Gå til innhold

2 eller flere barn?

Gjest millit

Anbefalte innlegg

De aller fleste i min vennekrets, syns det holder med to barn. Altså, det er ikke lenger så vanlig å få 3-4-5... Syns du det holder med to? og i såfall hvorfor? Er kjernefamilien på 4 det enkleste? Eller er det ok med flere enn 2, syns du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I min vennekrets er det stort sett folk med tre unger, ei med fire :-)

Jeg synes det er flott med tre unger, jeg. Men det er helt sikkert OK med både en, to, fire, og fem unger også, for den saks skyld - det kommer an på hvordan foreldrene planlegger familien og familielivet, det. :-)

Jeg har alltid planlagt (i den grad det har vært planlagt ;-) familien ut fra hva jeg tror ville fungere godt for OSS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det ene eller det andre er så mye mer eller mindre vanlig nå enn for ikke så altfor lenge siden, det er f.eks. mange som får flere kull med barn, slik at familiestørrelsen varierer med samværsopplegget.

Vi ønsket oss ikke fler enn to barn fordi det ikke passer i den boligen vi hadde og ønsket å fortsette å bo i. Dessuten var vi godt voksne og strevde så lenge med å få nr. 2 at det var urealistisk å få fler.

Personlig er jeg alltid glad for at jeg ikke har fler enn to barn i desember og mai / juni. Men man tilpasser seg det meste - de dukker jo ikke plutselig opp som aktive skolebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss holder det med 2! Mange av venninnene mine har tre, men jeg synes det virker veldig travelt. En ting er at det er travelt når de er små, men det er ganske mye når de blir eldre også. De skal kjøres hit og dit, følges opp med lekse og prøver, foreldresamtaler, foreldremøter og avslutninger... Med mine to har jeg som regel tid til en prat på sengekanten med begge, og DET er noe jeg setter stor pris på. All ære til dem som klarer alt dette med tre eller flere!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig praktisk med bare 2 barn da. Men jeg følte meg absolutt ikke ferdig med å få barn etter nr. 2.

Nå har vi fått nr. 3, og nå føler jeg meg helt ferdig. Selv når jeg holder nyfødte kjenner jeg ingen trang til å få flere - og det sier litt når det gjelder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For oss holder det med 2! Mange av venninnene mine har tre, men jeg synes det virker veldig travelt. En ting er at det er travelt når de er små, men det er ganske mye når de blir eldre også. De skal kjøres hit og dit, følges opp med lekse og prøver, foreldresamtaler, foreldremøter og avslutninger... Med mine to har jeg som regel tid til en prat på sengekanten med begge, og DET er noe jeg setter stor pris på. All ære til dem som klarer alt dette med tre eller flere!

mvh

"Med mine to har jeg som regel tid til en prat på sengekanten med begge, og DET er noe jeg setter stor pris på. All ære til dem som klarer alt dette med tre eller flere!"

Ikke noe problem det så lenge man har riktig aldersforskjell på dem. Jeg har to jenter på 9 og 12 år og en gutt på 5. Hos oss kan det faktisk like så godt være ei av jentene som tar både legging og lesing/prat på sengekanten for den minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lalala1365380457

jeg er enebarn og samboer har ett søsken.. vi synes begge familiene våre godt kunne vært større gjennom oppveksten og ønsker dermed tre barn. en er _alt for lite_, to er for få, fire er for mange ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig praktisk med bare 2 barn da. Men jeg følte meg absolutt ikke ferdig med å få barn etter nr. 2.

Nå har vi fått nr. 3, og nå føler jeg meg helt ferdig. Selv når jeg holder nyfødte kjenner jeg ingen trang til å få flere - og det sier litt når det gjelder meg :)

Sånn har jeg også det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Med mine to har jeg som regel tid til en prat på sengekanten med begge, og DET er noe jeg setter stor pris på. All ære til dem som klarer alt dette med tre eller flere!"

Ikke noe problem det så lenge man har riktig aldersforskjell på dem. Jeg har to jenter på 9 og 12 år og en gutt på 5. Hos oss kan det faktisk like så godt være ei av jentene som tar både legging og lesing/prat på sengekanten for den minste.

Ja, det er klart at med flere barn kan de eldste hjelpe til med de yngste, tror selvsagt ikke de har vondt av det, tvertimot! Men om tre år er da dine 8, 12 og 16 (?), og da blir det MYYYE kjøring på ettermiddag- og kveldstid, i hvert fall om de har mange aktiviteter, og den eldste gjerne har begynt å "farte litt rundt". Men flott at dere klarer det selvsagt!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som skal følges opp! All ære til dem som fikser det for mange unger, jeg hadde ikke gjort det. Jeg synes det var enorm forskjell på barnehage og skole i alt jeg måtte ha oversikt over og huske på.

Da jeg fikk barn nr to, tenkte jeg at det sikkert ikke var siste gang jeg skulle ha et barn. Nå har livssituasjonen min endra seg, og jeg er ganske sikker på at jeg ikke skal ha flere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

Akkurat sånn opplever jeg det også, da de var små var det forsåvidt travelt, men nå er de større og alle ettermiddagene er fullbooket. Jeg hadde ikke hatt kapasitet til å følge opp enda et barn innbiller jeg meg.

Er rett og slett imponert over dem som har mange barn og greier å følge dem opp alle sammen. Det gjør seg ikke av seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 verkar vere normen rundt omkring. Ettersom eg ventar den 4. så syns eg tydelegvis at det er heilt greit med fleir ;-) Men da trur eg kanskje vi har nådd kapasiteten vår også. Det vil tida vise.

Dette er i bunn og grunn noko kvar familie må finne ut av sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er klart at med flere barn kan de eldste hjelpe til med de yngste, tror selvsagt ikke de har vondt av det, tvertimot! Men om tre år er da dine 8, 12 og 16 (?), og da blir det MYYYE kjøring på ettermiddag- og kveldstid, i hvert fall om de har mange aktiviteter, og den eldste gjerne har begynt å "farte litt rundt". Men flott at dere klarer det selvsagt!

mvh

Så veldig mye kjøring blir det nok ikke, er så heldig at det meste ligger i nærheten ellers sykler de, de har aldri blitt vent til at de får skyss over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig mye kjøring blir det nok ikke, er så heldig at det meste ligger i nærheten ellers sykler de, de har aldri blitt vent til at de får skyss over alt.

Ja, dersom alt ligger i nærheten blir jo ikke det noe problem! Begge mine spiller (har spilt) fotball, og da er det gjerne kamper et helt annet sted i fylket, å kjøre to timer en vei til kamp er ikke uvanlig, og når da begge skal spille blir det logistiske problemer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fire barn jeg, men jeg begynte jo med ett... ;) Da det etter hvert ble to barn, var jeg egentlig fornøyd, men det var vel noe i meg som ikke var helt ferdig.

Det er noe med at veien blir til mens man går, en forandrer seg, lærer og erfarer, og tilpasser seg de til enhver tid rådende omstendigheter. Det har gått bra så langt! Håper jeg.

Men det blir nok ikke noen nr. 5.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to tette, og jeg hadde gjerne fått flere, men etter lange og vonde sykdomsperioder i nær familie, klarer vi ikke mere enn to barn. Barna har ingen besteforeldre i live, så vi har aldri avlastning på noen måte. jeg føler ikke at vi trenger avlastning, men med tre barn er det vanskligere med fulle jobber, da blir det liten tid til fritidsaktiviter m.m.

Hadde ting i våres fam. vært annerledes, så ville jeg helt klart hatt flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss er det passe med to. Grunnene er flere:

-Vi har ikke mye familie i nærheten til å stille opp om det skulle trengs. Vi føler av den grunn oss litt sårbare for f.eks sykdom eller andre ting. Det er stort ansvar å ha barn, særlig når vi har det hele og fulle ansvaret alene uten mange å spørre om hjelp om det skulle bli krise. Lettere å få hjelp med bare to barn enn en hel flokk..?

-Vi bor på liten plass og har foreløpig ikke lyst til å ta opp mer lån for å kjøpe noe større. Sånn sett kan man si at vi ikke har råd til flere barn.

-Barn krever mye oppfølging. Ettersom vi begge både ønsker å jobbe fullt + at vi trenger pengene, syns jeg ikke det er riktig for oss å få enda flere barn. Bedre å ha bare to, og ha tid nok til å følge dem ordentlig opp.

-I forhold til ferier, helger, bilturer og sånt er det meste lagt opp til familier på fire. Bilen vi har vil romme et barn til, men det ville blitt veldig trangt.

Dette er våre grunner, for andre vil det ikke være mange nok barn før man har rundt 8 og da var det riktig for dem. Fint at folk er forskjellige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolverina

For min del er 2 barn nok, det vil si...max 3 :)

Dette er ikke fordi jeg _ikke vil_ ha en stor familie, men fordi jeg ikke tror jeg takler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...