på forhånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nye pupper - here I come

Mine nye pupper har nå snart 2 års jubileum.

Vet ikke helt hva jeg skal fortelle, men tar med litt så får du spørre mer:-)

Jeg var 80A før jeg gjorde noe. Dvs. at jeg ofte ikke fylte ut en 80A engang.

La inn 325ml silikon. Det var mer enn vi avtalte på forhånd. Legen bestemte dette under selve operasjonen.

Det er ingen stor operasjon. Inn og ut igjen i løpet av 2-3 timer.

Det gjør veldig vondt noen dager, men jeg sluttet med smertestillende etter ca. 3 dager. I den tiden klarte jeg virkelig ingenting. Ikke engang å komme meg fra liggende i senga og ut av senga. Følte meg skikkelig dum.

Men etter en uke var jeg tilbake på jobb. Etter 3 uker badet jeg i basseng med snuppa, og samtidig begynte jeg så smått å trene igjen.

Foruten at en operasjon alltid er forbundet med risiko er det to risikoer til her. Det ene er faren for hard kapsel. Dvs. at kroppen lager en hard kapsel foran implatatet. Da må du operere på nytt. Den andre faren er selve silikonet.

Det har vært diskutert masse rundt dette, og mange mennesker påstår at de har store plager som skyldes silikon. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om det.

I tillegg skal du vite at du må bytte ut innleggene etter noen år. Mener legen sa at jeg kunne regne med at det holder i 8-15 år. (Men husker ikke helt sikkert)

Jeg har også vært litt uheldig å fått arret for langt nede slik at de noen ganger synes under bikinioverdelen. Skulle ønske de var ca. 2 cm. høyere opp.

Men resultatet har blitt flott:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La inn 325ml silikon. Det var mer enn vi avtalte på forhånd. Legen bestemte dette under selve operasjonen.

Det gjør veldig vondt noen dager, men jeg sluttet med smertestillende etter ca. 3 dager. I den tiden klarte jeg virkelig ingenting. Ikke engang å komme meg fra liggende i senga og ut av senga. Følte meg skikkelig dum.

Men etter en uke var jeg tilbake på jobb. Etter 3 uker badet jeg i basseng med snuppa, og samtidig begynte jeg så smått å trene igjen.

Foruten at en operasjon alltid er forbundet med risiko er det to risikoer til her. Det ene er faren for hard kapsel. Dvs. at kroppen lager en hard kapsel foran implatatet. Da må du operere på nytt. Den andre faren er selve silikonet.

Det har vært diskutert masse rundt dette, og mange mennesker påstår at de har store plager som skyldes silikon. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om det.

I tillegg skal du vite at du må bytte ut innleggene etter noen år. Mener legen sa at jeg kunne regne med at det holder i 8-15 år. (Men husker ikke helt sikkert)

Jeg har også vært litt uheldig å fått arret for langt nede slik at de noen ganger synes under bikinioverdelen. Skulle ønske de var ca. 2 cm. høyere opp.

Har ikke du korrigert arret?

Arret mitt på den ene siden er også ca 2cm under puppen og jeg har vurdert å korrigere dette.

Synes å huske jeg har lest du skulle inn å fikse på det?

Gjorde du det og hva kosta det i såfall?

Og ble du fornøyd etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du korrigert arret?

Arret mitt på den ene siden er også ca 2cm under puppen og jeg har vurdert å korrigere dette.

Synes å huske jeg har lest du skulle inn å fikse på det?

Gjorde du det og hva kosta det i såfall?

Og ble du fornøyd etterpå?

Joda, jeg var inne i fjor på denne tiden for å korrigere dette. Det ble nok litt bedre, men langt i fra bra. (Dvs. mannen min påstår at han ser forskjell, men jeg er nesten usikker på om det er noen forskjell i det hele tatt)

Det kostet ikke noe. Legen sa at dette var en liten ting, og at det var en reklamasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liselott

Takk for svar! Det høres litt skummelt ut med den harde kapseln... Må nok lese litt om det på nettet tror jeg.. Ellers trodde jeg at de la inn implantatet fra armhulen, men det gjor de altså ikke? Hvilken bh-størrelse bruker du nå? Har brystene blitt harde etter operasjonen eller føles de "naturlige"? Hva syns du om at han la inn mer enn dere avtalte?? Jeg vill absolutt ikke ha mye lagt inn. Jeg vill heller att folk skal være i tvil om noe er gjort eller ikke..

Hva fikk deg til å operere deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det høres litt skummelt ut med den harde kapseln... Må nok lese litt om det på nettet tror jeg.. Ellers trodde jeg at de la inn implantatet fra armhulen, men det gjor de altså ikke? Hvilken bh-størrelse bruker du nå? Har brystene blitt harde etter operasjonen eller føles de "naturlige"? Hva syns du om at han la inn mer enn dere avtalte?? Jeg vill absolutt ikke ha mye lagt inn. Jeg vill heller att folk skal være i tvil om noe er gjort eller ikke..

Hva fikk deg til å operere deg?

Har lest at 2% av de som legger inn implatatet under muskelen får hard kapsel, og 5% av de som legger det over får hard kapsel.

Det er tre måter å legge inn implatatet på. I armhulet, under brystet og ved å skjære rundt brystvorten. Det virker som om de forskjellige kirurgene spesialiserer seg på forskjellige metoder.

Nå bruker jeg 80C. De er litt hardere enn før, men ikke harde som tennisballer eller noe. Men de er nok hardere enn naturlige bryster.

Vi var enige om å legge inn 275ml. Jeg mente mindre, men legen overtalte meg til at det ville bli best. Etter operasjonen snakket vi en del om det, og han forklarte at han la inn det som passet best til min kropp. Han tok da stor hensyn til hvor BRED jeg var. For du har sikkert sett de som får pupper som tennisballer. En på hver side.

Mine fyller ut bredden på kroppen min.

Grunnen til at jeg opererte var vel litt sammensatt. Jeg har i alle år sett på min mor som ikke har noe i det hele tatt. Etter at jeg fikk barn var jeg nesten der jeg også. Var bare SÅ lei av å ikke kunne ha på en kjole eller topp og at det så pent ut.

Tenkte da at det er veldig dumt å vente til jeg blir gammel og grå om jeg skal gjøre det.

Så jeg gjorde det for meg, ikke gubben. Han er ikke spesielt puppefiksert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, jeg var inne i fjor på denne tiden for å korrigere dette. Det ble nok litt bedre, men langt i fra bra. (Dvs. mannen min påstår at han ser forskjell, men jeg er nesten usikker på om det er noen forskjell i det hele tatt)

Det kostet ikke noe. Legen sa at dette var en liten ting, og at det var en reklamasjon.

Ok. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gjort det for 6 år siden. Jeg var helt flat, fikk ikke bh i noen størrelse :o)

Jeg la inn 275gr og ble en 75C/80B, det holder i lange baner for meg. Jeg utvikltet hard kapsel i det ene etter noen mnd, dermed måtte jeg opereres en gang til. Kunne bruke samme protesen så det kostet ingenting og siden har den vært i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du tenker på dette ene og alene for din egen del, da har du større sjangse for å være vel med valget du tok.

Du kan legge inn saltvannsproteser eller silikon. I Danmark bruker de også oljeproteser, men det har de så vidt jeg vet ikke blitt helt vel med i Norge ennå.

Legene pleier å skryte en del av silikonproteser, de sier disse i dag er svært gode og sikre og at det er ingen studie foreløbig som bekrefter sykdommer ol. av silikonlekkasje. (Det var det jeg hørte for noe få år siden iallefall)

Protesene i dag er også mer "ruglete" slik at de danner et penere utseende og gi mindre sjangs for kapsel.

De kan opereres inn via armhulen, brystvorten og under brystet, legene pleier å ha sin "favoritt".

De kan legges under eller over brystmuskelen, mener under er oftest anbefalt.

Kapsling er det som er den største "faren" ved å legge inn.

Da er det kroppen selv som "støter fra seg" innleggene og det kapsles rundt dem slik at brystet blir hardt. Da må en operere på nytt, kanskje går det bedre gang to, kanskje etter tre ganger, kanskje aldri.

Slikt vet man ikke før en får prøvd.

Selve inngrepet er lite farlig eller skummelt. Det går fort og en er i grei form etterpå. Selvsakt er man rimelig støl/vond i brystpartiet en stund men forferdelig vondt bør det slettes ikke være for alle.

Du skal unngå slag og harde press etc på brystene den første tiden.

Det går seg fort til, men det sies at det skal gå minst et halvt år om ikke mye lenger før en ser det endelige resultat. Brystene er til å begynne med harde og spendte men blir mykere og finere dag for dag.

Jeg har erfaringer fra flere med silikon, noen har fått hard kapsling og det også etter andre operasjon. Andre har de fineste bryster, myke og helt som vanlige. Kan ikke sees at det er innlegg og de flyter utover når en ligger på rygg osv.

Noen er heldige, noen er uheldige, desverre.

Å ta for mye er nok ingen ide, det er vel da brystene blir seende "uekte" ut. Slappe ammepupper er de aller best egnede for dette inngrepet (sakt av lege)

Det er noen sider på nettet som viser før og etter bilder, du får prøve å titte der. Du kan også kontakter en plastisk kirurg for konsultasjon og for å se før og etter bilder, samt diskutere hvilke størrelse som kunne passe deg.

Det koster rundt en 500.- kr, og disse blir som regel trukket fra hvis du bestiller operasjon. Men priser etc finner du også på nettet.

Ikke stol blindt på legens vurdering av størrelse. Kjenner ei som ble anbefalt 100, men som valgte 290, og hennes bryster er helt flotte til kroppen.

Bruk poser med sukker, eller annet for å veie og se virkelig hvor mye/lite x ant ml. er.

Det er en del som har problemer med innleggene sine, men det er også svært mange som har det veldig bra med dem og som er svært fornøyde. De ligger på magen og sover, og lever helt som normalt, hvis du velger inngrep så får du bare håpe at du er en av de sistnevnte.

Det er forferdelig synd at du begynner å få problemer med å være naken med mannen din, så hvis du ikke tar opersjon så bør du jobbe hardt med deg selv for å godta den kroppen du har, så ikke du får ødelagt kvaliteten på dagliglivet ditt.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...