Gå til innhold

NHD: cipralex, alkohol, nozinan, imovane

juni06

Anbefalte innlegg

Jeg er 31 år og går til lett psykiatrisk behandlig, er i jobb og alenemor. Problemet mitt er at etter en tragisk og skremmende livshendelse med påfølgende alvorlig PTSD, kan jeg ikke sove skikkelig, jeg fikk depresjon, og angst (sosial) som følge av det. og vandret rundt i leiligheten mange netter på rad. Så begynte jeg å selvmedisinere meg med vin, og det funket helt til angsten kom. Jeg går nå på 10 mg cipralex og merker at angsten er mye mildere, selv om jeg fremdeles sliter med tungsinn. Inntil nylig drakk jeg mye vin hver dag for å få sove. Jeg drikker litt fremdeles. Psykiateren ga meg Imovane, men det tør jeg ikke å ta, i hvert fall ikke så lenge jeg føler jeg må ha vinen.

Etter at jeg begynte på ciperalex har jeg fått en ubehagelig uvane, nemlig søvngjengeri. Jeg tegnet f.eks ned en hel vegg en natt. Det gjør at jeg er enda mer sliten om morgenen.

Fastlegen min vil sette meg på Nozinan. Kan dette være løsningen i steden for vin/cipralex? Jeg har kun gått på Cipralex i syv uker, så jeg må vel gå noen måneder til.

Jeg er fullstendig ubevandret i forhold til psyk.preparater, og er veldig engstelig for å bli hekta på noe. Men det er meningsløst for kropp og sinn og drikke så mye som jeg gjør. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal få til alt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen psykolog, og har ikke veldig mye greie på medisinering... Men èn ting vet jeg; og det er at det er aldri lurt å bruke alkohol å døyve angst eller andre problemer med!

Min mor begynte sånn som du, å drikke for å døyve angsten sin... Hun døde som følge av alkohol og pille misbruk i 1998, bare 43 år gammel...

Slutt helt med vinen først som sist, og ta heller medisinen du får... Imovane har jeg prøvd selv, den virker kjempefint. Tar den da bare når jeg føler at jeg må, er livredd for å bli som min mor.

Ønsker deg lykke til, og håper av hele mitt hjerte at du kutter ut vinen... Den hjelper deg ikke i det hele tatt, den bare "utsetter" problemene, og du risikerer å bli avhengig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firebird1365380441

Tror nok det kan bli STORE problemer hvis du fortsetter å "selvmedisinere" deg selv med alkohol.Ad, nozinan og benzo-prep får forsterka virkning om du drikker alkohol samtidig...det kan bli farlig.Blandingen kan bla nedsette respirasjonen,og om du tar store doser av f.eks nozinan og imovane,er det vel mulig-tror jeg-at du faktisk kan få en overdose.

Uansett synes jeg ikke at å drikke alko samtidig med at du tar disse medikamentene,er særlig bra.Og det virker jo som at alkohol har blitt et spirende problem når du skriver at du "må" ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det kan bli STORE problemer hvis du fortsetter å "selvmedisinere" deg selv med alkohol.Ad, nozinan og benzo-prep får forsterka virkning om du drikker alkohol samtidig...det kan bli farlig.Blandingen kan bla nedsette respirasjonen,og om du tar store doser av f.eks nozinan og imovane,er det vel mulig-tror jeg-at du faktisk kan få en overdose.

Uansett synes jeg ikke at å drikke alko samtidig med at du tar disse medikamentene,er særlig bra.Og det virker jo som at alkohol har blitt et spirende problem når du skriver at du "må" ha det.

Nei, jeg MÅ ikke ha alkohol. Jeg vil heller ikke begrunne på noe som helst måte hvorfor jeg har blitt psyk. Det er så enkelt for mennesker å mene noe om andres måte å takle livet på, uten å ville annet enn å vise sin egen selvrettferdighet.

Forsøk et snev av ydmykhet før du arresterer meg for symptomene på at jeg har det vanskeligere enn jeg kan tåle.

Jeg spurte et medisinsk spørsmål og ba ikke om nedrakking på meg i forhold til mitt alkoholkonsum, som jeg trodde skinte klart gjennom i mitt innlegg, jeg har nok selvforakt for som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4barns mor-77

Nei, jeg MÅ ikke ha alkohol. Jeg vil heller ikke begrunne på noe som helst måte hvorfor jeg har blitt psyk. Det er så enkelt for mennesker å mene noe om andres måte å takle livet på, uten å ville annet enn å vise sin egen selvrettferdighet.

Forsøk et snev av ydmykhet før du arresterer meg for symptomene på at jeg har det vanskeligere enn jeg kan tåle.

Jeg spurte et medisinsk spørsmål og ba ikke om nedrakking på meg i forhold til mitt alkoholkonsum, som jeg trodde skinte klart gjennom i mitt innlegg, jeg har nok selvforakt for som det er.

Jeg tror ikke "firebird" mente å rakke ned på deg, men å hjelpe...

Du aner ikke hvor fort det kan gå ifra du bare tar et glass i ny og ne for å dempe angsten, til du synes at du må ha det... Og akkurat i det tilfellet her snakker jeg av erfaring!

Kutt ut vinen, og stol på at lege/psykolog gir deg de medisinene som er riktige for deg...

Det er virkelig ikke verdt det å satse på at du er av de som _ikke_ blir lett avhengig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...