gripp Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 VG melder at vedkommende som kastet en bløtkake på finansminister Kristin Halvorsen, skal dømmes med utgangspunkt i en strafferamme på 15 års fengsel (!) Det er jo omtrent det doble av det man får for å ta livet av folk. Å tilsmusse sosialisten Halvorsens dyre klær med dette ekle, besteborgerlige bakverk er selvsagt en langt mer alvorlig forbrytelse. Selv vil jeg hevde at det var nødvendig med et signal til røde-Kristin om at hun som sosialist og nato-motstander kanskje burde finne seg noe annet å gjøre enn å styre kapitalist-nasjonen og nato-medlemmet Norges finanser. Kakekastingen er en adekvat og presis påpeking av misforholdet, og burde derfor gis hederlig omtale i stedet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 he-he....det skal bli morsomt å se utfallet av dette. Jeg forstår at man reagerer, men likefullt skal det bli interessant å se hvor alvorlig man mener dette bør straffes i forhold til grove voldsforbrytelser. Blir det en streng straff så tror jeg det fort vil bryte med folks vanlige rettsoppfatning - ikke minst med tanke på de latterlig lave straffer som blir gitt til personer som har ødelagt en stor del av livet og livskvaliteten for andre. Men det er kanskje mulig at Kristin Halvorsen føler at hennes liv til en stor grad har blitt ødelagt av dette også? For kanskje den fikk henne til å tenke....? :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Hehe det er helt latterlig!! Leste om det på vg i stad og jeg kan ikke annet enn å rise på hodet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Jeg har vel aldri forstått meg på strafferammene vi har har i Norge... En del ting straffes utrolig hardt, mens andre får omtrent ingenting. Bli en vaneforbryter, så blir du nesten straffeimun. Har mer sans for slik det gjøres i noen stater i USA. Blir du tatt for 3. gang så får du livstid. (Kanskje i drøyeste laget for å bli tatt for butikktyveri, men prinsippet er bra:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lex Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Jeg slutter aldri å forundre med over hva avisene skriver, og hva folk mer eller mindre tar for god fisk! I dette tilfellet tror jeg alle som gidder vil forstå at vedkommende som kastet kaka slett ikke får 15 års fengsel! For det første: Mange straffebud har meget vide strafferammer. Hvis f.eks. brudd på en straffebestemmelse har som strafferamme bøter eller fengsel inntil x antall år - hva tror du da blir resultatet dersom man har begått en forbrytelse i nedre del av skalaen? En legemsbeskadigelse f.eks. kan være alt fra en blåveis til at noen omkommer. Blir det da riktig å skrive i avisa at NN risikerer 21 års fengsel fordi han/hun ga noen en blåveis? Selvsagt ikke! En mindre legemsbeskadigelse vil straffes mildt - selv om strafferammen er 21 år fengsel! Bruker man hodet - ev. gidder lese mer enn overskrift/ingress i avisa skjønne man såpass!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zarine Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Jeg slutter aldri å forundre med over hva avisene skriver, og hva folk mer eller mindre tar for god fisk! I dette tilfellet tror jeg alle som gidder vil forstå at vedkommende som kastet kaka slett ikke får 15 års fengsel! For det første: Mange straffebud har meget vide strafferammer. Hvis f.eks. brudd på en straffebestemmelse har som strafferamme bøter eller fengsel inntil x antall år - hva tror du da blir resultatet dersom man har begått en forbrytelse i nedre del av skalaen? En legemsbeskadigelse f.eks. kan være alt fra en blåveis til at noen omkommer. Blir det da riktig å skrive i avisa at NN risikerer 21 års fengsel fordi han/hun ga noen en blåveis? Selvsagt ikke! En mindre legemsbeskadigelse vil straffes mildt - selv om strafferammen er 21 år fengsel! Bruker man hodet - ev. gidder lese mer enn overskrift/ingress i avisa skjønne man såpass!! Ja, det burde vel vere heilt klart. Ingen kan vel for alvor tru at han BLIR dømt til maksimumsstraff for dette, sjølv om han er tiltalt etter § med vid strafferamme. Eg tviler no litt på dette med utgangspunktet også. ..."for ved vold, trusler eller annen virksomhet eller andre ulovlige midler å ha søkt å hindre et medlem av Statsrådet i sin virksomhet" --kakekasting? Søkt. Lekamskrenking under særs skjerpande omstende? Søkt. Dårleg oppførsel, ja absolutt. Men ikkje akkurat på nivå med "du bør helst ikkje nemne denne saka i statssamtalen med NN, for eg veit kvar borna dine går på skole, og du vil vel gjerne sjå dei igjen". Jaja, det er no berre eit par ukvalifiserte strøtankar omkring dette frå 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gripp Skrevet 1. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2006 Jeg slutter aldri å forundre med over hva avisene skriver, og hva folk mer eller mindre tar for god fisk! I dette tilfellet tror jeg alle som gidder vil forstå at vedkommende som kastet kaka slett ikke får 15 års fengsel! For det første: Mange straffebud har meget vide strafferammer. Hvis f.eks. brudd på en straffebestemmelse har som strafferamme bøter eller fengsel inntil x antall år - hva tror du da blir resultatet dersom man har begått en forbrytelse i nedre del av skalaen? En legemsbeskadigelse f.eks. kan være alt fra en blåveis til at noen omkommer. Blir det da riktig å skrive i avisa at NN risikerer 21 års fengsel fordi han/hun ga noen en blåveis? Selvsagt ikke! En mindre legemsbeskadigelse vil straffes mildt - selv om strafferammen er 21 år fengsel! Bruker man hodet - ev. gidder lese mer enn overskrift/ingress i avisa skjønne man såpass!! Jeg takker for den grensesprengende innsikt du bringer oss. Imidlertid er det knapt noen som tror at fyren får 15 år for å ha tilsmusset statsrådens klær. Det morsomme er at den brave kakekaster tiltales etter denne paragrafen i straffeloven: " § 99. Den som ved vold, trusler eller andre ulovlige midler søker å hindre Kongen, Regenten, Statsrådet, Stortinget eller noen av dets avdelinger, Høyesterett eller Riksretten i sin virksomhet, straffes med fengsel i inntil 15 år. Det samme gjelder hvis handlingen er rettet mot noen av medlemmene i Statsrådet, Stortinget eller Høyesterett. Medvirkning er straffbar. " Han tiltales altså for å ha forsøkt å hindre statsråden i å utføre i sin virksomhet (med vold, trusler etc), og man må jo være veldig følsom hvis man skal hevde at så er tilfelle i denne saken. Jeg kan ikke huske hvor mange kaker f.eks. stortingsrepresentant Carl Ivar har fått i trynet opp gjennom årene, uten at noen har snakket om 15 års fengsel av den grunn. Morsomt at det er en sosialist som ellers har sans for ulike former for demonstrasjoner som nå fremstår dypt krenket i sin besteborgelighet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.