Gå til innhold

Arr på hjertet, forsvinner det ?

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 51 år som hadde hjerteinfarkt for ett år siden. Fikk da vite at såret på hjertet ville gro og danne arrvev, men forstod at dette arret måtte jeg leve med, den ødelagte delen av hjertet ville aldri kunne pumpe igjen. Men nå leste jeg i et ukeblad om en kvinne som hadde hatt infarkt for noen år siden, og nå hadde hun "heldigvis fått vite at arret på hjertet var helt borte". Er dette riktig, og hvordan får en i så fall vite det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25652-arr-p%C3%A5-hjertet-forsvinner-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Maake.

Det blir litt begrepsforvirring når man snakker om dette.

Et infarkt er en del av hjertets muskulatur som blir skadet p.g.a. akutt bortfall av blodforsyning (en åre tilstoppes og kan ikke lenger tilføre nødvendig oxygen og næring). I løpet av timer/dager vil det skadete muskeldelen bli omdannet til døde muskelceller, som etterhvert blir transformert til bindevev. Dette bindevevet kalles på folkemunne et arr. Den skadete delen av hjertemuskulaturen vil ved en ultralyd-undersøkelse (eller også ved isotop-scanning) fremstå som et ikke-vitalt område.

I mange tilfeller er infarktet rel.lite, eller har en slik fordeling at annen hjertemuskulatur overtar/ vikarierer i samme region av hjertet. Under slike omstendigheter vil det gamle infarktet (arret) kunne være vanskelig / umulig å identifisere ved de samme undersøkelser.

Det gamle infarktet er der, men kan ikke vises ved vanlige undersøkelser. Det har ikke særlig interesse rent behandlingsmessig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...