Gå til innhold

Alltid behandling.....


sirilill

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor det nesten alltid er aktuelt med en eller annen form for behandling når noen spør om råd.

Jeg leste for eksempel om en jente som hadde skrevet til deg. Hun lurte på om hun hadde reagert normalt pga at hun hadde hatt et voldsomt sinneutbrudd.

Hun refererte til at det var pga at hun ikke fant studiebeviset sitt og derfor måtte betale ekstra på bussen.

Hun skulle besøke moren sin på sykehuset.

Hun hadde visst blitt så sint at hun "raserte" huset.

Du svarer da at dette ikke er normalt, at det er mange på impulskontroll el. noe.

At hun bør få behandling med psykoterapi el medikamenter.

Jeg er enig i at det ikke er normalt å få så sterke aggressjonsutbrudd. Men det jeg lurer på er om at et menneske er presset nok, vil det da ikke kunne få et slikt utbrudd uten at det karakteriserer personen, men stiuasjonen?

La oss si at moren til denne jenta hadde uhelberedelig kreft, og at kampen hadde vært hard og lang...forgjeves.

Er det ikke aktuelt at mennesker reagerer ulikt, og at noen reagerer med å få et skikkelig utbrudd, mens andre blir helt stille, andre gråter som barn osv?

Du kan vel ikke si at noe slikt karakteriserer en person, og at det dermed trengs behandling?

Nå mener jeg om personen ikke har slike utbrudd til vanlig.

Eller er det slik at om en person takler en krise slik, så trenger han\hun hjelp?

De fleste mennesker har sinneutbrudd en eller annen gang om de blir presset langt nok.

Hva vil da karakterisere et menneske som trenger hjelp pga sinnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, ikke alltid.

Men etter min mening er det stor forskjell på å ha en kreftsyk mor som du nevner som eksempel, og det å måtte betale noen kroner ekstra på bussen.

Det er ikke svært unormalt å kunne få et raserianfall i ekstremt pressede situasjoner, men det er unormalt dersom en ikke finner studiebeviset og må betale vanlig pris på bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke alltid.

Men etter min mening er det stor forskjell på å ha en kreftsyk mor som du nevner som eksempel, og det å måtte betale noen kroner ekstra på bussen.

Det er ikke svært unormalt å kunne få et raserianfall i ekstremt pressede situasjoner, men det er unormalt dersom en ikke finner studiebeviset og må betale vanlig pris på bussen.

Kan ikke det at hun måtte betale full pris på bussen ha fått begeret til å flyte over? En slags trigger?

Eller er jeg helt på jordet nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke det at hun måtte betale full pris på bussen ha fått begeret til å flyte over? En slags trigger?

Eller er jeg helt på jordet nå?

Helt enig med deg Sirilill, jeg synes ikke du er helt på jordet. Jeg tror også at den episoden med studiebeviset var en trigger. "Alt" har gått galt over en tid, og så klarte hun ikke en gang og ha med seg studiebeviset. Det er ofte slike småting som får begeret til å flyte over. En ting er at man har et eller annet problem av en viktig karakter, men når man ikke fikser slike småting, da får det jammen være nok, og så kommer utbruddet. Jeg ser ikke på slike ting som unormalt, og kan ikke skjønne at man trenger hverken medisin eller annen behandling. Slike hendelser får en ofte til å stoppe opp og tenke over hvorfor man egentlig fikk utbrudd, og kommer til at det var egentlig ikke studiebeviset, men noe helt annet, og så får man fokus på hovedproblemet og innser at man må løse det på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...