Gjest rettferdigellerikke Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 jeg skal flytte inn til kjæresten min, altså bli samboere. Han kjøpte leiligheten for 1 år siden. Han betaler derfor lån, renter og husleie. Jeg er enig i at jeg skal være med å betale på husleien (50/50), men hva er rettferdig i forhold til rentene? Det gjør meg ingenting å betale halvparten av rentene heller, men er dette rettferdig? Jeg kommer jo ikke til å tjene noe på leiligheten når den selges. men samtidig tjener ikke han noe på selve rentene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Jeg synes halve leia er nok. Skal du begynne å betale renter så ville jeg hatt det på samboer kontrakt. del opp mitt, ditt og felles eie osv? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Humlepungen Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Du skal være med på å betale renter og husleie til borettslaget ja. Hva med å kjøpe deg inn i leiligheten? Det er ikke rettferdig at du har vært med på å betale renter og husleie... og så plutselig blir det slutt etter et par år. Da sitter han igjen med å eie hele leiligheten selv, og du har vært med på å betale ned renter og husleie uten å sitte igjen med noe. Har du råd til å kjøpe deg inn? Hvis ikke synes jeg ikke du skal betale noe av rentene i hvert fall. Kun husleie. For det er hans som eier leiligheten, og "eier" lånet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Synes ikke det er urimelig at du betaler en god del av rentene i tillegg til husleien, i hvert fall. Avdragene må selvfølgelig han betale, med mindre du skal ha eierandel i leiligheten. Men husk at det er han som får skattefradraget for rentene, så enten må du betale forholdsmessig mindre, eller du må få med rentene du betaler i selvangivelsen på en eller annen måte. Synes uansett det er en litt dårlig løsning kun å leie hos kjæresten, ville heller satset på å kjøpe meg inn i leiligheteh eller aller helst kjøpt noe sammen. Om det skulle bli slutt vil du som det er nå stå på helt bar bakke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Regn ut hvor stor andel av leilihetslånet han har nedbetalt nå. Resten deler dere i to og betaler likt, hvis du har råd. Jeg hadde aldri flyttet sammen med noen tror jeg da, uten at vi skulle ha alt sammen. Men nå er jeg en liten rødstrømpe da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 For å skjære igjennom: finn ut hva leietaksten er, og betal han halvparten av denne. Altså halvparten av en evt husleie for en leietaker inkl strøm. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nøffgakkmøbææ Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 juridisk sett burde du kjøpe deg inn. hvis du skal tjene noe på det. ellers blir det et tapsprosjekt uansett hvordan du vrir og vender på det. ellers kan du betale husleien og han lånet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Jeg synes dere bør gå sammen 100% om dette. (Og skrive en samboeravtale) Da står dere likt den dagen leiligheten skal selges. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Det beste for deg er at du kjøper deg inn og betaler halvparten av boliglånet. Da vil du være med på prisstigningen og tjene penger på leiligheten. Hvis ikke så får dere bli enige om en fast sum du betaler i husleie for å bo der. Men den bør være godt under halvparten av lånet på leiligheten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Det beste for deg er at du kjøper deg inn og betaler halvparten av boliglånet. Da vil du være med på prisstigningen og tjene penger på leiligheten. Hvis ikke så får dere bli enige om en fast sum du betaler i husleie for å bo der. Men den bør være godt under halvparten av lånet på leiligheten. Hvorfor skal husleien være godt under halvparten av lånet? Hvorfor skal man få rabatt på boligutgifter fordi man bor hos kjæresten sin? Jeg er enig med keinstein. Halvparten av markedsleie. Selvfølgelig forutsatt at det å kjøpe seg inn ikke er aktuelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Hvorfor skal husleien være godt under halvparten av lånet? Hvorfor skal man få rabatt på boligutgifter fordi man bor hos kjæresten sin? Jeg er enig med keinstein. Halvparten av markedsleie. Selvfølgelig forutsatt at det å kjøpe seg inn ikke er aktuelt. Jo, fordi hun ikke er med å tjene penger på leiligheten. Han tjener fett på verdistigningen på leiligheten og derfor synes jeg ikke det er riktig at hun skal betale halvparten av boligutgiftene heller. Hun bør jo betale for maten i tillegg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Jo, fordi hun ikke er med å tjene penger på leiligheten. Han tjener fett på verdistigningen på leiligheten og derfor synes jeg ikke det er riktig at hun skal betale halvparten av boligutgiftene heller. Hun bør jo betale for maten i tillegg. Men hun er ikke med på å ta risikoen for verdifall heller. Markedsleie reflekterer som regel kostnadene ved å eie, og er et bedre utgangspunkt synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Hvis du ikke skal kjøpe deg inn i leiligheta (og det heller ikke ville vært aktuelt å kjøpe leilighet nå uansett) så synes jegd et er mest rettferdig at dere deler på renter og avdrag 50/50. Du tjener ikke noe på det, men taper heller ikke noe, og du slipper billigere unna enn du ville gjort om du hadde leid egen bolig. Enkelt og greit og rettferdig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Men hun er ikke med på å ta risikoen for verdifall heller. Markedsleie reflekterer som regel kostnadene ved å eie, og er et bedre utgangspunkt synes jeg. Det er sant det, men muligheten for fall er svært liten. I løpet av de siste 50 år har vi hatt kun ett krakk. Hvis huseier ikke vil slippe henne inn på eiersiden så får han ta den sjangsen. Hvis ikke så synes jeg at han vil ha i pose og sekk og det mener jeg blir feil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Det er sant det, men muligheten for fall er svært liten. I løpet av de siste 50 år har vi hatt kun ett krakk. Hvis huseier ikke vil slippe henne inn på eiersiden så får han ta den sjangsen. Hvis ikke så synes jeg at han vil ha i pose og sekk og det mener jeg blir feil. Ja, hvis han nekter henne å kjøpe seg inn, synes jeg det stiller seg annerledes. Men hva om det er hun som nekter å kjøpe seg inn, fordi hun ikke vil bruke så mye penger på å bo, og dermed forventer at han subsidierer henne? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hans p Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 For meg er det ikke forenelig å være i et kjærlighetsforhold og samtidig være i et leietaker/huseierforhold. Jeg synes ikke man skal flytte sammen før man er i et forpliktende forhold, der man ønsker å ta vare på og forsørge hverandre i (eventuelt kommende) ulike faser av livet. Og at begge parter sitter igjen med omtrent lik levestandard. Så jeg synes at dere ut fra deres økonomi, skal se på hvor stor del av boligen dere har råd til å eie, hvis du feks kan ta opp et lån på 30% av boligens verdi, så kjøper du deg inn med dette, og betaler renter og avdrag på ditt lån, og samboer betaler på sitt lån. Blir det brudd, får dere deres respektive del av boligens verdi. Gifter dere dere og kjøper noe større, går dere inn i ekteskapet med hver deres del, og ytterligere verdiskapning som kommer etter dette, er felles. Har man råd til å dele 50/50 er det flott, men 80/20 er også mye bedre enn at bare den ene eier og den andre leier. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Ja, hvis han nekter henne å kjøpe seg inn, synes jeg det stiller seg annerledes. Men hva om det er hun som nekter å kjøpe seg inn, fordi hun ikke vil bruke så mye penger på å bo, og dermed forventer at han subsidierer henne? Jeg ser den, men hun vil likevel ikke tjene altfor mye på dette, hvis husleien settes på et nivå, som ikke er så veldig langt unna det hun måtte betale på leiemarkedet.Men det kan være at leieprisene kan være like høye som hva et lån koster og det mener jeg det blir feil å ta full markedsleie. Det med at det skal være under lånekosnadene er jo innenfor visse forutsetninger. Hvis leiligheten er nedbetalt så blir jo dette helt feil. Jeg tenkte på normale lån som er relativt store ennå. Så det finnes ikke ett fasitt svar her, men hver situasjon må vurderes for seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Jeg ser den, men hun vil likevel ikke tjene altfor mye på dette, hvis husleien settes på et nivå, som ikke er så veldig langt unna det hun måtte betale på leiemarkedet.Men det kan være at leieprisene kan være like høye som hva et lån koster og det mener jeg det blir feil å ta full markedsleie. Det med at det skal være under lånekosnadene er jo innenfor visse forutsetninger. Hvis leiligheten er nedbetalt så blir jo dette helt feil. Jeg tenkte på normale lån som er relativt store ennå. Så det finnes ikke ett fasitt svar her, men hver situasjon må vurderes for seg. Det siste er jeg enig i. Mesteparten av det andre også. Egentlig tror jeg ikke vi er særlig uenige i det hele tatt. Men det er ganske mange i sånne diskusjoner som ikke forstår hva det faktisk koster å bo - og som ser ut til mene at det er normalt å forvente at når man eier en leilighet, skal man spandere gratis bolig på kjæresten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Det siste er jeg enig i. Mesteparten av det andre også. Egentlig tror jeg ikke vi er særlig uenige i det hele tatt. Men det er ganske mange i sånne diskusjoner som ikke forstår hva det faktisk koster å bo - og som ser ut til mene at det er normalt å forvente at når man eier en leilighet, skal man spandere gratis bolig på kjæresten. Tror heller ikke at vi er noe særlig uenige:-) Bo gratis er i alle fall svært urettferdig. I en periode er det selvsagt også greit. I tillegg kan det være aktuelt hvor den ene parten har svært god råd og den andre sliter økonomisk, så kan det også for en periode være greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.