Gjest Bekymret lærer i 3a Skrevet 24. april 2001 Del Skrevet 24. april 2001 I klassen vår har vi en elev på ni år som tre ganger nylig har henvendt seg til meg og sier hun har så vondt i hjertet. Hun har da tårer i øynene, er synlig redd og forteller at det er veldig vondt når hun puster. Når jeg så legger øret inntil brystet hennes hører jeg at hjertet slår i en voldsom fart. Første gangen dette skjedde ringte vi hjem til foreldrene, og piken har fortalt at hun da dro til legen. Videre mumler hun at han hadde sagt at "det var ikke sikkert at det var farlig". Hun har ikke villet at vi ringer hjem de to siste gangene. Etter en liten stund går smertene gradvis over. Derfor begrenser vi oss til å trøste og spørre hvordan hun føler seg og ha henne litt på fanget til det gir seg. Bør vi gjøre mer? Bør vi ringe foreldrene hver gang dette skjer? Hva kan dette være? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25640-eleven-min-har-vondt-i-hjertet-stadig-vekk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 27. april 2001 Del Skrevet 27. april 2001 Svar til Bekymret lærer. Smerter i brystet kan ha forskjellige årsaker. Det er ikke sikkert at din elev har hjerteutløste smerter, og det er således ikke mulig å være kategorisk i svaret. Det som kan gi mistanke om en hjerteårsak er det faktum at du registrerte meget rask hjerteaksjon hos henne da hun hadde sine symptomer. Den raske aksjonen kan selvsagt være forårsaket av en angstreaksjon på smerten, men da blir frekvensen sjelden over 140-150/minutt. Hvis det imidlertid var frekvens i nærheten av 200 eller over det, vil det være grunn til å akseptere at det er hennes hjerte som er utløsende for symptomene. Det er en raritet av små barn får smerter i forbindelse med slike raske rytmer, men det kan ikke utelukkes. Uansett hva som måtte ligge til grunn, synes jeg det er ønskelig at piken blir nærmere vurdert av lege hvis hun får nye anfall. Ved neste anledning vil det være av interesse å registrere hvor fort hjertet går. Jeg synes dere bør varsle hennes foreldre hvis dette gjentar seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25640-eleven-min-har-vondt-i-hjertet-stadig-vekk/#findComment-107138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.